Ve stopách valašské zimy: „amatéři“ na sněhu (reportáž)

Zasněžené kopce, sníh a mráz. Taková atmosféra vládla letošnímu ročníku amatérské soutěže Ve stopách valašské zimy. Síly poměřilo 140 posádek, závodily subaru i žigulíky. Přečtěte si zajímavou reportáž, podívejte se na zajímavé fotografie.
Ve stopách valašské zimy: „amatéři“ na sněhu (reportáž)
Seznam kapitol
  1. Atraktivní podívaná, hledá se místo, kouzlo amatérské soutěže
  2. Startujeme, Imprezy na trati, spanilá jízda škodovek, žigulíky
  3. Změna stanoviště, druhé kolo, jízda na ledu, zrádný alkohol
  4. Fotogalerie - všechny fotografie hezky pohromadě

Je sobota, 24. ledna, 6 hodin ráno. Velmi neochotně, po pěti hodinách spánku, vylézám z rozehřáté postele. Zamířím do kuchyně, abych zkontroloval venkovní teplotu. Sněhem obalený teploměr ukazuje minus 21 stupňů Celsia. Nikam nechoď, našeptává vnitřní hlas. Neposlouchám ho, navléknu několik svetrů, vklouznu do bundy a zabouchnu za sebou dveře. Venku mrzne až praští. Psa by ven nevyhnal.

Nasedám do promrzlého Ignise, startuji a vyrážím směr Vizovice. V srdci valašského království a přilehlého okolí dnes bude veselo. Amatéři z různých koutů kraje a mnohdy větší dálky přijeli, aby prověřili své řidičské schopnosti na zasněžené trati. Počasí vskutku  vyšlo. Cesty lemují sněhové bariéry, výška sněhové pokrývky se mění od vesnice k vesnici, v průměru odhaduji cca 25 cm.

Přijíždím do Vizovic, kde čeká můj dnešní průvodce. Nechávám Ignise na bezpečném místě a přesunuji se o několik kilometrů dál. Zde opětovně přesedám (ze Seatu Alhambra do VW Golf GTI) a mířím po zasněžené polní cestě vzhůru na kopec. Tady značně vyklepaný přesto stále divoký Golf končí svou pouť, dále pokračujeme po svých. Sněhová peřina se zdá být ještě načechranější.

Hledá se místo

Na každém závodě, zvláště takto atraktivním, se bojuje o místa. Diváci milují smyky, vyhledávají proto táhlé zatáčky, kterým předchází rovinka. Na podobné místo mířím. Můj průvodce (Ondra) ví kam jít. Cesta za dokonalým zážitkem, nebo lépe řečeno fotografiemi a videem pro čtenáře AutoRevue.cz, vede skrze louku a les. Potemnělá krajina působí smutně, na východě se však rýsuje překrásný den.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Krajinu v okolí Vizovic přikrývá načechraná sněhová peřina. Pomalu se rozednívá,
skrze louku a les mířím do prudké zatáčky.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Všichni bojují jako lvi. Co na tom, že nejde o body nebo drahé věcné ceny. Jezdí se
pro radost

Sněhu pod nohama přibývá, na některých místech sahá pod kolena. Po čtyřech zdolám strmý kopec, přejdu několik menších převýšení a ocitám se v prudké pravotočivé zatáčce. Přestože zbývají do startu dvě hodiny, obléhají sněhové bariéry desítky lidí. Na několika místech hoří ohně. Nahřívají se hlavně ženy a děti, pánové to zkoušejí vnitřně. Jsme uprostřed lesa, mráz se zdá být silnější. Další ohně brzo přibývají.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Zatáčkou lze projet několika způsoby. Někteří volí smyk, ti opatrnější a zkušenější
kopírují její vnitřní okraj

Minuty ubíhají pomalu, do startu první vozu zbývá necelá hodina. Diváci stále proudí po trati, hledají nejlepší pozice. Mají smůlu, všechny lukrativní posty jsou již rozebrány. Někteří hazardéři nerespektují bezpečnou vzdálenost, stojí těsně u silnice. Jeden nekontrolovaný smyk a stane se tragédie. Takových smyků tu dnes bude spousta. V tom je kouzlo i nebezpečí amatérských závodů…..

Adrenalinová jízda

Za volantem automobilu sedí běžný řidič jako jste vy nebo já. Není to profesionál, pro něhož je závodění zaměstnáním. Do amatérského závodu se může přihlásit každý, kdo chce poměřit síly s ostatními řidiči, zasněženou tratí nebo sebou samotným. Amatérský závod má  ještě jedno specifikum – vozový park. Nepotřebujete „bourák“ za několik milionů, aby vás pustili na trať. Máte funkční 120? Skvělé! Jste vítáni.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Ve stoupání pomohou řetězy. Kdo je obul, má vyhráno. Bez řetězů to chce pořádnou
nájezdovou rychlost

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Není nad to si pořádně zařádit. Asfalt je nuda, sníh je jiné kafe

Poslední aspekt, který činí z amatérského závodu velmi atraktivní podívanou, jsem odhalil později. Jelikož sedí za volantem řidič, jehož řidičské schopnosti mohou ale také nemusí převyšovat řidičské schopnosti diváka, cítí se divák vtažen do děje. Několikrát jsem se přistihl, jak v duchu projíždím prudkou zatáčku, šlapu na brdu, přidávám plyn. Divák je blízko řidiči a řidič divákovi. Projede-li zatáčku čistě, pochválíte ho, pokud ne, ušklíbnete se.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Atraktivní podívaná, hledá se místo, kouzlo amatérské soutěže
  2. Startujeme, Imprezy na trati, spanilá jízda škodovek, žigulíky
  3. Změna stanoviště, druhé kolo, jízda na ledu, zrádný alkohol
  4. Fotogalerie - všechny fotografie hezky pohromadě

bazar

Subaru Forester 2
Rok výroby: 2014
Stav: 56 765 km
Cena: 480 000 Kč
Subaru Impreza 2
Rok výroby: 2009
Stav: 120 198 km
Cena: 180 000 Kč
Subaru Legacy 2
Rok výroby: 2007
Stav: 204 909 km
Cena: 130 000 Kč
Subaru Forester 2
Rok výroby: 2008
Stav: 123 793 km
Cena: 204 000 Kč
Subaru Forester 2
Rok výroby: 2009
Stav: 186 194 km
Cena: 165 000 Kč
Subaru Legacy 2
Rok výroby: 2007
Stav: 163 611 km
Cena: 140 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků