Ve Finsku jezdí jen tisíc elektroaut. Přesto postaví největší dobíjecí parkoviště

7 komentářů

gamblik
9. května • 14:09

Proč ten rádoby "podivuhodný rozpor" v nadpisu? Jestli si autor myslí, že by to Finové měli dělat obráceně (tedy nejdřív nechat lidi nakoupit větší množství elektroaut a až potom řešit, kde je vlastně budou "tankovat", nebo-li rychlodobíjet), tak je asi z ČEZu. Takhle na to jdou, v rozporu s jejich velkohubými prohlášeními, totiž tam.

mpolan
9. května • 20:31

Přeci od místních "novilhářů" (nebo zNovylhářů?) nečekáš rozumné uvažování

Aladin
9. května • 11:33

Na Finy a jejich elektromobilitu jsem zvědav. V zimě se nedostanou ani z Helsinek do Tampere aniž by 40min mrzli na pumpě.

a
9. května • 12:37

Zjevně tu „elektromobilitu“ zamýšlí jen pro Helsinki s aglomerací, tj. ještě Espoo, Vantaa, Kauniainen, což je dohromady asi tak počet obyvatel Prahy. Elektrické dálkové cesty tam samozřejmě kvůli klimatu asi nemají budoucnost. Do Tampere můžou jet pendolinem, a to docela rychle :-)

Aladin
9. května • 13:05

To pak ano, elektromobil jako příměstské druhé vozítko dává smysl. Snad nechají v budoucnu "dýchat" ty, pro které je výhodné nebo nutné používat klasický motor.

p.
9. května • 20:24

Elektromobil jako druhe vozidlo do rodiny nedava smysl ani nahodou... minimalne v podminkach bezne ceske rodiny s detma... proc? Viz napr. tyto duvody...1. Pokud ho nekdo chce mit a pouzivat, musi mit k dispozici bezpecne misto, kde ho nabijet, tedy garaz. Coz je v podminkach nasich panelakovych mest, kde by se to uzilo nejvice, temer nemozne. Tzn. valna vetsina techto obyvatel si to nekoupi uz jen z tohoto duvodu. A zustanou tedy u 1-2 klasickych aut.2. Temer vzdy se jako druhe vozidlo kupuje neco, co je levne na porizeni, provoz a udrzbu. To el.auto nesplnuje - porizovaci cena je v porovnani s klasickym druhakem (casto z bazaru) zavratna. Viz napr zde: https://www.eon.cz/radce/alternativni-doprav... ... a zde: http://www.autorevue.cz/do-ceska-dorazily-levne-e... ... 3. Druhe vozidlo temer vzdy najezdi podstatne mene km nez prvni v rodine. Diky tomu se extremne prodlouzi navratnost pri nizsich nakladech na km oproti klasicke koncepci.4. Druhym autem v rodine vetsinou jezdi zena s deckama do skolek, skol k lekarum a na nakupy a za sportem. Zde se narazi pri potrebe vice detskych sedacek do auta, prostoru na sportovni nacini a rozumneho prostoru na nakup. Proste se tam nevejdou. Obzvlaste pak u el.aut, za mensi penize, kdy to jsou mini auticka.5. Zivotnost baterii je dana jednak poctem cyklu nabijeni a druhak take jejich starim, tzn. starsi el.auto z druhe ruky (aby bylo na porizeni levnejsi) bude casto brzo problem - nakladna vymena baterii, ktera se pri zminenem provozu a pouzivani nikdy nezaplati. A nove nevyhoduje pozadavku z bodu 1.6. El. auta velmi casto maji (aby se dosahlo na co nejvetsi dojezd) omezovac rychlosti, pricemz dojizdeni ze satelitu (kde casto bydli ten, kdo si toto muze dovolit) do mest je casto z casti po rychlostni silnici nebo dalnici... tam je takove auto pak brzdou provozu. Nehlede na krizove situace, kdy takove auto nedovoli zrychlit a udelat napr. uhybny manevr (bohuzel vyzkouseno na vlastni kuzi).7. V pripade uvazovani prvniho auta do rodiny jako el.auto to uz je trosku lepsi, najezd bude vyrazne vetsi, ale zase se narazi na to, ze malokdy chce travit (vetsinou pak chlap) vetsinu dne v aute, ktere je male a casto mene pohodlne nez velke. Tzn. nezbude nez poridit velky el. auto (tesla?) Aby to auto melo velky dojezd, coz ty male nemaji a aby se chlap citil dobre nebo treba v praci, kde to auto pouziva, byl reprezentativni. A opet je zde potreba na garazovani (je to drahe auto a musi se nabijet kazdy den, bo hodne najede), takze si ho zase nekoupi nikdo z mestskych panelaku.
Me z toho vseho vychazi, pokud ma vlada a stat zajem na rozsireni elektromobility (i za cenu dotaci, ktere jsou zverstvo), aby zaridil MHD (vetsinou je na elektrinu) zdarma pro vsechny ve mestech (na toto pouzil zminene dotace) a nebuzeroval (nesmyslne zakazy, omezeni a pod) ty, kteri bydli mimo mesto a umi si sami snadno spocitat, zda se jim el auto vyplati nebo nebo.

Saman
10. května • 15:32

1. bezpecne misto? staci proste zasuvka u baraku, v lepsim pripade 3 faze, instalace takoveho domaciho wallboxu je otazka asi 5 tisic, ano u panelaku dnes temer nemyslitelne, do par let to ale bude zcela normalni, u nas na 8 patrovem panelaku kde dole je 6 garazi je u posledni na stene dvojice wallboxu a majitel tam nabiji Leafa a obcas se tam nabiji elektroskutr, u rodinneho domu nebo v dnes docela beznych "podzemnich" garazich u bytovych domu kde maji lide sve parkovaci misto, je zasuvka snadno resitelna zalezitost, nikdo netvrdi ze elektromobil musi mit kazdej ;-) kdo chce muze mit a urcite si zajisti i to nabijeci misto ;-)2. fakt jo? aha, no jak tak koukam po sousedovic autech, tak druhe auto v rodine fakt nebejva neco levneho a snadneho na udrzbu :-D BMW 740i a Smax, Fabia RS kombi a Superb kombi, Leaf a Alhambra, Smax a Avensis kombi, tod "druha" a "prvni" auta lidi z baraku ktere znam osobne, ja zvazuju k i30 kombi dobudoucna jako druhe auto ojety eUP nebo Zoe, to se uvidi za 2-3 roky co bude k mani a za jake ceny, a jak si asi vyvodil, je to panelak, divne ze tam jiz jedno elektro je a ja ho chci taky kupovat, no kde jen budem nabijet :-D3. fakt jo? tak pocitej znova, soused pri nabijeni doma a s tarifem d27d a to i v tom panelaku ma 2 sazby elektriny, a to nejen pro ten wallbox, ale i pro byt co ma v 3 patre, 16 hodin normalni sazbu za 4 koruny za kWh a 8 hodin denne pak 1.8korun za kWh, ikdyby nabijel v te vyssi sazbe, tak ho nabiti na 100km stoji asi 60 korun, schvalne se kterym fosilnim autem asi tak budes jezdit za 60 korun na 100km? kdys me v nem minulej rok svezl poprve, melo to auto najeto prez 40 tisic km a prej ho kupoval jako nove, takze jen na palivu proti Alhambre usetril pocitam tak 80 az 100 tisic na palivu, spousta lidi si totiz to druhe auto kupuje treba na kazdodenni dojizdeni do prace ;-)4. opravdu? treba Leaf je vetsi auto nez Golf nebo Octavia (krome kufru) a neni Octavia takovim rodinnym etalonem v CR? 5. kecas castecne nesmysly, naprosto vpohode dnesni baterye vydrzej najezd nad 200 tisic kilometru a to klidne i za 20 let jezdeni, poklesy a starnuti baterii se da jiz dohledat v diskuzich, i v CR jezdi BEV starsi 6-7 let a majitele prozatim nepozorujou vetsi degradace nez treba 5% ;-)6. :-D tvoje argumenty jsou cim dal peprnejsi :-D nekdo kdo dojizdi do prace ze satelitu toi asi nema do prace 150km aby i po te dalnici 130kou jel, prijdou ti kamiony co jedou 90 jako brzdy provozu? no asi jo, takze jine auto jedouci 90 nebo 130 je vlastne taky brzda provozu, a co jsi pak ty? strela provozu?7. kazdy si sam musi spocitat co se mu vyplati nebo nevyplati, od toho snad mame finacni gramotnost, ac teda pravda, podle toho jak se divam treba na pocty exekuci, tak financni gramotnost v CR je dost mizerna s elektrifikovanou MHD zdarma souhlasim, ostatne publikace o tom jak by MHD v Praze mohla bejt zararmo pro cestujici nekde na netu je, stacilo by jen aby DPP nemelo tu nevyhodnou smlouvu o pronajmu reklamnich ploch s tou firmou se kterou to ma, a pronajimali si ty plochy sami a se 100% do jejich rozpoctu B-]

Doporučujeme

Články odjinud