Včasné varování řidičů směřujících do špatného směru – varování „řidič v protisměru“

Aby bylo předcházeno řidičům směřujícím do špatného směru a aby byli varováni všichni účastníci silničního provozu před „řidičem v protisměru“, představuje BMW Group Research and Technology jedinečný asistenční systém.

Mnichov.Každý rok varují rozhlasové stanice před asi 1800 řidiči jedoucími v protisměru –
a to pouze v samotném Německu. A, podle dopravních výzkumů, dalším řidičem v protisměru můžete být stejně dobře Vy jako já. Důvody pro jízdu v protisměru na dálnicích bývají čistě lidské a nemají co do činění s věkem – ve skutečnosti je pouze 10 % řidičů jedoucích
v protisměru starších než 65 let. Ve studii o této oblasti dopravní bezpečnosti byly jako nejčastější příčiny tohoto chování identifikovány stres a přepínání, ztráta orientace a špatná viditelnost. Alkohol je faktorem ovlivňujícím třetinu řidičů jedoucích v protisměru.

Pro každého řidiče je taková jízda noční můrou: řidič jedoucí proti Vám z neznáma prostředkem silnice. Z důvodu vzájemné rychlosti má řidič pouze zlomky sekundy na to, aby reagoval. Dojde-li ke kolize, její důsledky jsou často fatální. Není třeba velké fantazie, abyste si mohli představit, že čelní srážka dvou vozidel, z nichž každé jede rychlostí například
120 km/h, bude mít velmi vážné následky, a to i přes propracované systémy pasivní bezpečnosti a kvalitní prostor pro cestující.

Aby se zabránilo jízdě ve špatném směru nebo aby byli varováni ostatní účastníci silničního provozu v počátečním stádiu a aby byla zvýšena dopravní bezpečnost, vyvinulo oddělení výzkumu a technologií společnosti BMW Group nový asistenční systém řidiče. Při základním používání navigačního systému informační systém řidiče jedoucího v protisměru rozpozná, když se řidič snaží vjet na silnici ve špatném směru a spustí akustické a vizuální varování. Kromě toho může informační systém řidiče jedoucího v protisměru využívat také komunikaci s okolními vozidly k varování ostatních vozidel, když se blíží po stejné silnici vůz jedoucí v protisměru. V neposlední řadě mohou být informace o řidiči jedoucím v protisměru odeslány do asistenčního střediska jako „vozidlo v protisměru“ a přidány do „varovného řetězce“. Tak se stávají informace dostupné pro všechny ostatní účastníky silničního provozu během několika minut.

Řidič v protisměru: tři úrovně varování poskytují rychle informace.

Cílem tohoto asistenčního systému je na prvním místě zabránit řidičům v jízdě v protisměru. Systém využívá údaje navigačního systému – které mohou být doplněny rozpoznáním dopravního značení – k identifikaci případu řidiče potenciálně směřujícího do protisměru. Řidič je varován před možným nebezpečím akustickými a vizuálními signály na přístrojové desce nebo na head-up displeji.

Když by se měl řidič připojit na silnici nebo vjet do jednosměrné ulice ve špatném směru, hlavní prioritou je varování ostatních účastníků silničního provozu – zde nastupuje Car2Xcommunication. Ve výzkumných projektech může být budoucí řidič v protisměru určen za využití mapy na displeji navigačního systému. Části vozovky, na nichž se provinilec právě nachází, jsou zvýrazněny, systém doplňuje data z navigačního systému pozicí, směrem
a rychlostí vozidla jedoucího v protisměru. Tyto informace mohou být také zobrazovány
na head-up displeji v pravidelných intervalech – a to tak dlouho, dokud zůstává vozidlo jedoucí v protisměru na nesprávné straně silnice. Akustické varovné signály také napomáhají v kritických situacích. Frekvence akustického a vizuálního varování je odstupňována ve třech úrovních – od vozidla v protisměru v této oblasti až po vozidlo v protisměru bezprostředně před Vaším vozidlem.

Integrovaná komunikace zvyšuje bezpečnost.

Informace o řidiči v protisměru je vysílána na dvou komunikačních kanálech. Rychlý, avšak s maximálním aktuálním dosahem 600 metrů, je kanál vozidlo-vozidlo (Car2Car), který se používá pro identifikaci vozidla v bezprostřední blízkosti.

Zatímco úlohou komunikačního kanálu infrastruktury vozu (Car2Infrastructure) je přinášet informace o ostatních vozidlech v širší oblasti. Vozidlo jedoucí v protisměru posílá svou pozici asistenčnímu středisku, které poté předává varování všem ostatním vozidlům. Asistenční středisko může dodávat data přímo policii a médiím. A to může zkrátit čas, v němž může být řidič jedoucí v protisměru odhalen ostatními účastníky silničního provozu – nebo být takto identifikován – o cenné minuty. Jenom jedno vozidlo vybavené touto technologií zkracuje „varovný řetězec“ a přináší informace prospěšné všem řidičům, ať je přijímají prostřednictvím komunikace vozidlo-vozidlo nebo z rozhlasového dopravního zpravodajství.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

dnes | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků