Vauxhall VXR8: 431 koní a nejnižší spotřeba

Výkonný sedan Vauxhall VXR8 zvítězil v britské soutěži Fleet World MPG Marathon. Vidíte, jde to i bez hybridů.

Nejrůznějších závodů o co nejdelší kilometrový nájezd na jednu nádrž nebo o minimální spotřebu paliva na měřeném úseku je v poslední době čím dál tím více, navíc se množí rekordní jízdy individuálních posádek. Není divu, světu vládne fenomén redukce spotřeby paliva, a soutěže podobného ražení mají v praxi prokázat platnost chiméry „nafťáků“ a dalších alternativ klasickým zážehovým motorům.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vauxhall VXR8

Na prvních místech podobných jízd se tak z pochopitelných důvodů objevují především automobily s naftovými, hybridními nebo elektrickými pohonnými soustavami. V celkovém důsledku ale nakonec dokazují pouze letitou moudrost o tom, že „buď chcete jezdit, nebo se svézt“. A co kdybychom vám nyní řekli, že v soutěži hospodárnosti zvítězila osmiválcová bestie s výkonem 431 koní (317 kW)? Není to utopie, ale skutečnost.

Vauxhall VXR8 (jde vlastně jen o přejmenovaný australský model Holden HSV) pod svojí přední kapotou skrývá podélně uložený vidlicový osmiválec GM LS3 s objemem 6,2 l, výkonem 431 koní (317 kW) a točivým momentem 550 Nm. Nejvyššího ocenění se v dané kategorii britského závodu Fleet World MPG Marathon totiž nedočkal automobil s absolutně nejnižší spotřebou paliva, ale ten, jemuž se podaří nejvýrazněji srazit skutečnou spotřebu pod úroveň udávanou výrobcem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Posádku Vauxhallu VXR8 tvořili editor magazínu Top Gear Online Chris Mooney a specialista Vauxhallu na ekonomickou jízdu Andrew Duerden. Za volantem seděl Mooney a během jízdy se mu podařilo dosáhnout průměrné spotřeby 8,79 l/100 km, což je o poznání méně než výrobcem deklarovaných 13,4 l/100 km. A co tento výsledek dokazuje?

Vozy s velkými konvenčními motory a značnou výkonovou rezervou (kterou oceníte častěji, než jste si ochotni připustit) při běžném provozu nebývají zdaleka tak žíznivé a životní prostředí ničící, jak se o nich říká. Zvláště pak, pokud za jejich volanty sedí rozumní řidiči, kteří opravdu vědí, jak se jezdí. A nedělejme si iluze, i ti „opravdu ostří“ řidiči vesměs jezdí „opravdu ostře“ jen málokdy… 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

TEST Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD AT: Umíněná kráska

Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD

Být originální za každou cenu, když se všichni podřizují přísným emisním limitům, může být známkou punku ale i hlouposti. Skončí Mazda ve slepé uličce nebo objevila svou vlastní cestu na výsluní?

dnes | Miro Mihálik | 46 příspěvků
TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 68 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků