85
Fotogalerie

Vánoční srovnávací test: Zastava 1100 vs. Fiat 128 aneb zpátky do minulosti

Kapitoly článku:


Za pět i za devadesát tisíc 

Pokud vás zajímá výbava, máme jednoduché hodnocení. Ve výbavě totiž nenajdete nic. Zastava i Fiat si musí vystačit s nejzákladnějším vybavením, ze kterého vyčnívá snad jen ruční plyn, který lze svým způsobem použít jako tempomat. Fiat přidá navíc už zmíněné vyhřívání zadního okna no a to je zhruba vše. A víte co? Když si s těmito auty dáte pár kilometrů, zjistíte, že vlastně k jízdě z bodu A do bodu B nic jiného nepotřebujete. 

Cena? To záleží na prodávajícím. Dnes jdou ještě stále sehnat relativně zachovalé exempláře, ale doby, kdy takový vůz stál deset až patnáct tisíc, jsou definitivně pryč. Prodávající si žádají za slušný vůz alespoň třicet tisíc, někteří neváhají chtít dokonce 100 000 korun. 

Zastava 1100 i Fiat 128 jsou nesmírně zajímavá auta s moderní konstrukcí, zejména Zastava ale trpí ne zrovna precizním zpracováním a hlavně obrovitou touhou okamžitě zreznout. Říkalo se, že tyto auta v Jugoslávii snad už z rezavého plechu vyráběli, což je bohužel pravda. 

_DSC1135.jpg_DSC1136.jpg_DSC1137.jpg_DSC1150.jpg_DSC1151.jpg_DSC1153.jpg
Chromové prvky jsou standardem pro Fiat i pro Zastavu. Nepotěší ale neuvěřitelná chuť reznout. Ani Fiat 128 korozi moc dobře neodolá, Zastava je ještě o poznání horší. Také to ti lajdáci mohli dělat pořádně. Kdo má pořád shánět nové blatníky a zejména přední čelo

Zastava 1100 vs. Fiat 128: Verdikt

Vzhledem k technické podobnosti obou soupeřů bylo od začátku zjevné, že se schyluje k těsnému souboji. A také ano. Zastava je zkrátka klonem Fiatu a skoro všechno dělá stejně. Pokud je v něčem horší, kompenzuje to jinde. Třeba tuhost karoserie větší praktičností. 

Jestli preferujete praktičtější interiér, je pro vás jasnou volbou Zastava, reprezentativní vzhled a lepší jízdní vlastnosti zaručí Fiat. Rozdíly jsou ovšem velmi těsné a rozhodování, koho pořídit do své garáže, tak hodně složité. Já jsem proto tento problém vyřešil tak, že jsem koupil oba sourozence. A mám klid. 

Technické údaje: Fiat 128

Rok
1971
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/2 • OHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 116 cm3
Vrtání • zdvih
80,0 mm • 55,5 mm
Nejvyšší výkon
40,5 kW (55 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
78 Nm při 3 000 ot/min
Nejvyšší rychlost
140 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 4 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
370 l
Hmotnost: provozní • celková
880 kg • 1 235 kg
Prům. spotřeba: komb.
7,5 l/100 km
Rozvor náprav
2 449 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 308 mm • 1 306 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
3 859 × 1 590 × 1 420 mm

Technické údaje: Zastava 1100

Rok
1976
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/2 • OHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 116 cm3
Vrtání • zdvih
80,0 mm • 55,5 mm
Nejvyšší výkon
40,5 kW (55 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
78 Nm při 3 000 ot/min
Nejvyšší rychlost
135 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 4 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
325 l • 1 010 l
Objem palivové nádrže
38 l
Hmotnost: provozní • celková
835 kg • 1 235 kg
Prům. spotřeba: komb.
7,5 l/100 km
Rozvor náprav
2 449 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 304 mm • 1 320 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
3 836 × 1 590 × 1 372 mm

Fiat

Fiat (zkratka z Fabbrica Italiana Automobili Torino) je největší italská automobilka. Byla založená v roce 1899 a vyráběla také motory, vojenská auta nebo letadla. Fiat v roce 2009 uzavřel partnerství s americkým Chryslerem, od roku 2021 spadá do skupiny Stellantis.

Fiat 500 • Fiat 124 Spider • Fiat Panda •  Fiat PuntoFiat Tipo • Fiat 500L • Fiat 500X • Fiat 500C

Doporučujeme

Články odjinud