Vánoční srovnávací test: Zastava 1100 vs. Fiat 128 aneb zpátky do minulosti

Pod karoserií má Zastava 1100 s Fiatem 128 mnoho společného. Oba modely jsou si tak velmi blízko. Postavili jsme proti sobě Zastavu liftback a 128 sedan v jediné dostupné motorizaci s výkonem 40,5 kW.
Seznam kapitol
  1. Úvod
  2. Bez výstřelků, Prostor téměř identický
  3. Výkon a dynamika,
  4. Cena, Verdikt, Technické údaje
  5. Zastava 1100 vs. Fiat 128: Fotogalerie

Letošní rok patřil na Autorevue.cz v nemalé míře srovnávacím testům, a tak jsme se rozhodli, že i na Štědrý den jeden takový připravíme. Ale protože jsou Vánoce, chce to samozřejmě něco speciálního. Rok 2015 se nejen v naší redakci nesel v duchu neustálého porovnávání nové generace Škody Superb a Volkswagenu Passat. Obě auta mají prakticky shodnou techniku, ale liší se uspořádáním karoserie. Přesně stejná situace panovala v sedmdesátých letech při srovnání Fiatu 128 a Zastavy 1100.

Fiat 128 představený v roce 1969 přišel na trh s kompletně novou technikou, která představovala revoluci tak trochu jako příchod platformy MQB. Ostatně to byl první Fiat, který měl uspořádání s motorem napříč vpředu a pohonem přední nápravy. To mu také dávalo velkou výhodu v podobě zajímavé využitelnosti vnitřního prostoru. Nedlouho poté se v Jugoslávii začala vyrábět Zastava 101 (1100), tedy auto, které mělo stejný základ, ale přepracovanou karoserii. Nebyl to sedan, nýbrž liftback.

Vzali jsme text původního srovnávacího testu Passat vs. Superb, upravili ho, přidali pár osobních poznámek, vyměnili fotky a zapracovali fakta. Výsledek vám ukáže, jak by asi vypadal takový náš sourozenecký srovnávák v sedmdesátých letech. Tedy v době, kdy se rozhodně neřešili bezpečnostní asistenti, dvakrát přeplňované diesely, nepřeberné prvky výbavy a tak podobně. 

Příjemnou zábavu, pěkné svátky a samozřejmě vše nejlepší do nadcházejícího roku.


Zastava 1100 a Fiat 128. Sourozenci, ale také nesmiřitelní soupeři, kteří se mnohdy přetahují o stejného zákazníka. Protože jsme se na PR oddělení Crvene Zastavy nedovolali, museli jsme si při shánění automobilu pomoci vlastními silami. Ano, jde o identický vůz, o kterém jsme nedávno psali

Jak na to: Vyzkoušeli jsme dovoz veterána z EU a jeho přihlášení

Jak na to: Vyzkoušeli jsme dovoz veterána z EU a jeho přihlášení

Fiat už novinářské auto typu 128 v požadované konfiguraci neměl, ale našel se vhodný kus v nabídce bazos.cz, kde můžete pořídit veškeré nepotřebné haraburdí a kde lze také pořídit i stará auta, která rozhodně nepotřebujete a u kterých budete muset doma vysvětlovat, proč že se to raději nepořídila do obýváku ta nová sedačka. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Oba modely jsme původně chtěli porovnat ještě se Škodou 100, ale bohužel to nevyšlo. Stal se nám z toho duel koncernových sourozenců

Duel bude o to pikantnější, že se nám podařilo dát dohromady auta s totožnou specifikací hnacího řetězce. Popravdě řečeno, moc práce to nedalo, protože u základního Fiatu 128 i Zastavy 1100 nic jiného k dispozici nebylo: motor o objemu 1,1 l s výkonem 40,5 kW, manuální převodovka, pohon předních kol. Náš původní záměr počítal ještě se třetím do mariáše: Škoda 100 by souboji dodala další rozměr. Bohužel přítelkyně při zmínce o třetím autě ve sbírce začala rozvíjet teorie na téma přísnějších podmínek nákupu dalšího vozu. Abych byl přesný, cena auta = cena kabelky a na to jsem nemohl přistoupit. Bude z toho tedy čistě bratrovražedný boj koncernových sourozenců.

Zastava 1100 vs. Fiat 128: Technické parametry
  Zastava 1100 Fiat 128
Motorizace Benzinový čtyřválec, 1116 cm3
Převodovka 4st. manuální 4st. manuální
Max. výkon (kW/k) 40,5/55 40,5/55
v ot./min. 6000 6000
Max. točivý moment (Nm) 78 78
v ot./min. 3000 3000
0-100 km/h (s) 19,2 19,2
Max. rychlost (km/h) 135 140
Spotřeba při 80 km/h (l/100 km) 6,7 6,7
Provozní hmotnost (kg) 835 880
Celková hmotnost (kg) 1235 1235
Užitečná hmotnost (kg) 400 355

Anebo se nám z toho vyklube nezáživný „přátelák“? Oba soupeři jsou si totiž technicky velmi podobní. Na základu revolučního technického uspořádání s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol postavily obě značky auta, která k sobě mají velmi blízko klíčovými rozměry, konstrukcí náprav, elektroinstalací i hnacím řetězcem. Motor je samozřejmě identický. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zastava je stylizovaná úplně stejně jako Fiat 128. Na rozdíl od něj má ale elegantně splývavou zadní část, která je navíc velmi praktická. Fiat je klasický sedan, který také nevypadá vůbec špatně

V tomto případě se jedná o nový benzinový čtyřválec s moderními rozvody OHC a pohonem ozubeným řemenem. Motor je skloněn o 20° a umístěný vpředu napříč. Maximální výkon mají oba soupeři shodný, Zastava tedy těží z techniky, která získala titul evropského automobilu roku 1969. 

Motor pohání přední kola prostřednictvím čtyřstupňové manuální převodovky. Připlatit si za něco jiného nelze, protože nic dalšího k dispozici nebylo. 

O nějaké močovině, elektronických asistentech, přeplňování, recirkulacích výfukových plynů nebo dokonce katalyzátorech si mohou oba soupeři nechat pouze zdát. Mimochodem výfuk má pouze dva tlumiče, jednu dlouhou rouru a to je všechno. Jak krásně bezstarostná automobilová léta...

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod
  2. Bez výstřelků, Prostor téměř identický
  3. Výkon a dynamika,
  4. Cena, Verdikt, Technické údaje
  5. Zastava 1100 vs. Fiat 128: Fotogalerie
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský | 35 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků