V Ženevě nechybí vůbec nic. Kromě normálních aut pro normální lidi

V Ženevě nechybí vůbec nic. Kromě normálních aut pro normální lidi

[Komentář] Když nepočítáme koncepty, prototypy či auta odhalená už před autosalonem, luxusní a hlavně sportovní novinky mají letos v Ženevě suverénní početní převahu nad masovými modely.

Ode dneška až do 13. března je 86. mezinárodní autosalon v Ženevě otevřen pro veřejnost. Jestli od něj čekáte možnost zblízka si prohlédnout fascinující ukázky současných mezí automobilové techniky, přehlídku roztomilých kuriozit nebo vize aut, která si (možná) budete moci koupit za několik let, jistě stojí za návštěvu. Pokud si ale očekáváte běžná auta pro běžného evropského zákazníka, novinek je překvapivě málo.

Počítejte se mnou. Renault Scénic a Mégane kombi. Fiat Tipo včetně kombíku. Snad i Seat Ateca můžeme ještě počítat mezi masové modely pro evropského zákazníka. Ale mnoho dalších podobných už v Ženevě neuvídíme. 

Jistě, normální auta tvoří většinu vystavovaných exponátů. Já mám ale teď na mysli ty, která mají v Ženevě premiéru v produkční verzi (proto nemohu počítat třeba prototyp Civiku hatchback) a která nebyla odhalena se všemi podrobnostmi dlouho před autosalonem. A těch se letos nějak nedostává. 

Zato s premiérami super- a hypersportů se roztrhl pytel. Zdaleka to není jen Bugatti Chiron, ale třeba i nové multimilionové verze modelů od zavedených malovýrobců jako Pagani nebo Koenigsegg. A k tomu přehlídka více či méně obskurních značek typu Arash, Apollo, reinkarnovaný Spyker, chorvatský Rimac a další. Zkrátka pokud jste členem vládnoucí rodiny v nějaké blízkovýchodní zemi, budou se mít vaše ropné vrty v následujích měsích co ohánět, aby ve vaší sbírce malosériových exotických aut náhodou nějaký kousek nechyběl. 

A když už nějakou úplnou novinku představí jedna z „lidových“ značek, pak je to luxusní sedan, který se v Evropě vůbec prodávat nebude. Jako Volkswagen Phideon

O čem to svědčí? Snad o ničem. Možná se jen sešel volnější rok u několika velkých značek (Volkswagen, Ford), které si po modelové ofenzivě v minulých letech daly oddechovou pauzu. Ale co když je to jinak?

Ne, nemyslím si, že by automobilky začaly evropského „mediánového“ zákazníka odepisovat. Koneckonců nejprodávanější auta v Evropě jsou stále obyčejné malé a kompaktní hatchbacky pro nejširší veřejnost. To spíš výrobci odepisují formát tradičního autosalonu. Třeba zmiňovaný Ford ukázal facelift Kugy před týdnem na veletrhu mobilů a na podzim v Paříži nebude vůbec. Další velcí hráči mohou následovat. Tradiční autosalony mají svoje kouzlo, ale v digitální éře už nejsou jediným způsobem, jak dostat k veřejnosti informace o novém modelu. A možná ani tím nejlepším.

Doporučujeme

Články odjinud