Za všechno může koronavirová krize a propad poptávky po automobilech.
Zprávy o vytvoření nového závodu koncernu Volkswagenu v Turecku, kde se měly vyrábět i nové škodovky, se objevily už nějaký ten rok nazpět, přičemž už loni byla výstavba závodu odložena kvůli mezinárodní kritice tureckých vojenských operací v Sýrii. Teď je ovšem zase všechno jinak a VW oznamuje, že práce na vytvoření nové továrny jsou úplně zastaveny.
Firma podle agentury DPA oznámila, že za jejím rozhodnutím je propad poptávky v důsledku koronavirové krize. Od mluvčího koncernu zaznělo, že z dnešního pohledu nejsou dodatečné výrobní kapacity zapotřebí. Právě k pokrytí rostoucí poptávky po automobilech ve východní Evropě a na Blízkém východě měla továrna původně sloužit.
Situace ve světě se ale rychle změnila. VW minulý měsíc uvedl, že globálně se společnosti meziročně propadl odbyt mezi lednem a květnem o téměř 30 % na 3,089 milionu vozů. Koncern tak samozřejmě zastavením plánu výstavby pořádně ušetří. Do nové továrny v Turecku chtěl investovat přes miliardu eur (asi 26,7 miliardy korun). Na místě mělo vznikat 300.000 aut ročně.
Mezi vyráběnými vozy se měl objevit i Volkswagen Passat a také Škoda Superb. Především na přesun výroby domácí vlajkové lodi mladoboleslavské automobilky do zahraničí už přitom dlouho negativně reagují odbory závodu v Kvasinách, kde se model tradičně vyrábí od jeho moderního počátku. Objevují se pak informace, že se vozy přesunou alespoň do závodu koncernu v Bratislavě.
Podniková rada závodu v Kvasinách se nicméně neobává pouze ztráty Superbu, jak nedávno uvedl předseda Podnikové rady Jaroslav Povšík. „Zřejmě budeme muset znovu aktivovat petici, protože nám opět chtějí demontovat podnik. Chtějí převést Superb do Bratislavy,“ varoval ve Škodováckém odboráři Povšík a projevil obavy také o část produkce modelů Karoq, Kodiaq nebo Fabia Combi.