V Rusku se jezdí hlava nehlava

Minulý týden jsem strávil několik dní v hlavním městě Ruska, Moskvě. Ne jako řidič, ale jako pasivní pozorovatel provozu na tamních silnicích. Má zjištění jsou v mnoha případech děsivá. Chcete vědět, jak se jezdí v Moskvě?
V Rusku se jezdí hlava nehlava

Moskva je obrovské město s počtem obyvatel vyšším než má celé Česko. Protože je Rusko obrovská země, nemají ve městě probémy s místem. Prakticky chybí historické jádro, to zde reprezentuje jen Kreml a Rudé náměstí; hned v jejich blízkosti jsou šesti či osmiproudé silnice. Je tedy jasné, že pěší návštěvník města musí každý den doslova bojovat s hustou dopravou. Zde je několik mých postřehů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ulice jsou skutečně široké, osm pruhů není výjimkou

Chodec má na přechodu přednost jen v případě, že je poblíž poblíž policista (milicioněr). Ale i tak si musí dávat velký pozor, než na přechod skutečně vejde. Řidič auta zpravidla nepřibrzdí, natož aby zastavil. Několikrát se mi skutečně stalo, že jsem se na přechodu musel rozběhnout, protože blížící se auto nezpomalilo ani před houfem lidí. Zapomeňte na to, že by vás někdo pustil, když stojíte na okraji přechodu. Mnohdy auta vjedou na přechod, i když jim svítí červená. Rovněž si nemůžete nevšimnout, že řidiči nezastaví na křižovatce u semaforu, ale najedou co nejvíce k přechodu nebo ke středu křižovatky. A jak poznají, že mají jet? Až se rozjedou ti za nimi.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pruhy nepruhy, jezdí se podle nálady; chaos ale Rusům nevadí, orientují se v něm

U velkých křižovatek nebývají přechody, ale podchody. Nesnažte se takovou silnici přeběhnout, provoz je hustý i o víkendech, nemáte šanci; ledaže byste šli na etapy, ale vzhledem k šíleným řidičům to nedoporučuji. Auta totiž běžně přejíždí mezi pruhy, aniž by dávala blinkry. Mnohokrát přejedou i přes více pruhů zároveň, to když se jim zdá, že ten o tři vedle je prázdnější. Není výjimkou, že se nacpou tři auta do dvou pruhů - zkrátka jakoby tu ty čáry vůbec nebyly. Docela síla jsou i kruhové objezdy, kde pruhy chybí opravdu, takže zde při průjezdu vládne naprostý chaos; ale zdá se, že to Rusům vyhovuje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nadúrovňová křižovatka, nahoře i dole osm pruhů --- Křižovatky takových silnic
jsou obrovské a těžko se na nich orientuje

Je ale docela zvláštní, že auta nejsou nijak pomlácená či promačkaná; pravda, jsou hodně špinavá, což souvisí s poměrně silným smogem a prachem, ale karoserie výbá neporušená. Ruští řidiči zkrátka v chaotickém provozu umí „chodit“. Je to ale poměrně velké překvapení, protože např. v Barceloně je každé druhé auto pošramocené - ale to asi souvisí s velmi úzkými uličkami a chybějícím místem k parkování.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Na mnoha velkých křižovatkách chybí v některých směrech přechody. Musí se chodit podchody.

Když jsem zmínil parkování - ruská auta parkují prakticky všude, a to i na přechodech nebo v křižovatce. Policisté jsou, zdá se, takřka bezmocní. Asi to souvisí s poměrně velkým dostatkem místa, Moskva má velmi široké ulice. Auta parkují docela daleko od sebe, tam, kde by v Praze parkovala dvě, v Moskvě parkuje jedno; zkrátka místa je všude dost. Mimochodem, nikde jsem neviděl něco jako botičku či lístek za stěračem za špatné parkování. Policistů je sice všude dost, mnohdy hlídají křižovatky, ale špatné parkování je jim zjevně ukradené.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Parkuje se skutečně všude --- A policisté stojí a povídají si

A jaká jezdí v Moskvě auta? Ve středu města, tedy tam, kde žijí ti bohatší, jezdí povětšinou západní či asijská (japonci, korejci) auta, není výjimkou Mercedes S, Audi A8 či BMW 7, občas se objeví i škodovky, Superba jsem viděl pouze jednoho. Populární jsou docela nissany či korejská auta značek Kia či Daewoo. Vše doplňují lady, moskviče a žiguli, velmi často je zastoupena i volha. Francouzská a anglická auta jsou poměrně vzácná, stejně jako italská a španělská, řídce zastoupená jsou i švédská auta.

Klepněte pro větší obrázek  Reklamy na luxusní automobily jsou všude, někde i takto obrovské.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 436 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 500 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 560 000 Kč
Nissan Micra 1,2
Rok výroby: 2011
Stav: 33 504 km
Cena: 137 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 3 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků