V Rakousku můžete po vybraných dálnicích jezdit legálně až 160 km/h

Od úterý 2. května letošního roku budou moci řidiči jedoucí po dálnici A10 využít zkušebního 12kilometrového úseku, kde bude za ideálních podmínek povolena maximální rychlost 160 km/h místo současných 130 km/h. Nový úsek mezi Spittalem a Paternonem v Korutanech tak poslouží jako testovací úsek.

Řidiče bude o tom, kolik mohou jet, informovat systém světelných zařízení, která jsou umístěna nad vozovkou. V těchto panelech jsou dále umístěny senzory, kamery a další zařízení, které sbírají potřebné informace o aktuální situaci na vozovce. Tyto informace jsou pak posílány do centrály správy dálnic ve Vídni, kde dispečer dle okamžitých podmínek bude upravovat maximální povolenou rychlost na 130 km/h, resp. 160 km/h. Maximální rychlost 160 km/h tak bude povolena za dobrého počasí, při mírnějším provozu apod. V noci, dešti, mlze, bouři apod. bude vždy povolena rychlost pouze 130 km/h.

Celý nový systém pružné změny maximální rychlosti má řidičům přinést větší cestovní komfort, kdy jim bude umožněna při dobrém počasí vyšší maximální rychlost. Na druhou stranu velká očekávaní a oslavy nejsou na místě. Tento systém, pokud se osvědčí, bude zaveden pouze na vybraných úsecích některých dálnic a jak bylo zmíněno již výše, rychlost 160 km/h bude povolena pouze při shodě mnoha okolností, takže naděje, že se začne jezdit po Rakousku 160 plošně, je pořád lichá.

Přesto je tento krok, a přístup Rakušanů k rychlostním omezením obecně, více než chvályhodný. V době, kdy se Evropská unie snaží ve všech zemích unie sjednotit omezení maximální rychlosti na dálnicích na 130 km/h, se nebojí myslet a přijít s řešením více odpovídající realitě dnešní doby. Argument rakouského ministra dopravy, že "stotřicítka" byla na místních dálnicích zavedena v roce 1974 a od té doby došlo v bezpečnosti automobilů a jejich schopnosti bezpečně udržovat vyšší rychlosti k obrovskému posunu vpřed, je čirým faktem.

Rakouské ministerstvo dopravy a ani silničáři nevidí v navýšení rychlosti žádný problém a také nepředpokládají, že by se měla jakkoli zvýšit nehodovost. Částečně se zlegalizuje dnešní stav, kdy je běžná cestovní rychlost automobilů po rakouských dálnicích okolo 150 km/h a povolenou rychlost striktně dodržuje jen minimum řidičů.

Argumentům Rakušanů hrají do karet i poslední statistiky. V loňském roce zemřelo na rakouských silnicích 768 osob, což je nejméně od roku 1961. Navíc počet nehod i počet usmrcených osob rok od roku klesá a to i přesto, že nejsou v Rakousku nijak velké sankce za "běžná" překračování maximálních povolených rychlostí a jejich dodržování není mimo města nijak důkladně vymáháno.

Věřme, že se rakouský přístup osvědčí a dočkáme se rozšíření podobných úseků nejen u našich jižních sousedů, ale i v dalších evropských zemích.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků