V Rakousku můžete po vybraných dálnicích jezdit legálně až 160 km/h

Od úterý 2. května letošního roku budou moci řidiči jedoucí po dálnici A10 využít zkušebního 12kilometrového úseku, kde bude za ideálních podmínek povolena maximální rychlost 160 km/h místo současných 130 km/h. Nový úsek mezi Spittalem a Paternonem v Korutanech tak poslouží jako testovací úsek.

Řidiče bude o tom, kolik mohou jet, informovat systém světelných zařízení, která jsou umístěna nad vozovkou. V těchto panelech jsou dále umístěny senzory, kamery a další zařízení, které sbírají potřebné informace o aktuální situaci na vozovce. Tyto informace jsou pak posílány do centrály správy dálnic ve Vídni, kde dispečer dle okamžitých podmínek bude upravovat maximální povolenou rychlost na 130 km/h, resp. 160 km/h. Maximální rychlost 160 km/h tak bude povolena za dobrého počasí, při mírnějším provozu apod. V noci, dešti, mlze, bouři apod. bude vždy povolena rychlost pouze 130 km/h.

Celý nový systém pružné změny maximální rychlosti má řidičům přinést větší cestovní komfort, kdy jim bude umožněna při dobrém počasí vyšší maximální rychlost. Na druhou stranu velká očekávaní a oslavy nejsou na místě. Tento systém, pokud se osvědčí, bude zaveden pouze na vybraných úsecích některých dálnic a jak bylo zmíněno již výše, rychlost 160 km/h bude povolena pouze při shodě mnoha okolností, takže naděje, že se začne jezdit po Rakousku 160 plošně, je pořád lichá.

Přesto je tento krok, a přístup Rakušanů k rychlostním omezením obecně, více než chvályhodný. V době, kdy se Evropská unie snaží ve všech zemích unie sjednotit omezení maximální rychlosti na dálnicích na 130 km/h, se nebojí myslet a přijít s řešením více odpovídající realitě dnešní doby. Argument rakouského ministra dopravy, že "stotřicítka" byla na místních dálnicích zavedena v roce 1974 a od té doby došlo v bezpečnosti automobilů a jejich schopnosti bezpečně udržovat vyšší rychlosti k obrovskému posunu vpřed, je čirým faktem.

Rakouské ministerstvo dopravy a ani silničáři nevidí v navýšení rychlosti žádný problém a také nepředpokládají, že by se měla jakkoli zvýšit nehodovost. Částečně se zlegalizuje dnešní stav, kdy je běžná cestovní rychlost automobilů po rakouských dálnicích okolo 150 km/h a povolenou rychlost striktně dodržuje jen minimum řidičů.

Argumentům Rakušanů hrají do karet i poslední statistiky. V loňském roce zemřelo na rakouských silnicích 768 osob, což je nejméně od roku 1961. Navíc počet nehod i počet usmrcených osob rok od roku klesá a to i přesto, že nejsou v Rakousku nijak velké sankce za "běžná" překračování maximálních povolených rychlostí a jejich dodržování není mimo města nijak důkladně vymáháno.

Věřme, že se rakouský přístup osvědčí a dočkáme se rozšíření podobných úseků nejen u našich jižních sousedů, ale i v dalších evropských zemích.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků