V Rakousku můžete po vybraných dálnicích jezdit legálně až 160 km/h

V Rakousku můžete po vybraných dálnicích jezdit legálně až 160 km/h
Od úterý 2. května letošního roku budou moci řidiči jedoucí po dálnici A10 využít zkušebního 12kilometrového úseku, kde bude za ideálních podmínek povolena maximální rychlost 160 km/h místo současných 130 km/h. Nový úsek mezi Spittalem a Paternonem v Korutanech tak poslouží jako testovací úsek.

Řidiče bude o tom, kolik mohou jet, informovat systém světelných zařízení, která jsou umístěna nad vozovkou. V těchto panelech jsou dále umístěny senzory, kamery a další zařízení, které sbírají potřebné informace o aktuální situaci na vozovce. Tyto informace jsou pak posílány do centrály správy dálnic ve Vídni, kde dispečer dle okamžitých podmínek bude upravovat maximální povolenou rychlost na 130 km/h, resp. 160 km/h. Maximální rychlost 160 km/h tak bude povolena za dobrého počasí, při mírnějším provozu apod. V noci, dešti, mlze, bouři apod. bude vždy povolena rychlost pouze 130 km/h.

Celý nový systém pružné změny maximální rychlosti má řidičům přinést větší cestovní komfort, kdy jim bude umožněna při dobrém počasí vyšší maximální rychlost. Na druhou stranu velká očekávaní a oslavy nejsou na místě. Tento systém, pokud se osvědčí, bude zaveden pouze na vybraných úsecích některých dálnic a jak bylo zmíněno již výše, rychlost 160 km/h bude povolena pouze při shodě mnoha okolností, takže naděje, že se začne jezdit po Rakousku 160 plošně, je pořád lichá.

Přesto je tento krok, a přístup Rakušanů k rychlostním omezením obecně, více než chvályhodný. V době, kdy se Evropská unie snaží ve všech zemích unie sjednotit omezení maximální rychlosti na dálnicích na 130 km/h, se nebojí myslet a přijít s řešením více odpovídající realitě dnešní doby. Argument rakouského ministra dopravy, že "stotřicítka" byla na místních dálnicích zavedena v roce 1974 a od té doby došlo v bezpečnosti automobilů a jejich schopnosti bezpečně udržovat vyšší rychlosti k obrovskému posunu vpřed, je čirým faktem.

Rakouské ministerstvo dopravy a ani silničáři nevidí v navýšení rychlosti žádný problém a také nepředpokládají, že by se měla jakkoli zvýšit nehodovost. Částečně se zlegalizuje dnešní stav, kdy je běžná cestovní rychlost automobilů po rakouských dálnicích okolo 150 km/h a povolenou rychlost striktně dodržuje jen minimum řidičů.

Argumentům Rakušanů hrají do karet i poslední statistiky. V loňském roce zemřelo na rakouských silnicích 768 osob, což je nejméně od roku 1961. Navíc počet nehod i počet usmrcených osob rok od roku klesá a to i přesto, že nejsou v Rakousku nijak velké sankce za "běžná" překračování maximálních povolených rychlostí a jejich dodržování není mimo města nijak důkladně vymáháno.

Věřme, že se rakouský přístup osvědčí a dočkáme se rozšíření podobných úseků nejen u našich jižních sousedů, ale i v dalších evropských zemích.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků