V Rakousku můžete po vybraných dálnicích jezdit legálně až 160 km/h

Od úterý 2. května letošního roku budou moci řidiči jedoucí po dálnici A10 využít zkušebního 12kilometrového úseku, kde bude za ideálních podmínek povolena maximální rychlost 160 km/h místo současných 130 km/h. Nový úsek mezi Spittalem a Paternonem v Korutanech tak poslouží jako testovací úsek.

Řidiče bude o tom, kolik mohou jet, informovat systém světelných zařízení, která jsou umístěna nad vozovkou. V těchto panelech jsou dále umístěny senzory, kamery a další zařízení, které sbírají potřebné informace o aktuální situaci na vozovce. Tyto informace jsou pak posílány do centrály správy dálnic ve Vídni, kde dispečer dle okamžitých podmínek bude upravovat maximální povolenou rychlost na 130 km/h, resp. 160 km/h. Maximální rychlost 160 km/h tak bude povolena za dobrého počasí, při mírnějším provozu apod. V noci, dešti, mlze, bouři apod. bude vždy povolena rychlost pouze 130 km/h.

Celý nový systém pružné změny maximální rychlosti má řidičům přinést větší cestovní komfort, kdy jim bude umožněna při dobrém počasí vyšší maximální rychlost. Na druhou stranu velká očekávaní a oslavy nejsou na místě. Tento systém, pokud se osvědčí, bude zaveden pouze na vybraných úsecích některých dálnic a jak bylo zmíněno již výše, rychlost 160 km/h bude povolena pouze při shodě mnoha okolností, takže naděje, že se začne jezdit po Rakousku 160 plošně, je pořád lichá.

Přesto je tento krok, a přístup Rakušanů k rychlostním omezením obecně, více než chvályhodný. V době, kdy se Evropská unie snaží ve všech zemích unie sjednotit omezení maximální rychlosti na dálnicích na 130 km/h, se nebojí myslet a přijít s řešením více odpovídající realitě dnešní doby. Argument rakouského ministra dopravy, že "stotřicítka" byla na místních dálnicích zavedena v roce 1974 a od té doby došlo v bezpečnosti automobilů a jejich schopnosti bezpečně udržovat vyšší rychlosti k obrovskému posunu vpřed, je čirým faktem.

Rakouské ministerstvo dopravy a ani silničáři nevidí v navýšení rychlosti žádný problém a také nepředpokládají, že by se měla jakkoli zvýšit nehodovost. Částečně se zlegalizuje dnešní stav, kdy je běžná cestovní rychlost automobilů po rakouských dálnicích okolo 150 km/h a povolenou rychlost striktně dodržuje jen minimum řidičů.

Argumentům Rakušanů hrají do karet i poslední statistiky. V loňském roce zemřelo na rakouských silnicích 768 osob, což je nejméně od roku 1961. Navíc počet nehod i počet usmrcených osob rok od roku klesá a to i přesto, že nejsou v Rakousku nijak velké sankce za "běžná" překračování maximálních povolených rychlostí a jejich dodržování není mimo města nijak důkladně vymáháno.

Věřme, že se rakouský přístup osvědčí a dočkáme se rozšíření podobných úseků nejen u našich jižních sousedů, ale i v dalších evropských zemích.

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 2 příspěvky
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků