V příštím roce bude zaveden nový systém kontroly STK

Jedním z důvodu, proč se na českých komunikacích občas prohánějí doslova vraky, je i poměrně velká benevolence stanic technické kontroly (STK), které tu a tam "odpouštějí" autům závady. Odborná, ale i laická veřejnost tohoto jednání má už dost, a tak se od příštího roku u těchto stanic pořádně přitvrdí. Prostor pro korupci a možnost udělat STK bez přítomnosti vozu se výrazně sníží. Zhruba od pololetí příštího roku budou všechny tyto stanice neustále sledovány kamerami a on-line připojeny na centrální počítačový systém. Tento systém bude také přímo propojen s policejním systémem Matra, a tak budou moci i policisté přímo v terénu okamžitě zjistit v jakém stavu prošlo auto danou kontrolou a zda skutečný stav odpovídá zjištěnému stavu při technické kontrole.

Tento nový systém bude spuštěn zkušebně v Praze již v lednu, aby se mohl odladit a aby se předešlo případným problémům v polovině roku, až bude systém spuštěn v celé republice. Dle odhadů ministerstva, ale i dalších motoristických organizací tento nový systém sníží možnost udělat "technickou" bez přítomnosti auta až o 80%. Zvýšená a okamžitá kontrola má také fungovat i jako prevence před korupčním jednáním samotných pracovníků STK.

Pavel Janda dodává: Omezení možnosti obcházet technické kontroly je jistě přinosem, na druhou stranu ve mě podobné systémy vyvolávají řadu otázek. Předevčírem jsem shlédl zprávy jedné z českých televizí, kde se postupně objevily informace o tom, že STK budou kontrolovány kamerovým systémem, firma Kapsch umožní využívat budovaný mýtný systém i ke sledování platících řidičů a že v jedné základní škole vybudovali v šatnách kamerový systém za 150 tisíc Kč, který bude dohlížet na žáky, aby nepoškozovali místní vybavení. Všechno děláno jistě s bohulibým úmyslem, nemohu si však nepoložit otázku, v jaké že společnosti to žijeme, abychom se museli na každém rohu šmírovat, omezovat vlastní soukromí a ještě k tomu vést od útlého věku naše potomky, abychom docílili toho, že se budeme chovat "normálně". Je něco shnilého ve státě českém a nejsem přesvědčen o tom, že jsme to my sami. Nemohu si pomoci, ale nepřijde mi být normální řešit problémové chování hrstky jedinců tím, že budeme omezovat svobodu každého z nás...

Někdo si zde zvykl řešit složité problémy jednoduchým způsobem a minimálně mě se to silně příčí. Nesnesu, nepřipustím a nedovolím, aby byl můj potomek sledován na intimním místě pro mě neznámou skupinou lidí, kteří budou mít k systému přístup jen proto, že zde pár jedinců za rok rozřeže šatní skřiňku, aby se nějací lidé zabývali tím, kde se pohybuji se svým vozem jen kvůli tomu, že jeden člověk za týden ujede z místa nehody, abych byl sledován policií při jednání se stanicí technické kontroly pouze proto tomu, že zde jednou za týden projde kontrolou vůz, který by jí projít neměl. Zvykli jsme si přijímat demagogickou argumentaci, že nějaká velká oběť za ten relativně malý přinos přece stojí, chceme snad lepší svět... Ale kde to končí? Při vzpomínce na svátek Svatého Mikuláše si kladu otázku, zda se snad dočkáme euronormy stanovující bezpodmínečnou nutnost používání nehořlavých převleků mikuláše, čerta a anděla jen proto, že pár sígrů jím každoročně zapálí fousy či křídla. Vždyť za tu jednu popálenou ruku a ohořelé vlasy to přece stojí...

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků