V příštím roce bude zaveden nový systém kontroly STK

Jedním z důvodu, proč se na českých komunikacích občas prohánějí doslova vraky, je i poměrně velká benevolence stanic technické kontroly (STK), které tu a tam "odpouštějí" autům závady. Odborná, ale i laická veřejnost tohoto jednání má už dost, a tak se od příštího roku u těchto stanic pořádně přitvrdí. Prostor pro korupci a možnost udělat STK bez přítomnosti vozu se výrazně sníží. Zhruba od pololetí příštího roku budou všechny tyto stanice neustále sledovány kamerami a on-line připojeny na centrální počítačový systém. Tento systém bude také přímo propojen s policejním systémem Matra, a tak budou moci i policisté přímo v terénu okamžitě zjistit v jakém stavu prošlo auto danou kontrolou a zda skutečný stav odpovídá zjištěnému stavu při technické kontrole.

Tento nový systém bude spuštěn zkušebně v Praze již v lednu, aby se mohl odladit a aby se předešlo případným problémům v polovině roku, až bude systém spuštěn v celé republice. Dle odhadů ministerstva, ale i dalších motoristických organizací tento nový systém sníží možnost udělat "technickou" bez přítomnosti auta až o 80%. Zvýšená a okamžitá kontrola má také fungovat i jako prevence před korupčním jednáním samotných pracovníků STK.

Pavel Janda dodává: Omezení možnosti obcházet technické kontroly je jistě přinosem, na druhou stranu ve mě podobné systémy vyvolávají řadu otázek. Předevčírem jsem shlédl zprávy jedné z českých televizí, kde se postupně objevily informace o tom, že STK budou kontrolovány kamerovým systémem, firma Kapsch umožní využívat budovaný mýtný systém i ke sledování platících řidičů a že v jedné základní škole vybudovali v šatnách kamerový systém za 150 tisíc Kč, který bude dohlížet na žáky, aby nepoškozovali místní vybavení. Všechno děláno jistě s bohulibým úmyslem, nemohu si však nepoložit otázku, v jaké že společnosti to žijeme, abychom se museli na každém rohu šmírovat, omezovat vlastní soukromí a ještě k tomu vést od útlého věku naše potomky, abychom docílili toho, že se budeme chovat "normálně". Je něco shnilého ve státě českém a nejsem přesvědčen o tom, že jsme to my sami. Nemohu si pomoci, ale nepřijde mi být normální řešit problémové chování hrstky jedinců tím, že budeme omezovat svobodu každého z nás...

Někdo si zde zvykl řešit složité problémy jednoduchým způsobem a minimálně mě se to silně příčí. Nesnesu, nepřipustím a nedovolím, aby byl můj potomek sledován na intimním místě pro mě neznámou skupinou lidí, kteří budou mít k systému přístup jen proto, že zde pár jedinců za rok rozřeže šatní skřiňku, aby se nějací lidé zabývali tím, kde se pohybuji se svým vozem jen kvůli tomu, že jeden člověk za týden ujede z místa nehody, abych byl sledován policií při jednání se stanicí technické kontroly pouze proto tomu, že zde jednou za týden projde kontrolou vůz, který by jí projít neměl. Zvykli jsme si přijímat demagogickou argumentaci, že nějaká velká oběť za ten relativně malý přinos přece stojí, chceme snad lepší svět... Ale kde to končí? Při vzpomínce na svátek Svatého Mikuláše si kladu otázku, zda se snad dočkáme euronormy stanovující bezpodmínečnou nutnost používání nehořlavých převleků mikuláše, čerta a anděla jen proto, že pár sígrů jím každoročně zapálí fousy či křídla. Vždyť za tu jednu popálenou ruku a ohořelé vlasy to přece stojí...

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků