V Praze závodila vodíková autíčka. Nechyběla mezi nimi ani Škodovka

Automobilový průmysl prochází zásadní systémovou změnou. Lidé chtějí čistší vzduch, méně hluku, plynulejší, bezpečnější a také zábavnější mobilitu. A to má i vedlejší efekt.

Bezemisní vozidla i zrychlující se tempo digitální transformace to jsou faktory, které mění svět vývoje aut k nepoznání. A vodíkový pohod je jednou z alternativ, kterou se trh vydává. Palivové články automobilky pokládají za klíčovou technologii vzdálenější budoucnosti. Jejich masivnější nasazení se očekává kolem roku 2030, kdy by výroba mohla dosáhnout 30% podílu. Podle odhadu Vodíkového kolegia by na vodík pak jezdilo cca 10-15 milionu osobních a 500 tisíc nákladních aut. Vodík by pak do roku 2050 mohl saturovat jednu pětinu celkových světových energetických potřeb.

S vodíkovým pohonem se setkáváme už od počátku 19. století, kdy vznikla myšlenka na pohon vozidla elektřinou získanou z vodíku. Poté se na dlouho dobu tato pohonná platforma odmlčela. V Evropě nyní jezdí asi 500 vodíkových aut, nejvíce v Německu, kde je kolem 50 plnicích stanic. Největší množství těchto vozidel na světe pak jezdí v Japonsku a Jižní Koreji.

Hyundai plánuje ofenzívu crossoverů. Půjde o hybridy i pohon na vodík

Hyundai plánuje ofenzívu crossoverů. Půjde o hybridy i pohon na vodík

Výhodou palivových článků ve srovnání se současnými bateriemi je nízká hmotnost a atraktivní systémové náklady. Palivové články jsou tak alternativou k vysokonapěťovým bateriím, zejména pro větší elektromobily. Jejich činnost je nehlučná a poměrně velmi efektivní. Zásadním problémem je ale jejich cena, rozvodná síť pro čerpání a také nejvhodnější palivo, kterým je vodík. Limitní je i dojezdová vzdálenost.

Škola hrou

Vodíku v praxi se také věnuje projekt Hydrogen Horizon Automotive Challenge (H2AC). Středoškolští studenti se během čtyřměsíčního programu seznamují s obnovitelnými zdroji energie. Teoretické znalosti pak použijí při sestavení RC modelu závodního auta v měřítku 1:10 poháněného vodíkovými palivovými články.

V prvním ročníku soutěže v roce 2015 stály na startu tři přihlášené týmy. Rok na to se soutěže zúčastnilo 15 týmů z České republiky a pět týmů ze Slovenska. Do letošního ročníku se přihlásilo již 24 českých týmů, což překročilo propustnost tratě. Soutěž se tedy letos konala jako dvoudenní s tím, že každý den soutěžilo 12 týmů. Nadace Unipetrol, za jejíž podpory se akce pořádá, podpořila letos tři přihlášené týmy - litvínovský tým Schola Humanitas, Střední odbornou školu a střední odborné učiliště Neratovice a Vysokou školu báňskou - Technické univerzity Ostrava (členy týmu byli i středoškoláci a shodou okolností jedinci s autismem).

V roce 2025 budou auta na vodík stát stejně jako hybridy, tvrdí Toyota

V roce 2025 budou auta na vodík stát stejně jako hybridy, tvrdí Toyota

Letošní závod se konal 14.-15. dubna 2018 v kampusu Stavební fakulty ČVUT v pražských Dejvicích. V prvním závodním dni zvítězil s největším počtem 801 ujetých kol tým SOŠ Třineckých železáren a obhájil tak loňské vítězství. Meziroční nárůst ujeté vzdálenosti téměř 12 % dokládá, že týmová práce při přípravách a samotném závodu přináší spolu se zkušenostmi ovoce.

Spolu s nedělním vítězným týmem ze Středního odborného učiliště Škoda Auto, jejichž závodní vůz obkroužil na dráze za stejnou dobu rekordních 973 kol a stanovil časem jen málo přes 16 sekund rekord na jedno kolo, se tak na začátku května zúčastní mezinárodního finále, které se koná v Chemnitzu. Průměrný čas vítěze na jedno kolo tak činil 22,22 sekundy, do čehož se počítají i zastávky v boxech. V nedělním závodu bylo vítězství relativně těsné, protože stříbrní ujeli 955 kol, což je vzdálenost, která představuje po šestihodinovém klání ztrátu přibližně šesti minut, a bronzový tým ujel 922 kol.

Studenti SOŠ a SOU Neratovice, podporováni Nadací Unipetrol, byli asi největším překvapením, když se v sobotním závodě umístili na čtvrtém místě a zvítězili právě v kategorii nováčků. V nepřetržitém šestihodinovém závodu ujeli skoro 560 kol.

Toyota předvádí premiový sedan budoucnosti. Pohání ho vodík

Toyota předvádí premiový sedan budoucnosti. Pohání ho vodík

Nadace Unipetrol podporovala v letošním ročníku ještě další dva týmy, a to litvínovskou SOŠ pro ochranu a obnovu ŽP - Schola Humanitas, kde přijel své studenty podpořit ředitel školy Mgr. Ladislav Trubák, a ostravské středoškoláky, jejichž zájmový kroužek vede Doc. Ing. Bohumil Horák, Ph.D. z VŠB-TUO, jeden z našich nejvýznamnějších odborníků na palivové články a elektromobilitu. Pan Horák vede středoškolský kroužek, který se postavil na start jako nováček a svému týmu připomenul citát: „Znalost je jenom část porozumění, dokonalé porozumění pochází z praktických zkušeností.“

Nováčkem byl i litvínovský tým, který se umístil na devátém místě. Ředitel litvínovské Schola Humanitas, která nabízí studijní obor Ekologie a životní prostředí, pan Ladislav Turbák, vidí účast svých studentů následovně: „Najednou před námi stála nabídka zúčastnit se závodů aut s vodíkovým pohonem. K alternativním zdrojům energie máme blízko, ale na vyloženě technické věci se nezaměřujeme. Nechtěli přijmout pomoc od nikoho, chtěli si na vše přijít sami.“

Hyundai představuje crossover na vodík. Sériové podobě je velmi blízko

Hyundai představuje crossover na vodík. Sériové podobě je velmi blízko

Přestože je příprava i samotná soutěž časově velmi náročná, na studentech i jejich učitelích je vidět, že investované energie a času rozhodně nelitují. Na závod je přišla podpořit i ředitelka Nadace Unipetrol Julie Růžičková. „Na závodech jsme také představili EduBus, mobilní chemickou laboratoř, se kterou plánujeme roadshow po základních školách v ústeckém regionu,“ řekla Růžičková.

Statistika poptávky po studijních oborech v posledních letech ukazuje nepříznivý trend zájmu o technické a přírodovědní obory a program H2AC pomáhá vzbudit u studentů zájem právě o tyto obory, vyvolat zájem o alternativní zdroje energie a nabídnout vlastní zkušenost s jejím využitím.

Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků
TEST Nissan Leaf: Začneme už elektromobily brát vážně?

Nissan Leaf

Nissan je prvním mainstreamovým výrobcem, který nabízí svůj relativně dostupný elektromobil ve druhé generaci. Jedná se o konkurenční výhodu?

11.  9.  2018 | Milan Lažanský | 145 příspěvků