V Plzni testují hybridbus Škoda, může jezdit i v bezemisních zónách

Po plzeňských ulicích začal jezdit nový hybridní autobus Škoda H12, který vyvinula a vyrobila Škoda Electric. Je určený převážně pro takzvané bezemisní oblasti v centrech měst. Využívá ekologický bateriový pohon, který je šetrný k životnímu prostředí a má výrazně nižší spotřebu než klasické autobusy.
V Plzni testují hybridbus Škoda, může jezdit i v bezemisních zónách

„Elektrobus je schopen využívat bateriový pohon, který do vzduchu nevypouští žádné zplodiny a navíc není hlučný. Je ideálním dopravním prostředkem pro obytné zóny,“ uvedl představitel divize Trolejbusy plzeňské Škody Electric Karel Majer.

Na bezemisní pohon ujede až deset kilometrů bez dobíjení baterií či použití diesel generátoru. Vůz je vhodný především pro intenzivní městský provoz s velkou četností rozjezdů a brzdění při relativně malých rychlostech.

„S výrobcem máme domluvený tříměsíční zkušební provoz za daných pravidel. Poté je vyhodnotíme a nasadíme autobus do normálního provozu,“ řekl provozní ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Václav Zikmund.

Města a obce v Česku mohou od příštího roku zakázat vjezd vozidlům, která nesplňují přísnější emisní limity. O omezení vjezdu už diskutuje několik lázeňských měst, například západočeské Karlovy Vary. V Německu už fungují nízkoemisní zóny více než pět let.

Autobus využívá i elektřinu vznikající při brzdění

Významnou předností hybridního autobusu je úspora paliva až v řádech desítek procent, především díky zpětnému využití elektrické energie, která vzniká při brzdění.

„Energie je uschovávána v zásobnících energie, bateriích a superkapacitorech, a poté zpětně využita při jízdě. Součástí výbavy vozidel je sada polovodičových měničů zcela nové generace, jejichž prostřednictvím je optimálním způsobem řízen nejen samotný trakční pohon, ale i toky energie přes její zásobníky a pomocné pohony vozidla,“ uvedl šéf projektu Jiří Flajtingr.

Velká pozornost při vývoji byla věnována strategii řízení dieselelektrického agregátu, který minimalizuje spotřebu paliva při všech režimech provozu.

Náročné testovací jízdy pro homologaci se odehrávaly například i mimo silniční síť, a to na testovací základně v Úhelnici u Mladé Boleslavi. „Doložili jsme a ověřili řadu technických parametrů a českých i evropských norem,“ řekl Majer.

Vývoj nového dvanáctimetrového nízkopodlažního vozidla začal ve Škodě Electric v roce 2009. Na návrhu a vývoji pohonné jednotky autobusu a jeho řízení se podílela Elektrotechnická fakulta Západočeské univerzity v Plzni.

Zdroj: E15.cz
 

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků