V nižší střední třídě vládne Škoda Rapid, cena nehraje (vždy) roli

Pokud obchodujete s auty, v nižší střední třídě jen cenou nezvítězíte. Statistiky to dokazují poměrně jednoznačně.
V nižší střední třídě vládne Škoda Rapid, cena nehraje (vždy) roli

Auta nižší střední třídy jsou v Česku nejoblíbenějším cílem zákazníků. Až potom následují malá auta a pak střední třída.

Vytvořili jsme tabulky, do které jsme zařadili neúspěšnější vozy této třídy za loňský i letošní rok od chvíle, kdy na trh vstoupil nový hráč – Škoda Rapid. Tento mladoboleslavský model zcela změnil počty ve své třídě, kam jednotlivé značky posílají v posledních letech kolem 40 modelů (letos 42). Ve střední třídě se uchází letos o pozornost 31 aut, v malých vozech stejný počet.

Čtyři úspěšné měsíce pro Škodu

Ukazuje se, že i když se Škodě nepodařilo nejlépe nasadit vstupní cenu, skončil její model v roce 2012 v této kategorii aut na slušném pátém místě, když se začal prodávat od září. Do té doby byly nepřekonatelnými králi třídy Hyundai i30, VW Golf a Kia cee´d, v závěsu s Fordem Focus.

Top 10 nižší střední třídy (září – prosinec 2012)

Hyundai i30

1658

VW Golf

1289

Kia cee´d

1261

Ford Focus

694

Škoda Rapid

690

Renault Megane

630

Opel Astra

493

Peugeot 308

365

Renault Fluence

320

Toyota Auris

236

Top 10 nižší střední třídy (leden – srpen 2013)

Škoda Rapid

5314

Hyundai i30

3101

VW Golf

3086

Kia cee´d

2063

Peugeot 308

1534

Ford Focus

1131

Seat Leon

1028

Renault Megane

1006

Opel Astra

954

Renault Fluence

711

Ze srovnání vyplývá, že nejnižší cena nebyla u zákazníka tím největším lákadlem. To dokazuje druhé místo VW Golf, který patří v kategorii k těm nejdražším i v základní verzi. Také vyplývá skutečnost, že Škoda Rapid získala za čtyři měsíce přibližně polovinu toho, co čtyři služebně starší a zavedenější modely před ní. V roce 2013, kdy klesla základní cena na 269 900 Kč, jsou čísla v její prospěch ještě lepší.

Golf: V cenovém srovnání „dole“, v prodejích nahoře

Srovnání nejregistrovanějších modelů nižší střední třídy podle první ceny ukazuje, že čeští zákazníci přestávají klást cenu na čelní místo rozhodujících kritérií. To by na vrcholu úspěšnosti byl například Renault Megane, který v jednom z provedení přišel se skromnější výbavou na neuvěřitelných 209 900 Kč. A za ním se seřadily i další modely, které však v tabulkách registrací první příčky určitě nezaujímají.

Nižší střední třída – řazení podle základní ceny

Renault Megane

209 900 Kč

Citroën C Elysée

220 000 Kč

Peugeot 301

220 000 Kč

Renault Fluence

249 900 Kč

Kia cee´d

249 980 Kč

Škoda Rapid

269900 Kč

Opel Astra

284 900 Kč

Hyundai i30

289 900 Kč

Peugeot 308

294900 Kč

Ford Focus

299900 Kč

Seat Leon

299900 Kč

Honda Civic

329900 Kč

Toyota Auris

329900 Kč

VW Golf

339900 Kč

Ceny jsou jen orientační, jednotlivá zastoupení a dealeři je nejrůznějšími prodejními akcemi a akčními modely často mění. V této srovnávací tabulce vyniká zmiňovaný VW Golf, kterému vyšší cena evidentně nebrání zaujímat v registracích místa na „stupních vítězů“.

Poměrně dobrá pozice Peugeotu 308 (letos 5. místo v registracích) je dána agresivní cenovou politikou, kterou značka zvolila u končící podoby 308. Tu letos na podzim nahradí nová generace, představená na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem.

Skokanem je Seat Leon

Peugeot 301 a Citroën c Elysée, které byly považovány za přímé konkurenty Škody Rapid, v tomto souboji neuspěly. Jejich ceny jsou přitom v průměru o 40 tisíc korun níže.

U Renaultu se ukázalo, že zákazníci si častěji vybírali dražší Mégane (pomineme-li akční provedení za 209 900 Kč) než Fluence. Na ten přitom Renault spoléhal jako na možnou zákaznickou alternativu ve fleetových vozech.

Skokanem v kategorii je bezesporu Seat Leon nové generace. Prodeje Leonu byly v roce 2012, mírně řečeno, tristní (59 kusů září v prosinci 2012). Dobrá cena, dobrá výbava a dobrý marketing ho ale letos vynesly za prvních osm měsíců na 7. příčku. Přitom hlavní nápor zákazníků, jak vyplývá ze statistik, začal až od dubna.

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 85 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků