V nižší střední třídě vládne Škoda Rapid, cena nehraje (vždy) roli

Pokud obchodujete s auty, v nižší střední třídě jen cenou nezvítězíte. Statistiky to dokazují poměrně jednoznačně.
V nižší střední třídě vládne Škoda Rapid, cena nehraje (vždy) roli

Auta nižší střední třídy jsou v Česku nejoblíbenějším cílem zákazníků. Až potom následují malá auta a pak střední třída.

Vytvořili jsme tabulky, do které jsme zařadili neúspěšnější vozy této třídy za loňský i letošní rok od chvíle, kdy na trh vstoupil nový hráč – Škoda Rapid. Tento mladoboleslavský model zcela změnil počty ve své třídě, kam jednotlivé značky posílají v posledních letech kolem 40 modelů (letos 42). Ve střední třídě se uchází letos o pozornost 31 aut, v malých vozech stejný počet.

Čtyři úspěšné měsíce pro Škodu

Ukazuje se, že i když se Škodě nepodařilo nejlépe nasadit vstupní cenu, skončil její model v roce 2012 v této kategorii aut na slušném pátém místě, když se začal prodávat od září. Do té doby byly nepřekonatelnými králi třídy Hyundai i30, VW Golf a Kia cee´d, v závěsu s Fordem Focus.

Top 10 nižší střední třídy (září – prosinec 2012)

Hyundai i30

1658

VW Golf

1289

Kia cee´d

1261

Ford Focus

694

Škoda Rapid

690

Renault Megane

630

Opel Astra

493

Peugeot 308

365

Renault Fluence

320

Toyota Auris

236

Top 10 nižší střední třídy (leden – srpen 2013)

Škoda Rapid

5314

Hyundai i30

3101

VW Golf

3086

Kia cee´d

2063

Peugeot 308

1534

Ford Focus

1131

Seat Leon

1028

Renault Megane

1006

Opel Astra

954

Renault Fluence

711

Ze srovnání vyplývá, že nejnižší cena nebyla u zákazníka tím největším lákadlem. To dokazuje druhé místo VW Golf, který patří v kategorii k těm nejdražším i v základní verzi. Také vyplývá skutečnost, že Škoda Rapid získala za čtyři měsíce přibližně polovinu toho, co čtyři služebně starší a zavedenější modely před ní. V roce 2013, kdy klesla základní cena na 269 900 Kč, jsou čísla v její prospěch ještě lepší.

Golf: V cenovém srovnání „dole“, v prodejích nahoře

Srovnání nejregistrovanějších modelů nižší střední třídy podle první ceny ukazuje, že čeští zákazníci přestávají klást cenu na čelní místo rozhodujících kritérií. To by na vrcholu úspěšnosti byl například Renault Megane, který v jednom z provedení přišel se skromnější výbavou na neuvěřitelných 209 900 Kč. A za ním se seřadily i další modely, které však v tabulkách registrací první příčky určitě nezaujímají.

Nižší střední třída – řazení podle základní ceny

Renault Megane

209 900 Kč

Citroën C Elysée

220 000 Kč

Peugeot 301

220 000 Kč

Renault Fluence

249 900 Kč

Kia cee´d

249 980 Kč

Škoda Rapid

269900 Kč

Opel Astra

284 900 Kč

Hyundai i30

289 900 Kč

Peugeot 308

294900 Kč

Ford Focus

299900 Kč

Seat Leon

299900 Kč

Honda Civic

329900 Kč

Toyota Auris

329900 Kč

VW Golf

339900 Kč

Ceny jsou jen orientační, jednotlivá zastoupení a dealeři je nejrůznějšími prodejními akcemi a akčními modely často mění. V této srovnávací tabulce vyniká zmiňovaný VW Golf, kterému vyšší cena evidentně nebrání zaujímat v registracích místa na „stupních vítězů“.

Poměrně dobrá pozice Peugeotu 308 (letos 5. místo v registracích) je dána agresivní cenovou politikou, kterou značka zvolila u končící podoby 308. Tu letos na podzim nahradí nová generace, představená na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem.

Skokanem je Seat Leon

Peugeot 301 a Citroën c Elysée, které byly považovány za přímé konkurenty Škody Rapid, v tomto souboji neuspěly. Jejich ceny jsou přitom v průměru o 40 tisíc korun níže.

U Renaultu se ukázalo, že zákazníci si častěji vybírali dražší Mégane (pomineme-li akční provedení za 209 900 Kč) než Fluence. Na ten přitom Renault spoléhal jako na možnou zákaznickou alternativu ve fleetových vozech.

Skokanem v kategorii je bezesporu Seat Leon nové generace. Prodeje Leonu byly v roce 2012, mírně řečeno, tristní (59 kusů září v prosinci 2012). Dobrá cena, dobrá výbava a dobrý marketing ho ale letos vynesly za prvních osm měsíců na 7. příčku. Přitom hlavní nápor zákazníků, jak vyplývá ze statistik, začal až od dubna.

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků
Test: Kiu Rio jsme vyzkoušeli v základní výbavě. Je to dobrá koupě?

Kia Rio 1,25 CVVT

Nová Kia Rio si chce v segmentu B ukousnout větší kus koláče, než kdy předtím. Po týdenním soužití už víme, že na to předpoklady rozhodně má.

11.  6.  2017 | Milan Lažanský | 9 příspěvků