V Maďarsku triumfoval Michael Schumacher i Ferrari

Michael Schumacher si již v Maďarsku zajistil svůj čtvrtý titul mistra světa a spolu s Rubensem Barrichellem dovedli Ferrari k vítězství v poháru konstruktérů.
V Maďarsku triumfoval Michael Schumacher i Ferrari
Třináctý podnik letošní sezóny, velká cena Maďarska na okruhu Hungaroring, nezůstala ani letos nic dlužna své pověsti závodu, který doprovází nejvyšší teploty v celém seriálu mistrovství světa. Teplota vzduchu překročila hranici 30 stupňů Celsia, ale na rozdíl od včerejší kvalifikace se na obloze místy objevovaly mraky.

Maďarská grand prix mohla mít ve vývoji letošní sezóny naprosto klíčový význam. Michaelu Schumacherovi stačilo zvítězit, aby se, bez ohledu na umístění svých konkurentů, stal počtvrté světovým šampionem a za příznivých podmínek se mohlo též rozhodnout o tom, že se letošní vítězství v poháru konstruktérů stane kořistí týmu Ferrari. Schumacher si rovněž mohl připsat své jedenapadesáté vítězství kariéry a vyrovnat legendární rekord Alaina Prosta v počtu vyhraných velkých cen.

Kvalifikace rozdala karty jednoznačně ve prospěch Michaela Schumachera. Ten neponechal nic náhodě, již svůj první měřený okruh zajel v čase, kterému se nikdo z konkurentů nedokázal ani přiblížit a vybojoval si pro dnešní závod pole-position. Druhou pozici si vydobyl David Coulthard s McLarenem, těsně následovaný Rubensem Barrichellem. Do druhé řady se probojoval i Ralf Schumacher, ale s časem již o sekundu a 44 setin horším, než jaký dokázal zajet jeho bratr Michael. Do třetí řady na startu se probojovali Trulli s Hakkinenem a do čtvrté Heidfeld s Montoyou.

Start závodu příliš mnoho dramatických okamžiků nepřinesl. První místo jasně uhájil Michael Schumacher, ale před druhého Coultharda se bez větších problémů dostal Rubens Barrichello. David Coulthard tedy spadl na třetí místo, čtvrtý se udržel Ralf Schumacher, pátý Trulli, šestý Hakkinen, sedmý Heidfeld a osmý Montoya. Hned v první zatáčce skončil závod pro Eddieho Irvina, který po lehké kolizi s jedním z Benettonů nezvládl řízení a skončil mimo trať. S nečekaným problémem se musel vypořádat i Jenson Button, který předčasně odstartoval a byl potrestán desetivteřinovým trestem stop & go. Schumacher zbytku startovního pole okamžitě poodjel a po prvním kole měl na Barrichella náskok téměř 1,5 sekundy. Ve druhém kole se růst jeho náskoku zastavil a první tři jezdci jezdili prakticky stejně rychlá kola. Ralf Schumacher na čtvrté pozici již výrazně ztrácel a po šesti kolech činil jeho odstup na bratra Michaela 7,5 vteřiny, Trulli s Hakkinenem ztráceli dalších pět sekund.

Hakkinen se na Trulliho v osmém kole dotáhl a zdálo se, že na něj brzy zaútočí. Deváté kolo znamenalo konec pro jezdce Prostu Luciana Burtiho, který se po jezdecké chybě dostal mimo trať a ze štěrku si cestu ven najít nedokázal. O vzruch diváků se postaral i Jean Alesi, který svedl v prvních dvou zatáčkách krásný souboj s Pedrem de la Rosou. Pro Alesiho to byl souboj vítězný a posunul se na 12. místo.

Situace na čele závodu se měnila velmi pozvolna - po patnácti kolech se odstup Barrichella od vedoucího Schumachera zvýšil na 4,5 vteřiny, Coulthard ztrácel na Barrichella další dvě sekundy. Michael Schumacher však nepolevoval a i s tímto náskokem jezdil jedno nejrychlejší kolo za druhým. Rozdíly mezi jednotlivými jezdci se i nadále zvyšovaly, ale i po dvaceti kolech panovalo na prvních osmi místech pořadí dané startem, tedy 1. Michael Schumacher, 2. Barrichello, 3. Coulthard, 4. Ralf Schumacher, 5. Trulli, 6. Hakkinen, 7. Heidfeld a 8. Montoya.

Po 24 kolech začal šestý Hakkinen tvrdě útočit na pátého Trulliho. Trulliho vůz byl však na rovinkách výrazně rychlejší a Hakkinenovi se ho stále nedařilo předjet. Z jezdců, kteří bojovali o body se v boxech jako první ukázal Kimi Raikkonen, o kolo později ho následovali Heidfeld a Panis. Po 28 kolech zajel k první zastávce do boxů vedoucí Michael Schumacher. V té době měl na druhého Barrichella již téměř třináctivteřinový náskok a po rychlé výměně pneumatik a dočerpání paliva se na trať vrátil na třetím místě, těsně před svým bratrem Ralfem. V dalších dvou kolech zajeli do boxů i Jarno Trulli, Ralf Schumacher, Rubens Barrichello, Juan Pablo Montoya a o další kolo později i David Coulthard. Ze špičky zůstával na trati bez zastávky pouze Mika Hakkinen. Coulthardovi se o kolo delší setrvání na trati vyplatilo a po výjezdu z boxů se ocitl před Rubensem Barrichellem. Naopak Jarno Trulli dlouhou zastávkou velmi ztratil a propadl se až na desáté místo. Po 33 kolech se tak v první osmičce vytvořilo pořadí 1. Michael Schumacher, 2. Coulthard, 3. Barrichello, 4. Ralf Schumacher, 5. Hakkinen, 6. Raikkonen, 7. Heidfeld a 8. Montoya.

Po 38 kolech zajel do boxů Mika Hakkinen a i po zastávce jezdil nadále pátý. První pozici ve svých rukách nadále pevně svíral Michael Schumacher a druhý Coulthard na něj ztrácel téměř dvanáct vteřin. Nejrychlejším mužem na trati byl v tu chvíli Mika Hakkinen, který jako první pokořil čas 1 minuta a 17 vteřin, čímž si připsal nový traťový rekord. Závod nadále pokračoval ve stejném duchu - Michael Schumacher se pozvolna vzdaloval druhému Coulthardovi, na toho se naopak pomalu dotahoval třetí Barrichello. Čtvrtý jezdil naprosto osamocen Ralf Schumacher, pátý na trati kroužil velmi rychlý Hakkinen.

Po padesáti kolech začali jezdci zajíždět podruhé do boxů. Nejdříve Trulli, v dalších kolech pak Montoya, Villeneuve a v 51. kole i Michael Schumacher. Jeho zastávka byla opět bezproblémová a na trať se i napodruhé vrátil jako třetí. V témže kole se do boxů vydal jeho bratr Ralf, který se na trať vrátil až za Hakkinenem, a o kolo později i Rubens Barrichello. Coulthard absolvoval zastávku v boxech opět až o kolo později než Barrichello, ale tentokrát z toho neprofitoval. Jeho mechanici nezvládli výměnu pneumatik zrovna ideálně z boxů vyjel těsně za Barrichellem, který se tím vrátil na druhé místo. 55. kolo bylo konečnou pro Jarna Trulliho, kterého zradila technika. Druhou zastávku v boxech absolvoval i Mika Hakkinen, ale i přes velmi rychlé odbavení se nedokázal po výjezdu zařadit před Ralfa Schumachera a nadále zůstával pátý. Druhé zastávky dali bodované šestce toto pořadí: 1. Michael Schumacher, 2. Barrichello, 3. Coulthard, 4. Ralf Schumacher, 5. Hakkinen a 6. Heidfeld.

Mika Hakkinen se však nevzdal a během následujících kol Ralfa Schumachera dotáhl. Hakkinenovým problémem bylo opět zrychlení na rovinkách, kde byl Schumacherův Williams jasně lepší. Po 67 kolech skončil první závod v barvách Prostu pro Heinze-Haralda Frentzena, jenž byl nucen zanechat svůj monopost ve štěrku podél trati. Šest kol před koncem závodu se začalo schylovat k dramatickému souboji i mezi druhým Barrichellem a třetím Coulthardem. Barrichellův náskok se snížil na pouhou sekundu, ale Coulthardovi k předjetí přece jen trocha rychlosti scházela. Pět kol před koncem zajel k dalšímu, jistě neplánovanému, dotankování paliva Mika Hakkinen, ale na jeho pátém místě to nic nezměnilo. Ani souboj mezi Coulthardem a Barrichellem již na konečném pořadí nic nezměnil a jezdci tak dojeli do cíle v pořadí 1. Michael Schumacher, 2. Barrichello, 3. Coulthard, 4. Ralf Schumacher, 5. Hakkinen a 6. Heidfeld.

Ferrari tak v Maďarsku dosáhlo na vše, na co jen mohlo: Michael Schumacher získal letošní titul mistra světa, vyrovnal rekord Alaina Prosta v počtu vyhraných grand prix a tým Ferrari si zajistil nejen double v závodě, ale i letošní pohár konstruktérů. Coulthard se snažil seč mohl, ale boj o titul pro něj letos definitivně skončil. Ralf Schumacher čtvrtým místem dokázal zlepšující se výkonnost Williamsů na technických okruzích, ale na absolutní špičku to zatím stále nestačí. Hakkinen se musel spokojit s pátým místem, ale nejrychlejší kolo závodu mu nikdo vzít nedokázal. Na bodující Saubery jsme si již letos zvykli a šestá pozice Nicka Heidfelda to pouze potvrdila. Letošní sezóna tak fakticky skončila a ve zbylých čtyřech závodech se pojede pouze o čest.

Zde jsou kompletní výsledky:

1. M. Schumacher Ferrari 1:41:49.675
2. R. Barrichello Ferrari +3.363
3. D. Coulthard McLaren-Mercedes +3.940
4. R. Schumacher BMW-Williams +49.687
5. M. Hakkinen McLaren-Mercedes +1:10.293
6. N. Heidfeld Sauber-Petronas + 1 kolo
7. K. Raikkonen Sauber-Petronas + 1 kolo
8. J. Montoya BMW-Williams + 1 kolo
9. J. Villeneuve BAR-Honda + 1 kolo
10. J. Alesi Jordan-Honda + 2 kola
11. P. de la Rosa Jaguar-Cosworth + 2 kola
12. J. Verstappen Arrows-Asiatech + 3 kola
Nejrychlejší kolo:

M. Hakkinen McLaren-Mercedes 1:16.723

Šampionát jezdců:

1. M. Schumacher Ferrari 94
2. Coulthard McLaren 51
3. Barrichello Ferrari 46
4. R. Schumacher Williams 44
5. Hakkinen McLaren 21
6. Montoya Williams 15
7. Villeneuve BAR 11
8. Heidfeld Sauber 11
9. Raikkonen Sauber 9
10. Trulli Jordan 9
11. Frentzen Jordan 6
12. Panis BAR 5
13. Irvine Jaguar 4
14. Fisichella Benetton 4
15. Alesi Prost 4
16. Button Benetton 2
17. Verstappen Arrows 1
17. de la Rosa Jaguar 1

Pohár konstruktérů:

1. Ferrari 140
2. McLaren 72
3. Williams 59
4. Sauber 20
5. BAR 16
6. Jordan 15
7. Benetton 6
8. Jaguar 5
9. Prost 4
10. Arrows 1
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků