V Maďarsku přituhuje v boji s přetáčením tachometrů

Maďarská vláda a Parlament se pustily do bitvy s přetáčeči tachometrů. STK budou povinny zaznamenávat stav tachometru do databáze a manipulace s jeho stavem bude považována za kriminální čin.

Jak zjistilo sdružení SOVA, opatření proti ilegálnímu pozměňování stavu najetých kilometrů začala platit od 1. ledna 2012. Vláda nařídila nová pravidla pro zaznamenávání a kontrolu stavu najetých kilometrů na STK svým dekretem č. 138. Maďarská vláda zároveň zpracovala návrh změny zákona, který bude považovat neoprávněnou změnu stavu kilometrů na tachometru za trestný čin obdobný jako pozměňování veřejné listiny.

"Je jasné, že pokud existuje politická vůle, dá se proti přetáčení tachometrů bojovat. Je jasné, že každý zákon či vládní dekret mná své mouchy, ale někde se začít musí," uvedl předseda SOVA Zbyněk Veselý.

Podle odborníků může hrozit, že maďarská vláda tímto postupem vlastně zlegalizuje ojeté vozy, které byly stočeny před svým dovozem do země.

"Jediným řešením je podle názoru SOVA zavedení celoevropské databáze najetých kilometrů, nebo alespoň propojení národních databází a jejich zpřístupnění veřejnosti tak, aby si každý zájemce o koupi automobilu mohl zkontrolovat stavy tachometrů sám. Jinak bude vždy prostor pro podvody," řekl Veselý.

Sdružení SOVA dlouhodobě navrhuje, aby bylo přetáčení tachometrů v ČR trestným činem nebo přestupkem. V chystané novele zákona 56/2001 Sb. by se měla ustanovení ztěžující manipulaci s tachometry objevit, nicméně úprava má stále určité nedostatky. "Doufáme, že se ještě podaří zpřesnit například ustanovení o tom, kdo může do stavu tachometru zasahovat. Podle našeho názoru by to neměly být ani opravny. Navíc by o každé změně na displayi tachometru měl existovat záznam v technickém průkazu, a to včetně zdůvodnění a objednatele zásahu," zdůraznil Veselý.

Zdroj: SOVA (Sdružení na ochranu vlastníků automobilů)
 

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 28 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků