V Maďarsku přituhuje v boji s přetáčením tachometrů

Maďarská vláda a Parlament se pustily do bitvy s přetáčeči tachometrů. STK budou povinny zaznamenávat stav tachometru do databáze a manipulace s jeho stavem bude považována za kriminální čin.

Jak zjistilo sdružení SOVA, opatření proti ilegálnímu pozměňování stavu najetých kilometrů začala platit od 1. ledna 2012. Vláda nařídila nová pravidla pro zaznamenávání a kontrolu stavu najetých kilometrů na STK svým dekretem č. 138. Maďarská vláda zároveň zpracovala návrh změny zákona, který bude považovat neoprávněnou změnu stavu kilometrů na tachometru za trestný čin obdobný jako pozměňování veřejné listiny.

"Je jasné, že pokud existuje politická vůle, dá se proti přetáčení tachometrů bojovat. Je jasné, že každý zákon či vládní dekret mná své mouchy, ale někde se začít musí," uvedl předseda SOVA Zbyněk Veselý.

Podle odborníků může hrozit, že maďarská vláda tímto postupem vlastně zlegalizuje ojeté vozy, které byly stočeny před svým dovozem do země.

"Jediným řešením je podle názoru SOVA zavedení celoevropské databáze najetých kilometrů, nebo alespoň propojení národních databází a jejich zpřístupnění veřejnosti tak, aby si každý zájemce o koupi automobilu mohl zkontrolovat stavy tachometrů sám. Jinak bude vždy prostor pro podvody," řekl Veselý.

Sdružení SOVA dlouhodobě navrhuje, aby bylo přetáčení tachometrů v ČR trestným činem nebo přestupkem. V chystané novele zákona 56/2001 Sb. by se měla ustanovení ztěžující manipulaci s tachometry objevit, nicméně úprava má stále určité nedostatky. "Doufáme, že se ještě podaří zpřesnit například ustanovení o tom, kdo může do stavu tachometru zasahovat. Podle našeho názoru by to neměly být ani opravny. Navíc by o každé změně na displayi tachometru měl existovat záznam v technickém průkazu, a to včetně zdůvodnění a objednatele zásahu," zdůraznil Veselý.

Zdroj: SOVA (Sdružení na ochranu vlastníků automobilů)
 

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků