V loňském roce bylo objeveno nejméně nových ložisek ropy od roku 1952

V loňském roce bylo objeveno nejméně nových ložisek ropy od roku 1952

Relativně nízké ceny ropy, pokud je srovnáme s hodnotami před několika lety, nemotivují ropné společnosti provádět důkladnější průzkum při hledání nových zásob a ložisek. Neinvestují do nových metod a využívají pouze levnější tradiční způsoby extrakce ropy ve snáze dostupných lokalitách.

I to je důvod, proč bylo v roce 2015 nalezeno mimo Spojené státy „pouze“ 2,8 miliardy barelů nové ropy. To je nejméně od roku 1952. Nyní svět těží zhruba 96 milionů barelů ropy denně, takže nově nalezená ložiska by pokryla aktuální světovou těžbu jen na necelý měsíc.

Ropa mírně zdražuje. Kdo ale vydělává (a prodělává) na levné ropě?

Ropa mírně zdražuje. Kdo ale vydělává (a prodělává) na levné ropě?

Svůj podíl na tom má i fakt, že Spojené státy hojně využívají povrchovou těžbu z ropné břidlice a ta pokrývá velkou část americké poptávky po ropě. Jen v USA je podle odhadu více než 50 miliard barelů ropy obsaženo v břidlici.

Problém ale je, že při současných cenách ropy se těžba z břidlice moc nevyplácí a vlastně je ztrátová, takže se i americké těžební společnosti věnují spíše tradičním ložiskům. Otázkou zůstává, zda se za několik let neprojeví nedostatek nových nalezišť a metod na poklesu těžby ropy.

Celému světu prý zbývá ropa už jen na 53 let

Celému světu prý zbývá ropa už jen na 53 let

Od konce roku 2013 navíc tradiční těžba trvale převyšuje světovou poptávku a teprve nyní, co některé státy kartelu OPEC omezily těžbu, se pomalu objem spotřebované a vytěžené ropy vyrovnává. Nyní se denně vytěží o asi 0,5 milionu barelů více, než kolik celý trh potřebuje. Zajímavé také je, že světové rafinerie jsou schopné denně zpracovat necelých 80 milionů barelů ropy.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků