V loňském roce bylo objeveno nejméně nových ložisek ropy od roku 1952

V loňském roce bylo objeveno nejméně nových ložisek ropy od roku 1952

Relativně nízké ceny ropy, pokud je srovnáme s hodnotami před několika lety, nemotivují ropné společnosti provádět důkladnější průzkum při hledání nových zásob a ložisek. Neinvestují do nových metod a využívají pouze levnější tradiční způsoby extrakce ropy ve snáze dostupných lokalitách.

I to je důvod, proč bylo v roce 2015 nalezeno mimo Spojené státy „pouze“ 2,8 miliardy barelů nové ropy. To je nejméně od roku 1952. Nyní svět těží zhruba 96 milionů barelů ropy denně, takže nově nalezená ložiska by pokryla aktuální světovou těžbu jen na necelý měsíc.

Ropa mírně zdražuje. Kdo ale vydělává (a prodělává) na levné ropě?

Ropa mírně zdražuje. Kdo ale vydělává (a prodělává) na levné ropě?

Svůj podíl na tom má i fakt, že Spojené státy hojně využívají povrchovou těžbu z ropné břidlice a ta pokrývá velkou část americké poptávky po ropě. Jen v USA je podle odhadu více než 50 miliard barelů ropy obsaženo v břidlici.

Problém ale je, že při současných cenách ropy se těžba z břidlice moc nevyplácí a vlastně je ztrátová, takže se i americké těžební společnosti věnují spíše tradičním ložiskům. Otázkou zůstává, zda se za několik let neprojeví nedostatek nových nalezišť a metod na poklesu těžby ropy.

Celému světu prý zbývá ropa už jen na 53 let

Celému světu prý zbývá ropa už jen na 53 let

Od konce roku 2013 navíc tradiční těžba trvale převyšuje světovou poptávku a teprve nyní, co některé státy kartelu OPEC omezily těžbu, se pomalu objem spotřebované a vytěžené ropy vyrovnává. Nyní se denně vytěží o asi 0,5 milionu barelů více, než kolik celý trh potřebuje. Zajímavé také je, že světové rafinerie jsou schopné denně zpracovat necelých 80 milionů barelů ropy.

Test letních pneumatik má překvapivého vítěze. Mladou značku Falken

Test letních pneumatik má překvapivého vítěze. Mladou značku Falken

Autoklub ADAC otestoval šestnáct letních pneumatik v rozměru 205/55 R16 V a čtrnáct plášťů 175/65 R14 T.

dnes | Radek Pecák | 14 příspěvků
Minitest Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD: Důvod, proč MPV nesmí zemřít

Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD (minitest)

Rostoucí zájem o crossovery a SUV už v nedávné minulosti poslal na odpočinek dva velikány segmentu MPV. Jak ale dokazuje stále prodávaný Seat Alhambra, tyto vozy jsou stále potřeba.

22.  2.  2018 | Jan Mička | 5 příspěvků
TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků