Byť vyjelo do ulic více vozů než v dubnu, lidé kupovali méně než před rokem.
Konkrétně se podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) registrovalo v květnu 2011 o 403 aut méně, což nám dělá 2,5% ztrátu na květen loňský.
Meziroční srovnání |
Počet registrovaných vozů za květen 2011 | 15482 | -403 | -2,54% |
Počet registrovaných vozů za květen 2010 | 15885 |
Meziměsíční srovnání |
Počet registrovaných vozů za květen 2011 | 15482 | 862 | 5,90% |
Počet registrovaných vozů za duben 2011 | 14620 |
No, řekněme si to takto: není se čemu divit. Hlásí-li některé automobilky rekordní prodeje, Česko není jejich původcem. Nemusíme ani analyzovat exotické ruské či čínské trhy, stačí se podívat k sousedům. Německá ekonomika rostla v prvním kvartále meziročně o 5,2 %. Český růst je zhruba poloviční a v dalších kvartálech se očekává spíše nepatrné snižování jeho tempa.
Rosteme tedy podstatně pomaleji než okolní ekonomiky a jednou z příčin je nízká spotřeba domácností. Tedy, vrátíme-li se na začátek – za počtem prodaných vozů nehledejme nic jiného než odraz ekonomického stavu. Je pravděpodobné, že i po zbytek roku budeme svědky meziročně nižších čísel.
Pokud se podíváme na nejvíce prodávané značky v ročním horizontu, i v květnu 2010 byla na prvním místě Škoda (33,26 %), na druhém Volkswagen (8,23 %), na třetím Ford (7,28 %) a na pátém Renault (5,80 %). Jenom čtvrtou pozici za sedmou si prohodily automobilky v rámci koncernu Hyundai Kia Automotive Group: 4. příčka patřila v roce 2010 automobilce Kia (5,81 %), přičemž Hyundai ještě čekal na 7. místě (4,95 %).
Jak vidíte v tabulce níže, letos patří čtyřka Hyundai, vozy Kia byste našli na 7. místě.
Top 05 |
Škoda | 4332 | 27,98% |
Volkswagen | 1431 | 9,24% |
Ford | 1322 | 8,54% |
Hyundai | 1013 | 6,54% |
Renault | 888 | 5,74% |