V Krušných horách značka „zimní výbava” nepomohla

Včera jsme vás v „předvečer” začátku platnosti nové značky „zimní výbava” informovali o obsahu i nesmyslnosti celého s ní souvisejícího předpisu. V krátkosti shrnuto - v Česku jsme si místo jednoduchého univerzálního předpisu, který by v jakékoli roční době a na jakékoli silnici stanovoval povinnost použít zimní pneu na silnici pokryté ledem či sněhem, vymysleli novou značku, stanovující takovou povinnost jen na určitých silnicích a bez ohledu na povětrnostní podmínky vždy od 1. listopadu do 30. dubna. Limity předpisu, který na jedné straně bez výjimky přikazuje užít zimní pneumatiky či sněhové řetězy na určitém místě bez ohledu na to, že je + 20°C a sucho a na druhé straně neřeší, že na jiné silnici, kde není taková značka osazena, je možné jezdit na letních pneu třeba na ledu v -20°C, jsou na snadě a nemohu jej hodnotit jinak než jako naprostou hloupost.

Je ironií smutného osudu této české speciality, že hned včerejší den ukázal její absurditu v celé nahotě. V Krušných horách totiž včera napadlo až 20 cm prvního sněhu a zpravodajství z těchto míst okamžitě začalo hlásit problémy s průjezdností některých silnic, zaviněné řidiči, kteří do této první kalamity vyjeli na letních pneu. Jak je to možné, vždyť nás přece tato značka, kterou na těchto místech najdeme, měla ochránit od všeho zlého? Bohužel nemohla, ani kdyby toho jinak byla sebevíce schopna, protože povinnost z ní vyplývající platí od 1. listopadu a včera bylo 30. října... A je úplně nepodstatné, že sněžilo, to související předpis, na rozdíl od nicneříkajícího data, jaksi neřeší.

Samozřejmě můžeme v prvé řadě znovu oprávněně láteřit nad nezodpovědností řidičů, kteří se rozhodli přes nastalé podmínky přesto na letních pokračovat v jízdě. Když už se ale naši „svobodomyslní” politici rozhodli tuto problematiku řesit právní normou, měli ji udělat pořádně. Takto stvořili paskvil, který nyní neukládá povinnost, kterou by ukládat mohl (nebo bude za dva dny v Krušných horách nějaká jiná zima, která si zimní pneu zaslouží více?) a za pár týdnů bude na mnoha místech ukládat povinnost, kterou ukládat nemusí a nemá (je více než jasné, že na místech opatřených touto značkou bude během následujících měsíců mnohdy sucho a teplo). Někteří z vás jistě zvolají: „Raději tento předpis, než žádný.” Já trvám na tom, že raději nic než tento paskvil, zvláště když stačí přijmout zákon jen s trochu jinou formulací, který tuto problematiku ošetří zcela univerzálně, bez ohledu na místo, čas či (ne)instalaci takové či onaké dopravní značky.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 360 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2013
Stav: 83 866 km
Cena: 239 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 890 km
Cena: 54 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 220 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 889 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 323 km
Cena: 86 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

dnes | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků