V Japonsku postavili jediný pedál s funkcí brzdy i plynu

Takoví Američané mají na podlahách svých aut převážně pouze dva pedály, ale jak ukazuje případ Toyoty a jejích „zasekávajících se“ pedálů plynu, i tak je jich pro některé příliš mnoho. Tomu by však mohl být brzy konec, neboť průběžné snahy o další sbližování řidiče s moderním vozem mohou bzry vyústit k zavedení pedálu jediného.

Japonský konstruktér Masuyuki Naruse totiž vyvinul zařízení, jež by v budoucnu mohlo omezit omyly v ovládání plynu a brzdy. Naruseho systém využívá jediného pedálu, brzdí se jeho běžným stlačením, zatímco akcelerátor je připevněn na jeho straně a ovládá se pohybem chodidla vpravo, tedy vodorovně. Pokud jsou navíc takto aktivovány brzdy, ovládání plynu je zcela vypnuté.

Naruse má na celou věc pozoruhodný pohled: „V panice máme přirozenou tendenci něco zašlápnout. Výrobci to nazývají řidičskou chybou, ale co když je jejich řešení úplně špatné?” Naráží tím právě na zmíněnou aféru s prý zasekávajícími se pedály plynu Toyot, při jejímž vyšetřování se postupně zjišťuje, že za většinu šetřených nehod může řidičské selhání v krizové situaci a nikoli vadný pedál plynu. Např. v Japonsku bylo loni dle tamních statistik způsobeno 6 700 nehod chybným zmáčknutím plynu namísto brzdy při řešení komplikované dopravní situace. A při těchto nehodách zemřelo 37 lidí.

Řešení pana Naruseho je nesporně zajímavé, nicméně máme pochybnosti o jeho užívání zvláště při delších jízdách bez tempomatu, zřejmě podobně obtížná bude vzhledem k odstředivým silám ostrá jízda. Nicméně Japonský vynálezce není jediný, kdo se podobnou myšlenkou zabývá a světlo světa tak může spatřit i praktičtější řešení.

Využitelnost ovládání plynu i brzdy jediným pedálem se rýsuje v zářivých barvách zvláště v souvislosti se současným rozvojem elektromobilů a regenerativního brzdění, jenže opačným směrem. Elektromobily totiž již nyní směřuji k převážnému využití jediného pedálo, což naznačuje i stávající Mini E. Soustava regenerativního brzdění je u něj natolik agresivní, že stačí pouze povolovat plynový pedál, odpor elektromotorů je natolik výrazný, že vůz citelně zpomaluje, aniž by řidič musel šlapat na brzdu. Brzda je pak v takovém autě potřeba jen při opravdu ostré jízdě nebo krizové situaci. Jenže to se bavíme o jediném pedálu plynu, brzda je zde až na druhé koleji...

Uvidíme, kam bude směřovat další vývoj. Pokud se již nyní děsíte nějakého ultrabezpečného ovládání motoru a brzd, nejprve volitelného, později nařízeného směrnicí EU, vaše obavy rozptylovat nebudeme. Vývoj automobilů se vždy bude řídit především neschopností jakkoli velké skupiny řidičů. Však kolik vozů dnes už nemůžete nastartovat, pokud nemáte zmáčknutý pedál spojky a brzdy? I tato „funkce” začala být automobilům vlastní až poté, co několik málo řidičů ublížilo svým blízkým po nastartování auta se zařazeným rychlostním stupněm. Stejně tak může být brzy skutečností pedál plynu ovládaný „bokem”, neboť někteří řidiči v panice zašlápnou cokoli...

Klepněte pro větší obrázek
Ústrojií pedálu a brzdy dle Masuyuki Naruseho. Stylem brzda-plyn pak už budou jezdit všichni...  Zdroj: New York Times

TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

včera | Radek Pecák | 10 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
TEST Volkswagen T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion: Pouliční směska

VW T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion

Rostoucí segment SUV byl loni rozšířen o stylový Volkswagen T-Roc. Vypadá fantasticky, přináší však i řadu těžko pochopitelných řešení. Pro první test jsme zvolili verzi s turbodieselem, převodovkou DSG a pohonem všech kol.

13.  2.  2018 | Jan Mička | 23 příspěvků