V Japonsku postavili jediný pedál s funkcí brzdy i plynu

V Japonsku postavili jediný pedál s funkcí brzdy i plynu

Takoví Američané mají na podlahách svých aut převážně pouze dva pedály, ale jak ukazuje případ Toyoty a jejích „zasekávajících se“ pedálů plynu, i tak je jich pro některé příliš mnoho. Tomu by však mohl být brzy konec, neboť průběžné snahy o další sbližování řidiče s moderním vozem mohou bzry vyústit k zavedení pedálu jediného.

Japonský konstruktér Masuyuki Naruse totiž vyvinul zařízení, jež by v budoucnu mohlo omezit omyly v ovládání plynu a brzdy. Naruseho systém využívá jediného pedálu, brzdí se jeho běžným stlačením, zatímco akcelerátor je připevněn na jeho straně a ovládá se pohybem chodidla vpravo, tedy vodorovně. Pokud jsou navíc takto aktivovány brzdy, ovládání plynu je zcela vypnuté.

Naruse má na celou věc pozoruhodný pohled: „V panice máme přirozenou tendenci něco zašlápnout. Výrobci to nazývají řidičskou chybou, ale co když je jejich řešení úplně špatné?” Naráží tím právě na zmíněnou aféru s prý zasekávajícími se pedály plynu Toyot, při jejímž vyšetřování se postupně zjišťuje, že za většinu šetřených nehod může řidičské selhání v krizové situaci a nikoli vadný pedál plynu. Např. v Japonsku bylo loni dle tamních statistik způsobeno 6 700 nehod chybným zmáčknutím plynu namísto brzdy při řešení komplikované dopravní situace. A při těchto nehodách zemřelo 37 lidí.

Řešení pana Naruseho je nesporně zajímavé, nicméně máme pochybnosti o jeho užívání zvláště při delších jízdách bez tempomatu, zřejmě podobně obtížná bude vzhledem k odstředivým silám ostrá jízda. Nicméně Japonský vynálezce není jediný, kdo se podobnou myšlenkou zabývá a světlo světa tak může spatřit i praktičtější řešení.

Využitelnost ovládání plynu i brzdy jediným pedálem se rýsuje v zářivých barvách zvláště v souvislosti se současným rozvojem elektromobilů a regenerativního brzdění, jenže opačným směrem. Elektromobily totiž již nyní směřuji k převážnému využití jediného pedálo, což naznačuje i stávající Mini E. Soustava regenerativního brzdění je u něj natolik agresivní, že stačí pouze povolovat plynový pedál, odpor elektromotorů je natolik výrazný, že vůz citelně zpomaluje, aniž by řidič musel šlapat na brzdu. Brzda je pak v takovém autě potřeba jen při opravdu ostré jízdě nebo krizové situaci. Jenže to se bavíme o jediném pedálu plynu, brzda je zde až na druhé koleji...

Uvidíme, kam bude směřovat další vývoj. Pokud se již nyní děsíte nějakého ultrabezpečného ovládání motoru a brzd, nejprve volitelného, později nařízeného směrnicí EU, vaše obavy rozptylovat nebudeme. Vývoj automobilů se vždy bude řídit především neschopností jakkoli velké skupiny řidičů. Však kolik vozů dnes už nemůžete nastartovat, pokud nemáte zmáčknutý pedál spojky a brzdy? I tato „funkce” začala být automobilům vlastní až poté, co několik málo řidičů ublížilo svým blízkým po nastartování auta se zařazeným rychlostním stupněm. Stejně tak může být brzy skutečností pedál plynu ovládaný „bokem”, neboť někteří řidiči v panice zašlápnou cokoli...

Klepněte pro větší obrázek
Ústrojií pedálu a brzdy dle Masuyuki Naruseho. Stylem brzda-plyn pak už budou jezdit všichni...  Zdroj: New York Times

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 430 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2007
Stav: 65 750 km
Cena: 140 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků