V Japonsku mají více dobíjecích stanic než těch čerpacích

11 komentářů

JirkaK
25. února • 13:02

Stále dokola se tu píše o nedostatku elektromobility a o tom, že zde elektromobily "nejdou". Problémů je víc - především do dnešní doby ještě nikdo nevymyslel akumulátor, který by byl cenově levnější než benzín - cenu za amortizaci akumulátoru holt musíme také rozpočítat do nákladů na provoz a nejde o žádnou zanedbatelnou částku. Rychlonabití akumulátoru za zmíněných 30 minut vyžaduje příkon, který utáhne malou fabriku. Ve velkých městech, kde by použití elektromobilu bylo nejúčelnější, by to znamenalo v praxi vybudovat nabíjecí přípojku u každého parkovacího místa. Hlavní problém je ale v tom, že klasické auto prostě potřebuje k pohybu strašně velké kvantum energie. A ta se stále nejlevněji a nejjednodušeji získá z benzínu nebo nafty.... Nehledě na to, že žijeme v zemi kde se naprostá většina nových aut prodá v podnikatelském sektoru - obyčejní lidé si nemůžou dovolit dát za auto víc jak nějakých 50 - 100 tisíc korun.
Ale abych nevypadal jako pesimista - stále více se tady šíří elektrická doprava trochu jiné kategorie, kde tyhle nevýhody nejsou tak markantní- elektrokola a elektroskůtry se pomalu začínají stávat naprosto běžnou a samozřejmou součástí dopravy.

J.P.
25. února • 8:28

Já bych se spíše zamyslel nad tím jak Japonci auta používají:).
Maximálně jezdí na vzdálenosti cca do 100 km a pokud mají delší cestu, tak mohou využít funkční vlakovou dopravu, což je pro nás v ČR sci-fi.
Tudíž je pro ně elektromobil s nájezdem cca do 100 km naprosto ideální.
Navíc většinou ujedou cca 50 km dobijí a jedou zpátky domů, například z práce. K dobíjení v Japonsku mají systém ČA DE MO, což je zjednodušeně řečeno systém velmi rychlého dobíjení elektro-automobilů, u těch menších i cca za 30 min na 70%. Na Okinawě dokonce používají i síť "čerpacích stanic" kde Vám baterii vymění za novou a vy pokračujete v cestě, avšak tu provozuje velká půjčovna aut pro celý ostrov a nejedná se o soukromá vozidla.
Také si pohrávají s myšlenkou indukčních dobíjecích parkovacích míst, ale tu myslím ještě nerealizovali. Přesto všechno si myslím, že pořádný automobil s dojezdem okolo 700 km je pro Evropu nejenom nutností, ale i určitým kulturním symbolem, neboť v Evropě se zrodily ty nejpopulárnější značky a automobily.
A představa Evropanů, že na elektřinu se bude jezdit levněji je také bohužel lichá, protože někdo bude muset zaplatit infrastrukturu a stát si velmi rychle vynahradí propad příjmů z prodeje PHM dodatečným zdaněním elektřiny pro elekto auta. Hezký den.

J.P.
25. února • 8:25

Já bych se spíš zamyslel nad tím jak Japonci auta používají:).
Maximálně jezdí na vzdálenosti cca do 100 km a pokud mají delší cestu, tak mohou využít funkční vlakovou dopravu, což je pro nás v ČR sci-fi.
Takže je pro ně elektromobil s nájezdem cca do 100 km naprosto optimální řešení, navíc pokud ujedou cca 50 km dobijí a jedou zpátky domů například z práce. Jinak k dobíjení v Japonsku mají systém ČA DE MO, což je zjednodušeně řečeno systém velmi rychlého dobíjení elektro-automobilů, u těch menších i cca za 30 min na 70%. Na Okinawě snad dokonce používají i síť "čerpacích stanich" kde Vám baterii vymění za novou a vy pokračujete v cestě, ale tu provozuje velká půjčovna aut pro celý ostrov a nejedná se o soukromá vozidla.
Také si pohrávají s myšlenkou indukčních dobíjecích parkovacích míst, ale tu myslím ještě nerealizovali. Přesto všechno si myslím, že pořádný automobil s dojezdem okolo 700 km je pro Evropu nejenom nutností, ale i určitým kulturním symbolem, neboť v Evropě se zrodily ty nejpopulárnější značky a automobily.
A představa Evropanů, že na elektřinu se bude jezdit levněji je také bohužel lichá, protože někdo bude muset zaplatit infrastrukturu a stát si velmi rychle vynahradí propad příjmů z prodeje PHM dodatečným zdaněním elektřiny pro elekto auta. Hezký den.

mpolan
25. února • 9:29

Evropa je mrtvý kontinent. Čím dál více výrobců se zaměřuje na Ameriku a Asii, protože v Evropě kvůli spoustě nesmyslů prodeje prostě nejdou. Usnuli jsme na svých polštářcích "místa zrodu aut", ale zajímaví už nejsme.
Byrokratický, přeregulovaný kontinent není zajímavý pro byznys.

Fantomas
25. února • 14:22

Lidský život a lidská společnost snad není jen o byznysu.
Já souhlasím, že míra byrokracie a regulací je v Evropě v mnoha ohledech příliš a nezdravě vysoká. Na druhou stranu je ale potřeba si uvědomit, že míra byrokracie a regulací roste úměrně s blahobytem společnosti. Tak to prostě je a bez toho to nejde.
A samozřejmě platí i opak - čím nižší míra byrokracie a regulací, tím nižší blahobyt, tím víc stát a společnost připomíná divoký západ a tím horší je pak život obyčejného člověka.
Chce to tedy najít určitou zdravou míru, která by zajistila trvale udržitelný rozvoj, nebo alespoň dosaženou úroveň a důstojný život pro všechny občany. Odklon od této zdravé míry (jakýmkoliv směrem) bude vždy znamenat zhoršení. A stále mluvím o běžném, normálním člověku, jakémsi typickém občanovi. Je jasné, že nevyvážený stav bude vyhovovat určitým skupinám lidí, které budou situaci zneužívat ve svůj prospěch a dělat vše pro to, aby to tak zůstalo, nebo se ještě prohlubovalo.

JJ
24. února • 21:41

No, ten korejský Soul u článku o Japonsku... to bude nějaká provokačka (pro Japonce určitě) :-D

Fantomas
25. února • 8:17

Vážně ke zprávě z Japonska nutně potřebuješ i japonský obrázek?

Leoš
25. února • 18:15

Ale pak té zprávě nikdo nevěří když je tam česká dobíjecí stanice s korejským autem.

Fantomas
25. února • 19:20

Chápu, bez obrázků se čte špatně :-))

voltaire
24. února • 21:15

A mají i dostatek fungujících elektráren, aby bylo dost energie pro dobíjení? Po odstavení jaderek kvůli Fukušimě prý tam byly (jsou?) problémy s výrobou a dodávkami elektřiny.

Fantomas
24. února • 17:40

Já bych v takovémhle případě uvítal i nějaké jejich konkrétní zkušenosti s provozem a obsluhou. Třeba kolik času auta stráví v nabíjecích stanicích, jestli mají problémy s volnými místy a podobně.

Doporučujeme

Články odjinud