V Izraeli už testují bezdrátové dobíjení elektroaut za jízdy. Cívky mají v silnici

Dříve avizovaný projekt elektrifikovaných silnic pro dobíjení elektromobilů za jízdy slaví úspěch. V Izraeli tímto způsobem nabili Renault Zoe.

Izraelská společnost ElectReon svůj projekt bezdrátového dobíjení elektromobilů z indukčních panelů zabudovaných do silnice předvedla už na konci minulého roku. Nyní však uvádí, že myšlenku se povedlo úspěšně převést do reality a již se plánuje další etapa testů, do kterých se zanedlouho připojí i infrastruktura ve Švédsku.

První dvacetimetrový úsek indukčních cívek uložených 8 cm pod povrchem silnice se ale nedávno objevil v izraelském pobřežním městě Bejt Janaj. Zde ElectReon testoval dobíjení Renaultu Zoe za jízdy, a to výkonem 8,5 kW. Podle společnosti účinnost takového dobíjení přesáhla 90 % a již se plánuje zvýšení výkonu na 15 kW.  

800V elektrickou architekturu již chystá i Hyundai. Rychlé nabíjení je prioritou

800V elektrickou architekturu již chystá i Hyundai. Rychlé nabíjení je prioritou

Myšlenkou ElectReonu je zcela otočit přístup k dobíjení elektromobilů, který jde proti výstavbě klasických dobíjecích míst pro elektromobily, kde musí řidič zastavit a čekat. Přestože pevná dobíjecí místa budou samozřejmě vznikat, indukční dobíjení za jízdy na elektrifikovaných silnicích by řidičům ušetřilo čas a také šetří městský prostor.

Renault Zoe vybavený přijímačem na podvozku se při najetí na elektrifikovaný úsek začne automaticky dobíjet, takže ze strany řidiče není vyžadována žádná akce. ElectReon tedy naráží i na rozsáhlejší využití technologie, kterou už některé automobilky začínají u svých hybridů či elektromobilů nabízet. Indukční nabíječky jsou však zatím volitelným příslušenstvím, například u BMW.

V Česku již brzy spustí nabíječku, díky které začnou elektromobily dávat smysl

V Česku již brzy spustí nabíječku, díky které začnou elektromobily dávat smysl

V testování indukční silnice bude společnost pokračovat rovněž ve Švédsku, kde má příští rok vzniknout 1,6 kilometru dlouhá zkušební cesta mezi letištěm a centrem města Visby. Zde bude bezdrátové dobíjení za jízdy zkoušet dvojice elektrických autobusů a tahač. Další úsek s indukčním dobíjením se má poté objevit také u univerzity v Tel Avivu.

S dobíjením výkonem 15 kW je samozřejmě technologie v počáteční fázi vývoje, především ve srovnání s nedávnými zprávami o rozšiřující se výstavbě klasických dobíjeních stanic energetického podniku Ionity, které zvládnou dobíjení výkonem až 350 kW. V myšlence ElectReonu však vidí budoucnost i další velké společnosti, které chtějí do projektu investovat. Zájem už projevila třeba aliance Renault-Nissan-Mitsubishi.

Renault

Francouzská automobilka Renault byla založena třemi bratry v roce 1899. Dnes je díky spojení s Nissanem třetí největší autoskupinou na světě.

Renault byl až do roku 1996 státní automobilka a i dnes francouzská vláda kontroluje část společnosti.

Renault Scénic • Renault Clio • Renault Zoe • Renault Captur • Renault Megane • Renault Grand Scenic • Renault Kadjar

Vylepšené Mini SE Countryman nás fakt bavilo! Tříválec do zásuvky má síly až až

Mini Cooper SE Countryman All4

Jen pár desítek hodin před tím, než Česká republika na vládním semaforu zčervenala, jsme si stihli odskočit do Německa na projížďku s vylepšeným plug-in hybridním Mini Countryman. A ta jízda fakt stála za to!

včera | Jan Mička | 7 příspěvků
TEST Peugeot e-208 GT 100 kW: Cizelace městského auta pro nadšence

Peugeot e-208 GT

Peugeot 208 se prodává i v elektrické variantě. Zkusili jsme si kousek v nejvyšší výbavě GT.

24.  9.  2020 | Vladimír Kadera | 13 příspěvků
Nový Hyundai i20 může vzbudit poprask! Řídili jsme prototyp s litrovým motorem

Hyundai i20 1.0 T-GDI

Nový Hyundai i20 je očekávaným soupeřem fabie a spol. Přijede až v říjnu, my už jsme jej ale exkluzivně vyzkoušeli.

20.  9.  2020 | Jiří BaborskýOndřej Mára | 47 příspěvků