V Izraeli už testují bezdrátové dobíjení elektroaut za jízdy. Cívky mají v silnici

Dříve avizovaný projekt elektrifikovaných silnic pro dobíjení elektromobilů za jízdy slaví úspěch. V Izraeli tímto způsobem nabili Renault Zoe.

Izraelská společnost ElectReon svůj projekt bezdrátového dobíjení elektromobilů z indukčních panelů zabudovaných do silnice předvedla už na konci minulého roku. Nyní však uvádí, že myšlenku se povedlo úspěšně převést do reality a již se plánuje další etapa testů, do kterých se zanedlouho připojí i infrastruktura ve Švédsku.

První dvacetimetrový úsek indukčních cívek uložených 8 cm pod povrchem silnice se ale nedávno objevil v izraelském pobřežním městě Bejt Janaj. Zde ElectReon testoval dobíjení Renaultu Zoe za jízdy, a to výkonem 8,5 kW. Podle společnosti účinnost takového dobíjení přesáhla 90 % a již se plánuje zvýšení výkonu na 15 kW.  

800V elektrickou architekturu již chystá i Hyundai. Rychlé nabíjení je prioritou

800V elektrickou architekturu již chystá i Hyundai. Rychlé nabíjení je prioritou

Myšlenkou ElectReonu je zcela otočit přístup k dobíjení elektromobilů, který jde proti výstavbě klasických dobíjecích míst pro elektromobily, kde musí řidič zastavit a čekat. Přestože pevná dobíjecí místa budou samozřejmě vznikat, indukční dobíjení za jízdy na elektrifikovaných silnicích by řidičům ušetřilo čas a také šetří městský prostor.

Renault Zoe vybavený přijímačem na podvozku se při najetí na elektrifikovaný úsek začne automaticky dobíjet, takže ze strany řidiče není vyžadována žádná akce. ElectReon tedy naráží i na rozsáhlejší využití technologie, kterou už některé automobilky začínají u svých hybridů či elektromobilů nabízet. Indukční nabíječky jsou však zatím volitelným příslušenstvím, například u BMW.

V Česku již brzy spustí nabíječku, díky které začnou elektromobily dávat smysl

V Česku již brzy spustí nabíječku, díky které začnou elektromobily dávat smysl

V testování indukční silnice bude společnost pokračovat rovněž ve Švédsku, kde má příští rok vzniknout 1,6 kilometru dlouhá zkušební cesta mezi letištěm a centrem města Visby. Zde bude bezdrátové dobíjení za jízdy zkoušet dvojice elektrických autobusů a tahač. Další úsek s indukčním dobíjením se má poté objevit také u univerzity v Tel Avivu.

S dobíjením výkonem 15 kW je samozřejmě technologie v počáteční fázi vývoje, především ve srovnání s nedávnými zprávami o rozšiřující se výstavbě klasických dobíjeních stanic energetického podniku Ionity, které zvládnou dobíjení výkonem až 350 kW. V myšlence ElectReonu však vidí budoucnost i další velké společnosti, které chtějí do projektu investovat. Zájem už projevila třeba aliance Renault-Nissan-Mitsubishi.

TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

včera | Miro Mihálik
TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDi EAT8: Cena za design

Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8

Kombi varianta nové 508 je pohledný a jemně avantgardní vůz, však také po zásluze získal letos ocenění Red Dot Design Award. Není to ale jediná jeho cena za design. Cenu za design totiž zaplatí i zákazníci. Jak fakticky, tak především v přeneseném významu.

13.  10.  2019 | Petr Schnagl | 105 příspěvků
Minitest Toyota Corolla HB 1.8 Hybrid: Víme, že má duši!

Toyota Corolla HB 1.8 Hybrid

Nová Corolla je pohled na segment C po Japonsku. Mazdě to vyšlo, Toyota má v rukávu hybridní trumfy.

10.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 70 příspěvků