V Itálii triumfoval Montoya

Juan Pablo Montoya se v Itálii konečně dočkal a zvítězil poprvé ve své kariéře ve velké ceně formule 1. Tomáš Enge se neztratil a po spolehlivém výkonu dojel dvanáctý.
V Itálii triumfoval Montoya

Patnáctý podnik letošní sezóny, velkou cenu Itálie na okruhu v Monze, nejrychlejším okruhu v celém seriálu mistrovství světa, přivítalo tradičně pěkné počasí s teplotami přesahujícími hranici 20 stupňů Celsia. Velký význam měla italská grand prix pro celou Českou republiku, neboť na startu velké ceny se poprvé v historii objevil Čech – Tomáš Enge v barvách týmu Prost.

Za největší favority velké ceny Itálie byli považováni oba jezdci stáje Williams, jejichž vozům měl nejlépe vyhovovat charakter okruhu v Monze. Sobotní kvalifikace tyto předpoklady víceméně potvrdila, když si jednoznačně nejrychlejší čas připsal Juan Pablo Montoya a jeho stájový kolega Ralf Schumacher skončil čtvrtý. Mezi Williamsy se vklínily obě Ferrari v nepříliš často vídaném pořadí Barrichello, Michael Schumacher. Pátý nejlepší čas si překvapivě připsal Jarno Trulli s Jordanem a šestý David Coulthard s McLarenem. Tomáše Engeho stíhaly po celou dobu kvalifikace problémy s motorem, ale i tak si připsal slušný čas, který stačil na dvacáté místo.

Již před startem nedělního závodu postihly technické problémy Benneton Giancarla Fisichelly a Sauber Nicka Heidfelda a do závodu museli oba jezdci odstartovat z boxů. Samotný start příliš nezměnil pořadí dané kvalifikací – do první zatáčky vjel na prvním místě Montoya před Barrichellem, Ralfem Schumacherem, Michaelem Schumacherem, Trullim a Coulthardem. Pořadí si tedy prohodili pouze bratři Schumacherové. Za první zatáčkou byl však Jarno Trulli smeten Jensonem Buttonem, kterému se podařil výborný start, ale brždění do první zatáčky nezvládl. Trulliho tak Buttonova chyba zcela vyřadila ze závodu. Do této kolize se připletl i Mika Hakkinen, který zatáčkou nemohl projet a musel Trulliho vůz objet po trávě, což pro něj znamenalo pokles na 13. příčku. Tomáše Engeho na startu žádné problémy nepostihly a mohl v klidu kroužit na 19. pozici.

Michael Schumacher si předjetí od svého bratra nechtěl nechat líbit a hned v prvním kole na Ralfa tvrdě zaútočil. Z krásného souboje, ve kterém si oba bratři nedarovali ani centimetr, vyšel vítězně Michael a opět se usadil na třetím místě. Ve čtvrtém kole musel po problémech s motorem ze závodu odstoupit Jenson Button a o dvě kola později stihl stejný osud McLaren Davida Coultharda. První osmička měla v tu chvíli dobu podobu 1. Montoya, 2. Barrichello, 3. Michael Schumacher, 4. Ralf Schumacher, 5. Verstappen, 6. Raikkonen, 7. Alesi a 8. de la Rosa.

V osmém kole Rubens Barrichello na výjezdu ze zatáčky nečekaně zaútočil na vedoucího Montoyu a na výjezdu ze zatáčky ho bravurně předjel. Záhy se na Montoyu dotáhl i Michael Schumacher a jejich vzájemný souboj se zdál být neodvratný. Nejrychlejším jezdcem na trati byl v tu chvíli Rubens Barrichello, který během čtyř kol ujel Montoyovi se Schumacherem o více než pět vteřin. Ke změně došlo i na šesté pozici, na kterou se mimo pozornost kamer dostal Jean Alesi. Alesi, se však s šestým místem nespokojil, během chvíle dojel i pátého Verstappena a začal na něj útočit. Holanďan Alesiho tlak dlouho nevydržel a po chybě se propadl až na sedmé místo za Kimiho Raikkonena. Později ještě zajel k výměně pneumatik a dále jezdil na 14. místě.

Tomáš Enge se díky odpadnutí Buttona a později i Eddieho Irvine posunul na 17. místo a jeho časy na jedno kolo se stále zlepšovaly.

V osmnáctém kole zajel k první zastávce do boxů Michael Schumacher a po deseti vteřinách se vrátil na trať na čtvrtém místě. O kolo později ho následoval i týmový kolega Rubens Barrichello, který v boxech strávil celých 16 sekund, ale i tak se vrátil před Schumachera na třetí místo. Krátce poté odstoupil ze závodu Mika Hakkinen s druhým McLarenem, jehož, stejně jako Coultharda, postihly technické problémy. Tomáš Enge po 26 kolech ocitl již na 15. místě.

Ve 27. kole zajel do boxů vedoucí Juan Pablo Montoya a po výměně pneumatik a dočerpání paliva se zařadil na třetí místo za Ralfa Schumachera a Rubense Barrichella, ale před Michaela Schumachera. O kolo později skončil závod pro Heinze-Haralda Frentzena, jehož postihly technické problémy a Enge tak zůstal jediným zástupcem týmu Prost, jenž zůstal na trati. 23 kol před koncem se na prvních šesti místech seřadili Ralf Schumacher, Barrichello, Montoya, Michael Schumacher, de la Rosa a Villeneuve, avšak Ralfa Schumachera ještě čekala zastávka v boxech. Ve 32. kole zajel ke své první a jediné zastávce do boxů Tomáš Enge a po velkých problémech na straně mechaniků, zaujmul po výjezdu na trať 13. pozici.

Devatenáct kol před koncem závodu se do boxů konečně vydal i do té doby vedoucí Ralf Schumacher. Po rychlé zastávce se na trať vrátil na čtvrtém místě. Svou zastávku v boxech absolvoval i Pedro de la Rosa, který zůstal i po výjezdu na místě pátém.

Třináct kol před koncem zajel ke druhé zastávce Michael Schumacher, díky čemuž ztratil třetí pozici ve prospěch svého bratra. Ještě hůře dopadl Rubens Barrichello, který svou druhou zastávku absolvoval o kolo později. I přes velmi rychlou práci mechaniků se propadl až na třetí místo za oba Williamsy. Tomáš Enge jezdil v té době bezpečně na 13. místě před oběma vozy Minardi a těsně za Enriquem Bernoldim a Arrowsem.

Zdálo se, že Williams si již bez problémů dojede pro double, ale Rubens Barrichello tomu chtěl očividně zabránit. Během několika kol dojel druhého Ralfa Schumachera a sedm kol před koncem ho po tvrdém souboji předjel. Ralf Schumacher nedal svou kůži lacino, ale v souboji v nájezdu do první zatáčky nedobrzdil zcela ideálně, vyjel mimo trať a ačkoli se po návratu na ni ocitl před Barrichellem, tak jej musel nechat předjet. V opačném případě by ho neminul trest stop & go, čehož si byl Ralf Schumacher dobře vědom. Předjížděcí manévr se povedl i Tomáši Engemu, který ve stejné době předjel Bernoldiho a zaujmul jeho 12. pozici. Bernoldi krátce poté ze závodu odstoupil. Velkou cenu Itálie ještě ověnčil novým rychlostní rekordem Jean Alesi, který na cílové rovince dosáhl rychlosti 363,2 km/h, což se nepovedlo žádnému jinému jezdci v historii formule 1. Na bodované šestce jezdci do cíle dojeli v pořadí 1. Montoya, 2. Barrichello, 3. Ralf Schumacher, 4. Michael Schumacher, 5. de la Rosa a 6. Villeneuve.

Juan Pablo Montoya si tak v Monze dojel pro své první vítězství ve velké ceně formule 1. Zadostiučinění se dostalo i druhému Rubensi Barrichellovi, který podal výborný výkon a porazil svého týmového kolegu Michaela Schumachera. Dostal se tak i velmi blízko druhému místu v poháru jezdců, kde na Davida Coultharda ztrácí již pouhé tři body. Nikterak oslnivé výkony nepodal ani jeden z bratří Schumacherů, naopak páté místo de la Rosy a šesté místo Villeneuva je jistě příjemným překvapením. Tomáš Enge si splnil svůj cíl – dojel do cíle a nasbíral mnoho cenných zkušeností. Spolehlivá, trpělivá jízda mu vynesla konečné dvanácté místo, což je výsledek, za který se určitě nemusí stydět.

Zde jsou kompletní výsledky:

1. J Montoya BMW-Williams 1:16:58.493
2. R. Barrichello Ferrari +5.175
3. R. Schumacher BMW-Williams +17.335
4. M. Schumacher Ferrari +24.991
5. P. de la Rosa Jaguar-Cosworth +74.984
6. J. Villeneuve BAR-Honda +82.469
7. K. Raikkonen Sauber-Petronas +83.107
8. J. Alesi Jordan-Honda + 1 kolo
9. O. Panis BAR-Honda + 1 kolo
10. G. Fisichella Benetton-Renault + 1 kolo
11. N. Heidfeld Sauber-Petronas + 1 kolo
12. T. Enge Prost-Acer + 1 kolo
13. F. Alonso European-Minardi + 2 kola

Nejrychlejší kolo:

Ralf Schumacher 1:25.073

Nejrychlejší kolo Tomáše Engeho:

1:27.643

Šampionát jezdců:

1. M. Schumacher 107
2. D. Coulthard 57
3. R. Barrichello 54
4. R. Schumacher 48
5. J. P. Montoya 25
6. M. Hakkinen 24
7. J. Villeneuve 12
8. N. Heidfeld 11
9. J. Trulli 9
10. K. Raikkonen 9
11. G. Fisichella 8
12. H. Frentzen 6
13. O. Panis 5
14. J. Alesi 5
15. E. Irvine 4
16. P.de la Rosa 3
17. J. Button 2
18. J. Verstappen 1

Pohár konstruktérů:

1. Ferrari 16
2. McLaren-Mercedes 81
3. Williams-BMW 73
4. Sauber-Petronas 20
5. BAR 17
6. Jordan 16
7. Benetton 10
8. Jaguar 7
9. Prost 4
10. Arrows 1

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků