V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350 milionů korun byste auta s běžným spalovacím motorem hledali marně. Tedy až na dvě výjimky značky Ford a Jaguar.

Pokud bychom se měli bavit o nejznámější osobnosti ze světa aut, kdo by byl pro vás absolutní jedničkou? Pochopitelně záleží, koho bychom se ptali. Předpokládáme, že ti dříve narození by skloňovali jména, jako je Colin Chapman, Bruce McLaren, Ferdinand Porsche či Enzo Ferrari.

Manažeři a obchodníci by možná volili Carlose Ghosna, Dietera Zetscheho, Akia Toyodu a spousta lidí by si nejspíše vzpomnělo na Ferdinanda Piëcha, který umně spojoval své konstruktérské dovednosti s geniálním organizačním talentem. Dost možná by ale všechny zmíněné osoby převálcoval rodilý Jihoafričan, vynálezce a podnikatel, kterého svět zná pod jménem Elon Musk.

Raketa Elona Muska uhranula řidiče na dálnici. Záhy přišly následky

Raketa Elona Muska uhranula řidiče na dálnici. Záhy přišly následky

Ať už si o způsobu, jakým tento miliardář podniká, myslíte cokoli, jedno mu upřít nelze. Svým způsobem je to Tony Stark skutečného světa. Člověk, který se prezentuje svými neotřelými nápady a spoustu z nich umí zrealizovat. A protože se nepohybuje pouze ve světě automobilů (díky své akvizici jménem Tesla), ale mimořádně úspěšně si počínal na internetu (patří k zakladatelům PayPalu), parádní zářezy si připsal v kosmickém programu (SpaceX) a zkouší to i ve vysokorychlostním transportním systému (Hyperloop), dost možná by ho volila naprostá většina.

Ostatně, kolik automobilek znáte, které svou vlastní raketou vyvezly nejdříve na oběžnou dráhu a posléze k Marsu, svůj vlastní vůz? Geniální marketing!

Musk představil další vizi cestování. Auta chce vtáhnout do podzemí

Musk představil další vizi cestování. Auta chce vtáhnout do podzemí

Nechceme tím Muska nijak glorifikovat, ostatně ani v nejmenším se netají, že jeho firmy pobírají štědré státní dotace, jde na ruku kalifornským úřadům, pokud jde o komplikování života konkurenčním automobilkám, takže už se dávno nejedná pouze o business rozvíjený pouze jeho vlastními silami a soukromými finančními prostředky. Pokud jde ale o jméno, propagaci a šíři záběru, pak Musk dost možná nemá sobě rovného. A protože se toho o jeho obchodních aktivitách ví docela hodně, pojďme se pro změnu podívat do jeho soukromí.

Jak dnes už americký miliardář bydlí, vám nejlépe ukáže přiložený videosnímek z YouTube. Elon Musk vlastní kromě jiného slušný domek v Los Angeles o půdorysu téměř 1900 metrů čtverečních, postavený na pozemku s rozlohou 6750 m2. Jeho garáže vám neukážeme, co v nich Elon ale ukrývá, vám říci můžeme.

Partisan chce poslat své vozy na Mars v kusech. Pro Elona Muska...

Partisan chce poslat své vozy na Mars v kusech. Pro Elona Muska...

Kolik Tesel ve svém domě vystřídal, asi nikdo přesně netuší, ale podle posledních zpráv vlastní v tuto chvíli už jen dva osobní automobily s klasickým spalovacím motorem. Měl by to být stařičký Ford Model T, který dostal od přátel, a pak otevřený Jaguar E-Type první série z roku 1967, jenž si Elon koupil poté, co se mu i s bratrem dařilo s firmou Zip2.

Do „Éčka“ se zamiloval jako sedmnáctiletý mladík, když dostal knížku o klasických kabrioletech. Už tehdy řekl, že si ho jednou koupí, když si to někdy bude moct dovolit. Stalo se, láska to ale byla poněkud komplikovaná. Za E-Type zaplatil 40 tisíc dolarů, ale rozbilo se mu už cestou domů od prodejce a v průběhu let do něj musel nasypat dalších 35 tisíc dolarů. „To auto bylo jako špatná přítelkyně. Neustále dělalo potíže a pořád bylo porouchané,“ vzpomíná Musk, každopádně jeho vztah s britskou klasikou vydržel až do dnešku.

Rádi byste vlastnili Teslu Model 3? Zvažte to, zima může být peklo!

Rádi byste vlastnili Teslu Model 3? Zvažte to, zima může být peklo!

Tím výčet Muskových strojů ale nekončí. Vlastnil BMW 320i řady E21 z roku 1978, které koupil za 1400 dolarů. Sám ho opravoval, vydrželo mu však jen dva roky. V roce 1996 ho půjčil jednomu ze svých zaměstnanců v Zip2, trojce za jízdy upadlo kolo, přičemž nehoda měla fatální důsledky. Tedy nikoli pro řidiče, ale pro vůz.

Stejně neslavně skončil rovněž jeho další automobil, supersport McLaren F1, který si Musk koupil díky odprodeji svého podílu ve společnosti PayPal. Britský stroj měl natolik rád, že ho používal prakticky denně a najezdil s ním téměř 17 tisíc kilometrů. V roce 2000 nicméně jel se spoluzakladatelem PayPalu Peterem Thielem, který se ptal, co F1 umí. Odpovědí mu byla okřídlená větička – „sleduj tohle“.

Tahač od Tesly natočen v provozu. I s návěsem akceleruje jako auto!

Tahač od Tesly natočen v provozu. I s návěsem akceleruje jako auto!

K dalším úžasným kouskům Elonovi sbírky patří Lotus Esprit, i když se o vůz v pravém smyslu nejedná. Musk ho vydražil na londýnské aukci v roce 2013 za 886 tisíc dolarů, jezdit s ním ale prozatím nemůže. Jde totiž o malou ponorku ve tvaru Espritu, která si v roce 1977 zahrála v Bondovce Agent, který mě miloval, v hlavní roli s Rogerem Moorem.

Musk ten film viděl kdysi jako puberťák, ještě když bydlel v Jihoafrické republice, takže když se auto-ponorka objevila v prodeji, popadla ho patrně nostalgická chvilka. Prý byl zklamán, že se tohle podmořské plavidlo nedokázalo změnit na auto a zpátky, jako tomu bylo ve filmu, takže slíbil, že ho přestaví a udělá z něj skutečného „transformera“.

Tesla Semi je revolucí v kamionové dopravě. Má dynamiku sporťáku

Tesla Semi je revolucí v kamionové dopravě. Má dynamiku sporťáku

Do našeho výčtu patří rovněž mnohem konvenčnější Audi Q7, které Muska na počátku této dekády údajně inspirovalo k vývoji takzvaných sokolích dveří, tedy vzhůru výklopného druhého pár, který by měl usnadňovat nastupování a vystupování ve stísněných prostorech.

Náš výčet aut uzavírá Porsche 911 (2012) a BMW M5 od německého úpravce Hamann, který Musk prokazatelně vlastnil v roce 2007.

 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Ford Mustang Bullitt: Všechno nejlepší, Franku!

Ford Mustang Bullitt

Bylo by fajn se v testu Fordu Mustang vyhnout otřepaným frázím o amerických svalech a podobně. Obávám se ale, že dnes to nevyjde. Obzvláště, když tady máme ikonický Bullitt!

15.  11.  2018 | Jan Mička | 61 příspěvků
TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Mercedes-Benz S 560 kabrio: Bez střechy až do posledních paprsků

Mercedes-Benz S 560 kabrio

S faceliftem Mercedesu třídy S přišly na řadu i verze kupé a kabriolet. Testování sice připadlo na říjen, nemáte ale jediný důvod k obavám.

6.  11.  2018 | Milan Lažanský | 15 příspěvků