V Evropě tiká časovaná bomba. Spadnou prodeje aut?

Na první pohled vše vypadá báječně, většina evropských výrobců automobilů hlásí rekordní prodeje a zisky. Přitom ale již brzy může být všechno podle německých akademiků jinak.

Současné dobré výsledky jsou totiž způsobeny hlavně prodeji v Číně a v dalších rychle se rozvíjejících zemích. Zakrývají ale rostoucí problémy na evropském kontinentu, jehož některé země procházejí krizí.

Podle profesora Ferdinanda Dudenhoeffera, šéfa výzkumného automobilového centra (CAR) na universitě Duisburg-Essen, hrozí největší nebezpečí od skupiny zemí označovaných PIGS (což je akronym pro skupinu sdružující Portugalsko, Irsko, Řecko a Španělsko).

„Pokud porovnáme jejich loňské výsledky s výsledky předkrizového roku 2007, tak vidíme, že je to špatné,“ říká Dudenhoeffer. „Loni se u nich prodeje nových aut propadly na 1.44 milionu ve srovnání s 2.28 miliony z roku 2007.“ 

Nejhůře je na tom Španělsko a Řecko. Prodeje nových aut v Řecku se loni doslova zřítily na 141 499 (279 794 v roce 2007). Ani letos se to nezlepší, očekává se další pokles na 113 000. Také Španělsko nejeví známky oživení. Letos prodá pravděpodobně pouze 785 000 aut (1.61 miliony v roce 2007 a 982 015 loni).

V Irsku padly loni prodeje nových aut oproti roku 2007 o sto tisíc na 88 373. Portugalsko je jediná země skupiny, která unikla prudkému pádu, prodeje loni klesly jen na 223 491.

Pokud se týká nejbližší budoucnosti, je profesor Dudenhoeffer skeptický: „Západoevropské země představují úsporné programy, bojují s dluhy. Následkem toho klesnou příjmy obyvatelstva, lidé budou méně utrácet. Koupě nového auta tak bude mezi prvními, která bude odsunuta.“

A dodává: „Trh s automobily v Evropě je dnes mnohem slabší, než se na první pohled zdá. Nejde totiž jen o země PIGS. Hrozí, že se problémy rozšíří i do Francie a Itálie.“ 

Ve Francii, Itálii a zemích PIGS se v roce 2007 prodalo 6.8 milionu nových aut, což představovalo 68 procent prodejů v západní Evropě. Podle předpovědí německých akademiků tato čísla letos dramaticky poklesnou o 41 procent.  
 

 

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků