Zatímco dominantou SUV byla vždycky Severní Amerika, Evropa se v tichosti dotahuje. Podle analytiků z IHS Automotive by se mohlo letos prodat přes půl milionu nových SUV v celé Evropě a za další rok až 600 000 aut této kategorie. Přitom v roce 2010 prodeje SUV dosahovaly poloviny současných hodnot.
Podle Automotive News roste zájem především o malá a kompaktní SUV. Navíc dochází ke stabilizaci trhu a automobilky představují stále nové a nové modely z této kategorie. Někdy ale stačí upravit auto tak, aby se stalo atraktivnější, jak dokazuje Volvo XC60.
SUV od Volva se vyhouplo na druhé místo, když se ho v roce 2014 prodalo 62 650 kusů. To je meziroční nárůst o 35 %. Jak je to u tak starého auta možné? Automobilka totiž uvedla model s emisemi 117 g/km CO2, čímž se vůz zařadil, jako jeden z mála v segmentu, do nejnižší daňové kategorie v mnoha evropských zemích.
S růstem prodejů pomůže i Mercedes GLA a také nový Land Rover Discovery Sport. Do tabulek určitě promluví i nový Renault Kadjar. BMW ztrácí především kvůli modelu X3 půdu pod nohama, ale letos přijde nové BMW X1, které také nabídne velmi nízké emise a tím se stane atraktivní v zemích, kde se podle nich určují daně.
|
model |
prodeje |
změna |
1. |
Audi Q3 |
76 078 |
+ 3 % |
2. |
Volvo XC60 |
62 650 |
+ 35 % |
3. |
BMW X1 |
61 734 |
- 4 % |
4. |
Audi Q5 |
60 522 |
+ 9 % |
5. |
Range Rover Evoque |
50 828 |
- 2 % |
6. |
BMW X3 |
48 144 |
- 18 % |
7. |
Mercedes-Benz GLA |
44 930 |
— |
8. |
Mercedes-Benz GLK |
23 152 |
- 22 % |
9. |
Land Rover Freelander |
16 915 |
- 20 % |
10. |
Porsche Macan |
14 611 |
— |
Prodeje SUV v Evropě v roce 2014. Zdroj: JATO Dynamics