V Evropě meziročně stoupl prodej elektromobilů o 39 procent. V Česku ještě více

S evropským trhem zřejmě hýbou regulace a zvýhodnění. I v Česku však prodej aut s alternativním pohonem roste.

Loňská data Evropské asociace automobilových výrobců ACEA ukazují meziroční nárůst prodejů aut na alternativní pohon ve výši 39 procent. V Evropské unii bylo v loňském roce zaregistrováno 852.933 vozů s alternativním pohonem, o 39,7 procent více než v roce 2016.

Největší nástup, tedy 54,8 procent, zaznamenaly vozy s hybridním pohonným ústrojím. Čisté elektromobily se s růstem ve výši 39,7 % vyšvihly na druhé místo před ostatní vozy s alternativními pohony, které se s 16procentním růstem vrátily z červených čísel.

I přes nárůst podílu elektromobilů představuje celý segment vozů s jakýmikoli alternativními pohony pouze 5,7 procent kompletního automobilového trhu. Nejúspěšnějšími propagátory samotné elektromobilizace je nejspíš Španělsko, kde je stoprocentní meziroční nárůst prodejů v této kategorii. Následuje Německo se 76procentním růstem, Velká Británie (35,6 %) a Francie (30,7 %).

Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad)

Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad)

V tabulce nabízíme srovnání situace a meziroční nárůst aut na alternativní pohon v České republice a v Evropě. Trend je všude a v každé kategorii stoupající. Situaci v Česku ovšem odráží opačné pořadí pohonů. Zatímco ostatní alternativní paliva, mezi které patří zejména LPG a CNG, jsou u nás jasnou jedničkou, v Evropě jsou co do počtu poslední.

Prodej aut na alternativní paliva v ČR a Evropě (EU + Norsko a Švýcarsko)
Segment Počet prodaných kusů v roce 2017 (ČR) Meziroční změna v % (ČR) Počet prodaných kusů v roce 2017 (Evropa) Meziroční změna v % (Evropa)
Elektromobily a Plug-in hybridy 307 +53,5 287.270 +38.7
Hybridy 2826 +83,4 460.418 +51,6
Ostatní auta na alternativní pohon 4090 +22 205.667 +16,2
Osobní auta na alternativní pohon celkově 7223 +41,9 953.355 +38,6
(zdroj: ACEA)

Celkově se na starém kontinentu loni prodalo 15,57 milionu nových aut. To je nejvyšší číslo od roku 2007. Zajímavý je pokles prodejů dieselových vozů, kterých se udalo nejméně za více než dekádu - 6,76 milionu. Představuje to osmiprocentní pokles oproti roku 2016. Jak za nárůst prodejů elektromobilů, tak i pokles vznětových variant pravděpodobně do značné míry mohou regulace a výhody ze strany států a měst.

Nejprodávanějším evropským vozem je Volkswagen Golf. Více než polovina z 1,5 milionu golfů se prodala v Německu a Velké Británii.

TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků
TEST Volvo V60 D4 Polestar: Zpomalí vám tep, vyžehlí děravé okresky!

Volvo V60 D4 Polestar

Nová generace Volva V60 těží z moderní platformy a bere si to podstatné z větších modelů. Možná je to také poslední dieselová generace. Což je škoda.

9.  10.  2018 | Milan Lažanský | 24 příspěvků
Minitest Ford Focus 1.5 EcoBlue: Jízdně extra třída. Ale co uvnitř?

Ford Focus 1.5 EcoBlue (minitest)

Focus s přibývajícími generacemi postupně ztratil své postavení řidičsky výjimečného vozu, ve svém nejnovějším provedení však opět dostal prvotřídní podvozek. Jak do toho zapadá diesel a automat?

7.  10.  2018 | Miro Mihálik | 32 příspěvků