V Evropě meziročně stoupl prodej elektromobilů o 39 procent. V Česku ještě více

S evropským trhem zřejmě hýbou regulace a zvýhodnění. I v Česku však prodej aut s alternativním pohonem roste.

Loňská data Evropské asociace automobilových výrobců ACEA ukazují meziroční nárůst prodejů aut na alternativní pohon ve výši 39 procent. V Evropské unii bylo v loňském roce zaregistrováno 852.933 vozů s alternativním pohonem, o 39,7 procent více než v roce 2016.

Největší nástup, tedy 54,8 procent, zaznamenaly vozy s hybridním pohonným ústrojím. Čisté elektromobily se s růstem ve výši 39,7 % vyšvihly na druhé místo před ostatní vozy s alternativními pohony, které se s 16procentním růstem vrátily z červených čísel.

I přes nárůst podílu elektromobilů představuje celý segment vozů s jakýmikoli alternativními pohony pouze 5,7 procent kompletního automobilového trhu. Nejúspěšnějšími propagátory samotné elektromobilizace je nejspíš Španělsko, kde je stoprocentní meziroční nárůst prodejů v této kategorii. Následuje Německo se 76procentním růstem, Velká Británie (35,6 %) a Francie (30,7 %).

Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad)

Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad)

V tabulce nabízíme srovnání situace a meziroční nárůst aut na alternativní pohon v České republice a v Evropě. Trend je všude a v každé kategorii stoupající. Situaci v Česku ovšem odráží opačné pořadí pohonů. Zatímco ostatní alternativní paliva, mezi které patří zejména LPG a CNG, jsou u nás jasnou jedničkou, v Evropě jsou co do počtu poslední.

Prodej aut na alternativní paliva v ČR a Evropě (EU + Norsko a Švýcarsko)
Segment Počet prodaných kusů v roce 2017 (ČR) Meziroční změna v % (ČR) Počet prodaných kusů v roce 2017 (Evropa) Meziroční změna v % (Evropa)
Elektromobily a Plug-in hybridy 307 +53,5 287.270 +38.7
Hybridy 2826 +83,4 460.418 +51,6
Ostatní auta na alternativní pohon 4090 +22 205.667 +16,2
Osobní auta na alternativní pohon celkově 7223 +41,9 953.355 +38,6
(zdroj: ACEA)

Celkově se na starém kontinentu loni prodalo 15,57 milionu nových aut. To je nejvyšší číslo od roku 2007. Zajímavý je pokles prodejů dieselových vozů, kterých se udalo nejméně za více než dekádu - 6,76 milionu. Představuje to osmiprocentní pokles oproti roku 2016. Jak za nárůst prodejů elektromobilů, tak i pokles vznětových variant pravděpodobně do značné míry mohou regulace a výhody ze strany států a měst.

Nejprodávanějším evropským vozem je Volkswagen Golf. Více než polovina z 1,5 milionu golfů se prodala v Německu a Velké Británii.

TEST Mercedes-Benz A 180 d: Opravdu potřebujete naftu?

Mercedes-Benz A 180 d

Nová generace Mercedesu třídy A dostala svěží vnější tvary a doslova revoluční interiér. Otestovali jsme jedinou vznětovou verzi nabídky a příjemně překvapila nejenom reálnou spotřebou.

včera | Jan Mička | 16 příspěvků
Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4: Pořád jako pírko!

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4 (minitest)

Aktuální Vitara už nějakou dobu spoléhá výlučně na benzínové turbomotory a nedávno k nim nově přibylo i více bezpečnostních systémů. Jak jezdí se čtrnáctistovkou, manuálem a pohonem všech kol?

13.  12.  2018 | Miro Mihálik | 21 příspěvků
Minitest Nissan Altima 2.5 CVT SV: Mnohem lepší, než se může zdát

Nissan Altima 2.5 CVT SV (minitest)

Větší japonské sedany Evropa téměř ignoruje, z vlastní zkušenosti z amerických cest vám ale můžeme říci, že je to docela škoda. Třeba Nissan Altima je skvělý vůz s neskutečnou spotřebou!

11.  12.  2018 | Miro Mihálik | 67 příspěvků