V ČR se loni prodalo opět více nových aut

Prodej vozidel v České republice v loňském roce proti roku 2000 mírně vzrostl. Ke zlepšení prodejů přitom došlo, kromě jediné, ve všech kategoriích. Mezi osobními vozy kralovala domácí Škoda, mezi užitkovými značka Ford a v motocyklech Hero.
V ČR se loni prodalo opět více nových aut

V roce 2001 bylo prodáno na českém trhu oficiálními výrobci a dovozci silničních motorových vozidel celkem 152 141 nových osobních, 13 968 lehkých užitkových a 7617 nákladních automobilů. Dále se v Česku prodalo 969 nových autobusů a 9910 motocyklů včetně mopedů.

Osobní vozy

Prodej osobních automobilů proti roku 2000 s celkovým prodejem 148 685 vozů loni vzrostl o 2,3 procenta, přičemž největší zásluhu na konečných počtech měla tradičně mladoboleslavská Škoda. Její tržní podíl v tuzemsku za loňský rok činil necelých 53 procent. Podíl Volkswagenu na druhém místě je více než šestiprocentní, další značky Opel, Peugeot a Renault mají pětiprocentní podíl na českém trhu. Dominantní kategorií v Česku zůstávají malé vozy (52 %). Následuje segment vozů nižší střední třídy (30 %), střední třídy (6 %) a mpv (5 %).

Konkrétně si domácí Škoda proti předchozímu roku polepšila v celkovém součtu o 1757 modelů. Bylo to ze všech značek zdaleka největší zlepšení prodejů. Lepší prodeje ovšem zaznamenaly i Volkswagen (+ 1681) a pak francouzské značky Peugeot (+1508), Renault (+1329) a Citroen (+1270). Naopak největší propad loni postihl korejskou automobilku Daewoo (-2670), ale také Seat (-756), Fiat (-601), Opel (-510), Kiu (-501) a Mazdu (-438). Z celkového počtu 35 prodávaných značek si loni polepšilo celkem dvacet automobilových značek.

V procentuálním vyjádření si pak své prodeje nejvíce zlepšila značka Chrysler/Jeep (+50 %), Citroen (+42 %), Alfa Romeo (+38 %) a Mercedes-Benz (+30 %). Na opačném pólu jsou pak asijské značky Tata (-75 %), SsangYong (-70 %) a Daewoo (-57 %).

OSOBNÍ VOZY
152 141 vozů
1. Škoda
79 944
2. Volkswagen
9517
3. Renault
8838
4. Opel
8369
5. Peugeot
8344
6. Ford
4609
7. Citroen
4259
8. Toyota
3750
9. Seat
2793
10. Fiat
2773

Lehká užitková auta

Poprvé v novodobé historii prodeje aut (od roku 1990) se v žebříčku prodejů nových lehkých užitkových aut na čelo prodrala jiná než česká značka. Konkrétně Ford s 2551 prodanými modely. Druhá je Škoda (2461 vozů), třetí Volkswagen (2171) a čtvrtý Peugeot (1150).

Ford si proti roku 2000 loni polepšil o 172 modelů, ještě lepší prodejní výsledky však měl španělský Seat (+ 186). Znatelné zlepšení zaznamenala i značky Dacia (+159), Opel (+ 151) a Hyundai (+ 141). Ze svých pozic proti roku 2000 naopak nejvíce ustoupily automobilky Lublin (-299), Škoda (-234) a Renault (-145). V procentuálním vyjádření zaznamenaly nejlepší vzestup značky Seat (+344 %), Land Rover (+242%) a Hyundai (+107 %), největší sešup dolů SsangYong (-100 %), Lublin (-84 %), Tata (-75 %) a Suzuki (-53 %).

UŽITKOVÉ VOZY
13 968 vozů
1. Ford
2551
2. Škoda
2461
3. Volkswagen
2171
4. Peugeot
1150
5. Renault
816
6. Citroen
762
7. Mercedes-Benz
726
8. Fiat
456
9. Opel
414
10. Kia
350

Motocykly

Snad nejdiskutovanější prodejní žebříček prodejů. První příčku opět obsadila značka Hero, která v ČR prodává stejnojmenné mopedy, nicméně mnozí její dosažené prodejní počty zpochybňují. Bohužel, do loňského července nemusely být mopedy policejně evidovány, takže skutečná čísla jejích prodejů se nedaly nikde ověřovat a bylo na libovůli samotného prodejce, kolik pro statistiku uvede. V letošním roce by k nesrovnalostem již nemělo docházet.

Nicméně prodejní tabulka za rok 2001 byla vydána, a tak ji zveřejňujeme. Z celkového prodeje 9910 motocyklů činil podíl mopedů a motorek do 50 cm3 necelých 54 procent. Oproti roku 2000 v tomto segmentu vzrostl prodej o 1072 kusů: nejvíce se prodávala značka Hero (1890), Manet/Korado (752), Siamoto (537) a Derbi (432). V kategorii nad 50 cm3 se nejvíce v roce 2001 dařilo značkám Yamaha, Honda, Suzuki a Jawa, které v ČR prodaly 1554, 901, 272 a 271 motorek.

MOTOCYKLY
9912 kusů
1. Hero
1890
2. Yamaha
1867
3. Honda
1130
4. Manet/Korado
752
5. Siamoto
537
6. Derbi
432
7. Peugeot
359
8. Jawa
343
9. Suzuki
291
10. Aprilia
267

Nejprodávanější modely v jednotlivých třídách

Číslo za názvem modelu je počet prodaných kusů za období leden-prosinec 2001 v České republice. Zařazení modelů do jednotlivých kategorií je převzato od poskytovatelů informací – Svazu dovozců automobilů a Sdružení automobilového průmyslu.

MALÉ VOZY
78 569 vozů
1. Škoda Fabia
42 964
2. Škoda Felicia
15 183
3. Peugeot 206
4105
4. Opel Corsa
2275
5. Volkswagen Polo
2121
NIŽŠÍ TŘÍDA
44 907 vozů
1. Škoda Octavia
21 629
2. Opel Astra
3791
3. Volkswagen Golf
2627
4. Ford Focus
2203
5. Renault Mégane
2058
STŘEDNÍ TŘÍDA
11 721 vozů
1. Volkswagen Passat
3586
2. Ford Mondeo
1767
3. Renault Laguna
1231
4. Opel Vectra
810
5. Peugeot 406
599
TERÉNNÍ AUTA
3351 vozů
1. Toyota RAV4
621
2. Mitsubishi Pajero
376
3. Honda CR-V
231
4. Mitsubishi Pajero Sport
217
5. Mercedes-Benz ML
203
MPV VOZY
6667 vozů
1. Renault Scénic
1362
2. Citroen Xsara Picasso
1233
3. Opel Zafira
912
4. Mazda Premacy
568
5. Volkswagen Sharan
365
VYŠŠÍ TŘÍDA
3850 vozů
1. Audi A6
599
2. Mercedes-Benz C
529
3. Peugeot 607
491
4. BMW 5. třídy
282
5. Mercedes-Benz E
209
KUPÉ
190 vozů
1. BMW 3-Coupé
56
2. Opel Astra Coupé
41
3. Audi TT Coupé
32
4. Mercedes-Benz CLK
20
5. Porsche 911
17
KABRIOLETY
118 vozů
1. Mazda MX-5
21
2. Kaipan
19
3. Mercedes-Benz SLK
18
4. BMW 3-Cabrio
13
5. Mercedes-Benz SL
11
LCV VOZY
2768 vozů
1. Citroen Berlingo
940
2. Peugeot Partner Combi
852
3. Renault Kangoo
475
4. Fiat Doblo
362
5. Renault Master
59
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků