Prodej vozidel v České republice v loňském roce proti roku 2000 mírně vzrostl. Ke zlepšení prodejů přitom došlo, kromě jediné, ve všech kategoriích. Mezi osobními vozy kralovala domácí Škoda, mezi užitkovými značka Ford a v motocyklech Hero.
V roce 2001 bylo prodáno na českém trhu oficiálními výrobci a dovozci silničních motorových vozidel celkem 152 141 nových osobních, 13 968 lehkých užitkových a 7617 nákladních automobilů. Dále se v Česku prodalo 969 nových autobusů a 9910 motocyklů včetně mopedů.
Osobní vozy
Prodej osobních automobilů proti roku 2000 s celkovým prodejem 148 685 vozů loni vzrostl o 2,3 procenta, přičemž největší zásluhu na konečných počtech měla tradičně mladoboleslavská Škoda. Její tržní podíl v tuzemsku za loňský rok činil necelých 53 procent. Podíl Volkswagenu na druhém místě je více než šestiprocentní, další značky Opel, Peugeot a Renault mají pětiprocentní podíl na českém trhu. Dominantní kategorií v Česku zůstávají malé vozy (52 %). Následuje segment vozů nižší střední třídy (30 %), střední třídy (6 %) a mpv (5 %).
Konkrétně si domácí Škoda proti předchozímu roku polepšila v celkovém součtu o 1757 modelů. Bylo to ze všech značek zdaleka největší zlepšení prodejů. Lepší prodeje ovšem zaznamenaly i Volkswagen (+ 1681) a pak francouzské značky Peugeot (+1508), Renault (+1329) a Citroen (+1270). Naopak největší propad loni postihl korejskou automobilku Daewoo (-2670), ale také Seat (-756), Fiat (-601), Opel (-510), Kiu (-501) a Mazdu (-438). Z celkového počtu 35 prodávaných značek si loni polepšilo celkem dvacet automobilových značek.
V procentuálním vyjádření si pak své prodeje nejvíce zlepšila značka Chrysler/Jeep (+50 %), Citroen (+42 %), Alfa Romeo (+38 %) a Mercedes-Benz (+30 %). Na opačném pólu jsou pak asijské značky Tata (-75 %), SsangYong (-70 %) a Daewoo (-57 %).
OSOBNÍ VOZY |
152 141 vozů |
1. Škoda |
79 944 |
2. Volkswagen |
9517 |
3. Renault |
8838 |
4. Opel |
8369 |
5. Peugeot |
8344 |
6. Ford |
4609 |
7. Citroen |
4259 |
8. Toyota |
3750 |
9. Seat |
2793 |
10. Fiat |
2773 |
Lehká užitková auta
Poprvé v novodobé historii prodeje aut (od roku 1990) se v žebříčku prodejů nových lehkých užitkových aut na čelo prodrala jiná než česká značka. Konkrétně Ford s 2551 prodanými modely. Druhá je Škoda (2461 vozů), třetí Volkswagen (2171) a čtvrtý Peugeot (1150).
Ford si proti roku 2000 loni polepšil o 172 modelů, ještě lepší prodejní výsledky však měl španělský Seat (+ 186). Znatelné zlepšení zaznamenala i značky Dacia (+159), Opel (+ 151) a Hyundai (+ 141). Ze svých pozic proti roku 2000 naopak nejvíce ustoupily automobilky Lublin (-299), Škoda (-234) a Renault (-145). V procentuálním vyjádření zaznamenaly nejlepší vzestup značky Seat (+344 %), Land Rover (+242%) a Hyundai (+107 %), největší sešup dolů SsangYong (-100 %), Lublin (-84 %), Tata (-75 %) a Suzuki (-53 %).
UŽITKOVÉ VOZY |
13 968 vozů |
1. Ford |
2551 |
2. Škoda |
2461 |
3. Volkswagen |
2171 |
4. Peugeot |
1150 |
5. Renault |
816 |
6. Citroen |
762 |
7. Mercedes-Benz |
726 |
8. Fiat |
456 |
9. Opel |
414 |
10. Kia |
350 |
Motocykly
Snad nejdiskutovanější prodejní žebříček prodejů. První příčku opět obsadila značka Hero, která v ČR prodává stejnojmenné mopedy, nicméně mnozí její dosažené prodejní počty zpochybňují. Bohužel, do loňského července nemusely být mopedy policejně evidovány, takže skutečná čísla jejích prodejů se nedaly nikde ověřovat a bylo na libovůli samotného prodejce, kolik pro statistiku uvede. V letošním roce by k nesrovnalostem již nemělo docházet.
Nicméně prodejní tabulka za rok 2001 byla vydána, a tak ji zveřejňujeme. Z celkového prodeje 9910 motocyklů činil podíl mopedů a motorek do 50 cm3 necelých 54 procent. Oproti roku 2000 v tomto segmentu vzrostl prodej o 1072 kusů: nejvíce se prodávala značka Hero (1890), Manet/Korado (752), Siamoto (537) a Derbi (432). V kategorii nad 50 cm3 se nejvíce v roce 2001 dařilo značkám Yamaha, Honda, Suzuki a Jawa, které v ČR prodaly 1554, 901, 272 a 271 motorek.
MOTOCYKLY |
9912 kusů |
1. Hero |
1890 |
2. Yamaha |
1867 |
3. Honda |
1130 |
4. Manet/Korado |
752 |
5. Siamoto |
537 |
6. Derbi |
432 |
7. Peugeot |
359 |
8. Jawa |
343 |
9. Suzuki |
291 |
10. Aprilia |
267 |
Nejprodávanější modely v jednotlivých třídách
Číslo za názvem modelu je počet prodaných kusů za období leden-prosinec 2001 v České republice. Zařazení modelů do jednotlivých kategorií je převzato od poskytovatelů informací – Svazu dovozců automobilů a Sdružení automobilového průmyslu.
MALÉ VOZY |
78 569 vozů |
1. Škoda Fabia |
42 964 |
2. Škoda Felicia |
15 183 |
3. Peugeot 206 |
4105 |
4. Opel Corsa |
2275 |
5. Volkswagen Polo |
2121 |
|
|
NIŽŠÍ TŘÍDA |
44 907 vozů |
1. Škoda Octavia |
21 629 |
2. Opel Astra |
3791 |
3. Volkswagen Golf |
2627 |
4. Ford Focus |
2203 |
5. Renault Mégane |
2058 |
|
|
STŘEDNÍ TŘÍDA |
11 721 vozů |
1. Volkswagen Passat |
3586 |
2. Ford Mondeo |
1767 |
3. Renault Laguna |
1231 |
4. Opel Vectra |
810 |
5. Peugeot 406 |
599 |
|
|
TERÉNNÍ AUTA |
3351 vozů |
1. Toyota RAV4 |
621 |
2. Mitsubishi Pajero |
376 |
3. Honda CR-V |
231 |
4. Mitsubishi Pajero Sport |
217 |
5. Mercedes-Benz ML |
203 |
|
|
MPV VOZY |
6667 vozů |
1. Renault Scénic |
1362 |
2. Citroen Xsara Picasso |
1233 |
3. Opel Zafira |
912 |
4. Mazda Premacy |
568 |
5. Volkswagen Sharan |
365 |
|
|
VYŠŠÍ TŘÍDA |
3850 vozů |
1. Audi A6 |
599 |
2. Mercedes-Benz C |
529 |
3. Peugeot 607 |
491 |
4. BMW 5. třídy |
282 |
5. Mercedes-Benz E |
209 |
|
|
KUPÉ |
190 vozů |
1. BMW 3-Coupé |
56 |
2. Opel Astra Coupé |
41 |
3. Audi TT Coupé |
32 |
4. Mercedes-Benz CLK |
20 |
5. Porsche 911 |
17 |
|
|
KABRIOLETY |
118 vozů |
1. Mazda MX-5 |
21 |
2. Kaipan |
19 |
3. Mercedes-Benz SLK |
18 |
4. BMW 3-Cabrio |
13 |
5. Mercedes-Benz SL |
11 |
|
|
LCV VOZY |
2768 vozů |
1. Citroen Berlingo |
940 |
2. Peugeot Partner Combi |
852 |
3. Renault Kangoo |
475 |
4. Fiat Doblo |
362 |
5. Renault Master |
59 |