Ministr dopravy Dan Ťok oznámil další podrobnosti o české realitě kauzy Dieselgate. Ví se konkrétní čísla a brzy se má také nezávisle měřit.
Ministr dopravy Dan Ťok se sešel se zástupci koncernu VW i Škodovky a po schůzce na tiskovém briefingu oznámil zjištěná čísla a své další plány. V ČR bylo prodáno 148 000 automobilů, kterých se kauza Dieselgate týká. Ministerstvo také hodlá provádět vlastní testy produkovaných emisí, zaplatit to má koncern VW.
Jiří Červenka, Dalibor Žák
Prostřednictvím českých dealerů bylo prodáno zhruba 148 000 automobilů dotčených kauzou Dieselgate. Zhruba 101 000 vozů připadá na Škodu, 38 tisíc na VW, 7 tisíc má značku Audi a 1800 Seat. Není ovšem známo, kolik ze zmíněných aut šlo na reexport a stejně tak se neví, kolik dotčených vozů bylo dovezeno individuálně. Ministr proto požaduje od výrobců VIN čísla vadných automobilů, která se následně porovnají s českým registrem vozidel a tím by se měl ve výsledku zjistit definitivní počet v ČR přihlášených automobilů s motory TDI doplněnými o emisní software.
Poté bude následovat svolání do servisu. MDČR je údajně připraveno realizovat svolávací akci do čtrnácti dnů, jenže Škoda a zbytek koncernu zatím ještě hledají řešení. Podle vyjádření ministra nebude stačit pouze smazat závadný software, změny tak budou muset být i technického charakteru.
Na druhou stranu ale řidiči mohou pozvánky do servisů ignorovat, protože ministr opět zopakoval, že případná návštěva servisu je ryze dobrovolná. Do budoucna by provozovatelům těchto automobilů žádné problémy hrozit neměly.
Bude se nezávisle testovat, ale jak?
Ministr také představil záměr, podle kterého si bude ČR sama nezávisle testovat produkci emisí u vybraných aut. Na starost tuto věc dostalo středisko v Roztokách u Prahy. Testovat se budou jak starší auta, kterých se tento problém týká, tak vozy, které v blízké budoucnosti projdou nápravným servisem. Dojde ale také na vozy Euro 6. I když zástupci koncernu ujistili ministra o tom, že zde žádný problém není, ministr to chce ověřit. Namátkou se pak otestují také jiné automobilky.
Jiří Červenka, Dalibor Žák
Problém je ale v tom, že se zatím přesně neví, jak se bude taková věc testovat. Ministr na přímý dotaz odpověděl, že se bude stále testovat v laboratořích, nikoliv v reálném provozu. Aktuálně se údajně vyvíjí test, jehož primárním účelem je odhalit software vylepšující emise. Ministr si od toho slibuje nejen možnost odhalit koncernová auta, ale také případně jiné značky. Do dvou až tří dnů má být způsob, podle kterého se budou v Roztokách testovat emise, hotový.
Vzhledem k tomu, že se software aktivoval při splnění přesně definovaných podmínek vyplývajících z klasického homologačního testu, bude muset být takovýto odhalující test nějakým způsobem odlišný, ale z toho logicky vyplývají také odlišné emise a tudíž skutečnost, že naměřené výsledky podle nového nezávislého testu nepůjde úplně porovnat s těmi oficiálními.
Nezávislé testování koncernových automobilů má zaplatit Volkswagen (Škoda), takže stát bude platit případně až testy jiných automobilek.
Když to ovšem celé shrneme, máme v ČR necelých 150 000 aut, která by se měla svolat do servisu, nezávislé měření, jehož postup se teprve vyvíjí a vlastně se ani neví, jak se problém opraví. Na druhou stranu jde o pro běžný provoz bezproblémová auta, servisní návštěva je dobrovolná (ministr ji všem řidičům doporučuje), u kterých existuje spíše riziko, že budou jezdit hůře po úpravách. A navíc ministr říká, že v budoucnu řidiči, kteří servis nenavštíví, žádné problémy s úřady mít nebudou. Není to celé nějaké až příliš absurdní?