V ČR je 148 tisíc aut dotčených kauzou VW. MDČR chce vlastní testy

Ministr dopravy Dan Ťok oznámil další podrobnosti o české realitě kauzy Dieselgate. Ví se konkrétní čísla a brzy se má také nezávisle měřit.
V ČR je 148 tisíc aut dotčených kauzou VW. MDČR chce vlastní testy

Ministr dopravy Dan Ťok se sešel se zástupci koncernu VW i Škodovky a po schůzce na tiskovém briefingu oznámil zjištěná čísla a své další plány. V ČR bylo prodáno 148 000 automobilů, kterých se kauza Dieselgate týká. Ministerstvo také hodlá provádět vlastní testy produkovaných emisí, zaplatit to má koncern VW.

Dieselgate: Týká se i vašeho motoru? A co s tím máte dělat?

Dieselgate: Týká se i vašeho motoru? A co s tím máte dělat?

Prostřednictvím českých dealerů bylo prodáno zhruba 148 000 automobilů dotčených kauzou Dieselgate. Zhruba 101 000 vozů připadá na Škodu, 38 tisíc na VW, 7 tisíc má značku Audi a 1800 Seat. Není ovšem známo, kolik ze zmíněných aut šlo na reexport a stejně tak se neví, kolik dotčených vozů bylo dovezeno individuálně. Ministr proto požaduje od výrobců VIN čísla vadných automobilů, která se následně porovnají s českým registrem vozidel a tím by se měl ve výsledku zjistit definitivní počet v ČR přihlášených automobilů s motory TDI doplněnými o emisní software.

Volkswagen představí do konce října technické řešení emisních problémů  

Volkswagen představí do konce října technické řešení emisních problémů  

Poté bude následovat svolání do servisu. MDČR je údajně připraveno realizovat svolávací akci do čtrnácti dnů, jenže Škoda a zbytek koncernu zatím ještě hledají řešení. Podle vyjádření ministra nebude stačit pouze smazat závadný software, změny tak budou muset být i technického charakteru. 

Na druhou stranu ale řidiči mohou pozvánky do servisů ignorovat, protože ministr opět zopakoval, že případná návštěva servisu je ryze dobrovolná. Do budoucna by provozovatelům těchto automobilů žádné problémy hrozit neměly.

Bude se nezávisle testovat, ale jak?

Ministr také představil záměr, podle kterého si bude ČR sama nezávisle testovat produkci emisí u vybraných aut. Na starost tuto věc dostalo středisko v Roztokách u Prahy. Testovat se budou jak starší auta, kterých se tento problém týká, tak vozy, které v blízké budoucnosti projdou nápravným servisem. Dojde ale také na vozy Euro 6. I když zástupci koncernu ujistili ministra o tom, že zde žádný problém není, ministr to chce ověřit. Namátkou se pak otestují také jiné automobilky.

Dieselgate: Jak vlastně Volkswagen obešel metodiku měření emisí

Dieselgate: Jak vlastně Volkswagen obešel metodiku měření emisí

Problém je ale v tom, že se zatím přesně neví, jak se bude taková věc testovat. Ministr na přímý dotaz odpověděl, že se bude stále testovat v laboratořích, nikoliv v reálném provozu. Aktuálně se údajně vyvíjí test, jehož primárním účelem je odhalit software vylepšující emise. Ministr si od toho slibuje nejen možnost odhalit koncernová auta, ale také případně jiné značky. Do dvou až tří dnů má být způsob, podle kterého se budou v Roztokách testovat emise, hotový.

Vzhledem k tomu, že se software aktivoval při splnění přesně definovaných podmínek vyplývajících z klasického homologačního testu, bude muset být takovýto odhalující test nějakým způsobem odlišný, ale z toho logicky vyplývají také odlišné emise a tudíž skutečnost, že naměřené výsledky podle nového nezávislého testu nepůjde úplně porovnat s těmi oficiálními.

Nezávislé testování koncernových automobilů má zaplatit Volkswagen (Škoda), takže stát bude platit případně až testy jiných automobilek.

Skandál s emisemi motorů TDI může nadobro pohřbít diesely v USA

Skandál s emisemi motorů TDI může nadobro pohřbít diesely v USA

Když to ovšem celé shrneme, máme v ČR necelých 150 000 aut, která by se měla svolat do servisu, nezávislé měření, jehož postup se teprve vyvíjí a vlastně se ani neví, jak se problém opraví. Na druhou stranu jde o pro běžný provoz bezproblémová auta, servisní návštěva je dobrovolná (ministr ji všem řidičům doporučuje), u kterých existuje spíše riziko, že budou jezdit hůře po úpravách. A navíc ministr říká, že v budoucnu řidiči, kteří servis nenavštíví, žádné problémy s úřady mít nebudou. Není to celé nějaké až příliš absurdní? 

bazar

VW Touareg 3
Rok výroby: 2010
Stav: 242 522 km
Cena: 300 000 Kč
VW Golf Plus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 142 596 km
Cena: 236 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2012
Stav: 161 359 km
Cena: 252 000 Kč
VW Golf 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 84 159 km
Cena: 300 000 Kč
VW Touran 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 128 565 km
Cena: 309 000 Kč
VW Lupo 1,7
Rok výroby: 2000
Stav: 186 955 km
Cena: 36 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků