V Česku se poprvé staví na šesti dálnicích současně

Ačkoliv to tak nevypadá, takřka na celém území republiky se staví různé kousky dálnic; celkem se jedná o 150 km na šesti dálnicích: D1, D3, D5, D8, D11 a D47. V článku najdete seznam úseků, kde probíhají stavební práce včetně roku plánovaného dokončení.
V Česku se poprvé staví na šesti dálnicích současně

Před pár dny jsme psali o hradecké dálnici D11, která bude dokončena až příští rok oproti původnímu slibu, který dala vláda konsorciu TPCA. Včerejší Novinky.cz navíc píší o tom, že se stavba potýká se nedostatkem peněz. V současné době se na D11 staví úsek o délce 45 km a do konce roku by měl být zprovozněn v polovičním profilu. Dálnice odlehčí především Chlumci nad Cidlinou, kde hustota dopravy přesahuje únosnou mez.

Tip: Více se problematice dálnice D11 věnujeme ve starším článku.

Dalším důležitým úsekem, kde se staví, je část dálnice D8, která vede od Ústí nad Labem k hranicím s Německem a na německé straně bude pod označeném A17 pokračovat do Drážďan. Součástí tohoto kousku bude také dva kilometry dlouhý tunel, který bude nejdelším dálničním tunelem u nás. Stal se slavným ještě předtím, než se začal stavět; proslavil ho totiž vleklý spor s ekology o území Českého středohoří. Tato část dálnice D8 bude hotová příští rok, celá dálnice D8 by pak měla být dokončena v roce 2008.

Klepněte pro větší obrázek Mapa výstavy dálnic a rychlostních komunikací

Jen tři a půl kilometru dálnice D5 chybí u Plzně; jde o známý plzeňský obchvat, který byl již částečně zprovozněn a díky němu nejezdí kamiony jedoucí z Bavorska do Prahy přes město. Dálnice D5 vede už delší dobu za německé hranice, kde naváže na rozestavěnou dálnici A6. Ta vede k dálnici A93, po které se dostaneme směrem na jih do Mnichova a směrem na sever např. do Berlína. Chybějící úsek D5 a A6 bude otevřen příští rok. Až bude obě dálnice dostavěny, celá cesta z Mnichova či Řezna do Prahy bude vést po dálnici.

Asi nejvíce nás pálí dálnice D3, která spojí Prahu s Českými Budějovicemi a která bude na rakouské straně pokračovat do Lince. V současné době však stojí jen devět kilometrů dálnice u Tábora, další úseky jsou teprve v přípravě a stavět se jen tak hned nezačne. Nejdále jsou na jihu směrem od Tábora do Budějovic, kde by se příští rok měl začít stavět cca třicetikilometrový úsek. Záleží ale na financích, kterých se na stavbu D3 nedostává. Podle současných plánů bude D3 až k rakouským hranicím stát zhruba v roce 2013. V současné době se pracuje na úseku Mezno-Chotoviny, který naváže na hotový úsek vedoucí do Tábora.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Obrázky z výstavby dálnice D1

Staví se i na dálnici D1, která v současné době vede z Prahy přes Brno do Vyškova. Odsud povede přes Lipník nad Bečvou a Ostravu do Polska; v současné době se tento kus dálnice označuje jako D47, nicméně v době dokončení převezme D47 název D1. Už v říjnu tohoto roku se zprovozní 17 kilometrů od Vyškova směrem k Vrchoslavicům; zatímco D1 se bude stáčet k severu, na Zlín povede rychlostní komunikace R49. Rozestavěn je také osmdesátikilometrový úsek dálnice D47. Celá dálnice D1 by pak v době, kdy povede až k polským hranicím, měla měřit 377 km. Na to si ale budeme počkat zhruba až do roku 2010; velká její část však bude v provozu už v roce 2008. Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic

Tip: Velký článek, který popisuje aktulní stav českých dálnic ke konci roku 2004

Dálnice

Úsek

Délka úseku Orientační cena

Plánovaný termín
zprovoznění

D1* Vyškov - Vrchoslavice 17,6 km 6,0 mld. Kč 2005
D3 Mezno - Chotoviny 8,7 km 2,5 mld. Kč 2007
D5 stř. část plzeňského obchvatu 3,5 km 2,5 mld. Kč 2006
D8 Ústí n.L. - Německo 23,4 km 19,0 mld. Kč 2006
D11 Poděbrady - Hradec Králové 48,3 km 13,0 mld. Kč 2006
D47** Lipník n.B. - Ostrava - Polsko 80,2 km 50,0 mld. Kč 2008

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků