Na českém trhu koupíte vodíková auta zatím dvě - Toyotu Mirai a Hyundai Nexo. Vzhledem k plánům české vlády jich ale asi výrazně přibude.
Toyota je jednou z automobilek, která vodíkový pohon v automobilech nevidí jako slepou uličku a i nadále se věnuje jeho vývoji. Však nám nedávno představila zbrusu novou generaci vodíkového modelu Mirai. Ten se už dostal do České republiky a měli jsme možnost si ho prohlédnout.
Zatím ale není kde ho tankovat. Respektive jedna plnící stanice se nachází v Neratovicích, ale její systém není schopen vyprodukovat dostatečný plnící tlak k plnému „natankování“ jak Toyoty Mirai, tak i konkurenčního Hyundaie Nexo. Provoz těchto aut by ale měl být v následujících letech o dost příjemnější.
Vodíku totiž věří i česká vláda, která nedávno schválila vodíkovou strategii. S výstavbou čerpacích stanic na vodík se tedy počítá a do roku 2030 by dle Toyoty na našich silnicích mělo jezdit 40 až 50 tisíc osobních automobilů s tímto druhem pohonu. Doma v Japonsku mezitím Toyota chystá masivní investice.
Automobilka se bude spolu se Sumitomo Mitsui Banking a správcovskou firmou Sparx podílet v přepočtu téměř třemi miliardami korun na financování dalšího fondu na podporu nových technologií, zejména vodíku. Zároveň chce fond Mirai Creation Fund III získat investici v hodnotě dalších téměř 20 miliard korun na podporu rozvoje inteligentních technologií, robotiky, vodíkové technologie, elektrifikace a vývoje nových materiálů.