V České republice máme nejhorší řidiče. Horší je pouze Korea

I přes neustálé nakupování nových policejních Passatů a přidávání radarů patří české silnice k těm nejnebezpečnějším mezi vyspělými státy. Alespoň to tvrdí aktuální zpráva IRTAD (International Road Traffic and Accident Database).
V České republice máme nejhorší řidiče. Horší je pouze Korea

IRTAD shromažďuje oficiální policejní údaje o nehodách, na základě kterých vydává výroční zprávy týkající se počtu úmrtí na silnicích ve vyspělých světových státech, především pak v Evropě a Severní Americe. Ve výsledných žebříčcích tak nejdeme i Českou republiku, která si moc dobře nevede.

Aktuální report totiž ukazuje Českou republiku jako stát s nejnebezpečnějšími silnicemi v Evropě. Za minulý rok evidují statistiky 688 úmrtí, což je o 5,2 % více než v roce předchozím. Mimochodem do statistik se počítají úmrtí do třiceti dnů po nehodě. Zpráva pak čísla o usmrceních na silnicích vztahuje k různým parametrům.

Tragická nehoda na D1 naznačuje velký problém a Passat to není (doplněno)

Tragická nehoda na D1 naznačuje velký problém a Passat to není (doplněno)

Když se roční počty nehod přepočítají na 100 000 obyvatel, obsadí Česká republika 23. místo ze 32 zemí. Na základě dat z roku 2013 připadá na zmíněný počet obyvatel 6,2 smrtelných případů. Jen pro srovnání, třeba takové Polsko je s 8,7 usmrceními ještě horší, naopak Německo má 4,1 usmrcených lidí. Nejméně smrtelných případů na 100 000 obyvatel vykázalo Švédsko, Anglie, Švýcarsko a Dánsko.

Klepněte pro větší obrázek
Počet smrtelných nehod vztažený na 100 000 obyvatel řadí Českou republiku k horším státům Evropy

Zajímavější je ale statistika vztažená k ujetým kilometrům, konkrétně k miliardě ujetých kilometrů, ze které vychází Česká republika jako suverénně nejhorší stát v Evropě. Ze sledovaných států je horší pouze Korea. Opět na základě dat z roku 2013 připadá na miliardu u nás ujetých kilometrů 15,7 úmrtí, Korea eviduje 17,2 úmrtí. V tomto případě ale byly pro ČR použity data z roku 2012.

Klepněte pro větší obrázek
Počet nehod vztažený k počtu ujetých kilometrů ukazuje, že je Česká republika výrazně nad průměrem zbytku Evropy. Na více fatálních nehod potřebují tuzemští řidiči méně kilometrů

Před námi skončilo Slovinsko, které ale vykazuje zhruba poloviční počet smrtelných případů a třeba v takovém Německu připadá (neomezené rychlosti na dálnicích navzdory) 4,6 úmrtí na miliardu kilometrů. Tahle statistika naznačuje, že čeští řidiči jsou jednoduše horší než ti ze zbytku Evropy, protože jezdí méně a bourají více. Nejlepší jsou v tomto směru řidiči opět ze Švédska (3,4) a Anglie (3,5).

Sluší se doplnit, že podobná umístění České republiky nejsou náhodná. V podstatě na stejných příčkách jsme se pohybovali i ve zprávách z roku 2009, 2010 i 2011. Celkově ale také u nás jednotlivá čísla klesají. Třeba v roce 2010 připadalo na 100 000 obyvatel 7,7 úmrtí (6,2 v roce 2013) a 16,2 úmrtí na miliardu ujetých kilometrů (15,7 v roce 2012). 

Ročně zahyne na světě 1,3 milionu lidí, 32 států sledovaných IRTAD ale představuje pouze malou část z toho (6 %). 

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků