V čase úspor chce armáda další speciální obrněnce

V čase úspor chce armáda další speciální obrněnce

Vojenské zpravodajství chce tři nové obrněnce pro speciální jednotku v Afghánistánu, konkrétně vozy Jackal od britské firmy Supacat. Stát by mohly dohromady až sto milionů korun. Už dříve přitom armáda koupila čtyři další typy vozidel. Vozy Jackal by čeští vojáci navíc dostali nejdříve v druhé půlce příštího roku, kdy už začnou Češi postupně Afghánistán opouštět. Se zprávou přišla Česká televize.

„Supacat je jediné obrněné vozidlo svého druhu, které má schopnost přepravy těžkým transportním vrtulníkem,“ řekl mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek. Dodal, že vozy nejsou určeny pouze pro Afghánistán, ale že jich možné využít kdekoli na světě, kde je zapotřebí speciálních sil.

Klepněte pro větší obrázek

Jackal v akci. Právě na tyto vozy má nyní zálusk česká armáda. 

Armádní požadavek však přichází v době, kdy ministerstvo hledá úspory a tvrdě škrtá na platech i na výzbroji. Jak nedávno informoval deník E15, armáda také například provozuje několik zásobovacích středisek, kde skladuje stále velké množství nepotřebného materiálu, což stojí desítky milionů ročně.
 
Armáda nyní používá mnoho typů vozidel, ale zapůjčené automobily MRAP speciálním silám nevyhovují, nakoupené pandury taky nechtějí, stejně jako vozy Iveco či Dingo.
 
Posledně jmenované vozy se do boje příliš nehodí - mají slabý motor a kulomet jim nestřílí dozadu. Dinga ovšem přitom nakoupilo před čtyřmi lety také Vojenské zpravodajství, a to přes firmu MPI Group, která za ministra Martina Bartáka dodala armádě bez výběrového řízení materiál za stovky milionů korun. A právě MPI Group teď nabízí i Supacaty; ministerstvo ale tvrdí, že tentokrát vypsalo otevřený tendr.
 
Nákup vojenské techniky pro českou armádu provází řada nejasností. Třeba pořízení transportérů Pandur od loňského léta kvůli podezření z korupce vyšetřuje policie. Smlouva na dodávku vozidel, kterou ministerstvo uzavřelo v roce 2009, média označují za neúměrně vysokou.

Zdroj: E15.cz
 

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 181 361 km
Cena: 150 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 230 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 48 069 km
Cena: 360 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 83 878 km
Cena: 300 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 360 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2013
Stav: 83 866 km
Cena: 239 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků