V budoucnu nebude pro řidiče místo! Budeme jezdit v autonomních krabičkách…

Rok od roku jsme blíže k tomu, že se z řidičů stanou normální pasažéři. Vize koncernu Volkswagen pro relativně blízkou budoucnost je toho jasným důkazem.

Uznejte sami, jak často využíváte svůj automobil úplně na plno? Kdy do něj naložíte takový počet pasažérů, jaký skutečně uveze, plný kufr zavazadel a uděláte s ním tak maximální možnou službu? Moc často ne, co? Stačí se jenom porozhlédnout po autech okupujících ulice v ranní špičce – jenom málokdy v nich sedí více než dva pasažéři. Nyní vám to možná připadá jako hloupost, pokud to takhle ale půjde dál, už se na ty silnice prostě nevejdeme.

Konkurent Tesly od VW odhalen: I.D. Vizzion sám ujede 600 km. Kdy dorazí?

Konkurent Tesly od VW odhalen: I.D. Vizzion sám ujede 600 km. Kdy dorazí?

Jednou z vizí koncernu Volkswagen je se tomu vyhnout, a sice novým systémem městské dopravy. Autonomní krabičky na kolech budou mít své vlastní koridory, budou spolu komunikovat a „stanou se budoucí hybnou silou mobilizace měst, která je efektivnější, čistější a životaschopnější.“ Koncern Volkswagen chce v příštích čtyřech letech investovat 34 miliard eur do rozvoje městské mobility a zaměřit se také na samotné lidi, nikoliv pouze technologie.

Volkswagen pracuje s prognózou, podle které bude do roku 2050 celých 70 procent populace žít v městských oblastech. Pokud se v budoucnu chceme ve městech pohybovat i jinak než po svých nebo na kole, je podle Matthiase Müllera znova potřeba definovat mobilitu a rozloučit se spoustou věcí, které dnes spojujeme s řízením. Třeba už s tím samotným řízením, čímž se oklikou vracím zpátky k oněm krabičkám na kolech.

Autosalon Ženeva 2018: Přehled očekávaných premiér. Bude toho dost!

Autosalon Ženeva 2018: Přehled očekávaných premiér. Bude toho dost!

Budoucnost dopravy, tak jak je nyní nastíněna, už vlastně moc nepočítá s tím, že si po práci pojedete vyčistit hlavu na oblíbenou okresku. Vy vlastně jenom nastoupíte do sdílené samojezdící krabičky a ona vás doveze tam, kam potřebujete. Nebude potřebovat údržbu, o to už se postarají speciální servisní roboti, z nichž jeden se během koncernového večera rovněž ukázal – umí zapojit krabičku na kolech do zásuvky a postarat se o nabíjení.

Chápu, jde tady o životní prostředí, zákaz dieselů ve městech a tak podobně, osobně si ale zatím nedokážu představit, že by situace ve městech vypadala za deset, dvacet let tak, jak se nyní snažím popsat. Vizualizace na to jsou a jak to zatím vypadá, jiné řešení ještě nikdo nevymyslel. Leda nad městy postavit ještě další města…

Vraťme se ale zpátky na zem a uvědomme si, že je rok 2019 a automobily zatím stěží zvládají třetí level autonomní jízdy z pěti možných. Až dojdeme až na konec a auta budou skutečně jezdit sama, mohla by vypadat třeba jako koncept I.D. Vizzion, který Volkswagen představil během koncernového večera. Je obrovský, na jedno nabití ujede přes 600 kilometrů a pohodlně se v něm rozvalí čtveřice cestujících, která si bude všelijak krátit čas dojezdu do cíle. Tady už totiž není volant ani pedály.

Toto je Škoda Vision X! Osahali jsme si ji ještě před premiérou v Ženevě

Toto je Škoda Vision X! Osahali jsme si ji ještě před premiérou v Ženevě

Svou expozici na koncernovém večeru měla i nově vzniklá značka Cupra, která ukázala elektrický e-Racer, značka MOIA zase dovezla elektrický shuttle, a Škodovka zase koncept Vision X, který jsme už ale dneska viděli. Protiváhu tomu všemu tvořil úžasný koncept Italdesign Zerouno Roadster postavený na základech Audi R8, respektive Lamborghini Huracán, Porsche z vytrvalostních závodů či Lamborghini Terzo Millennio. Fajn, je sice elektrické, ale neskutečně mu to sluší a můžete ho řídit! Což už v budoucnu nebude priorita...

Speciál: Autosalon Ženeva 2018

Autosalon v Ženevě je jedna z největších událostí automobilového roku. Letošní ročník pro novináře začíná v pondělí 5. března, kdy bude vyhlášeno evropské Auto roku 2018 (COTY). Na úterý 6. a středu 7. března připadají hlavní tiskové dny, a od čtvrtka 8. do neděle 18. března je výstaviště Palexpo přístupné pro veřejnost.

Kompletní přehled očekávaných novinek

Nová Škoda Fabia • Kia CeedHyundai Santa FePeugeot 508 • Toyota AurisBMW X4 • Mercedes-Benz G • Jeep WranglerCupra • Lamborghini UrusJaguar I-PaceVolvo V60Citroën Berlingo • Porsche 911 GT3 RS VW I.D. Vizzion • Lexus UX Ferrari 488 Pista

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků