V Brně pracují na anténách budoucnosti

Vysoké technické učení v Brně představilo nové laboratoře Centra senzorických, informačních a komunikačních technologií (SIX), kde výzkumníci pracují například na revolučních anténách pro automobily.
V Brně pracují na anténách budoucnosti

„V současnosti se centrum SIX nachází v přechodném období. Na jednu stranu intenzivně pracujeme na dokončení jeho výzkumné infrastruktury, na druhou stranu začínáme tuto infrastrukturu využívat k vlastnímu výzkumu. Příkladem stávajících aktivit může být výzkum komunikačních systémů pro automobily,“ připomíná ředitel centra SIX Zbyněk Raida oblast, na které centrum pracuje ve spolupráci s firmou Volkswagen. 

Takové antény budoucnosti představují například technologie, které umožní zkoumat okolí automobilu a zajistí aktivní komunikaci mezi nejbližšími účastníky provozu.

Centrum SIX

Centrum, které se zaklíná mottem „šestý smysl pro komunikační systémy budoucnosti“, se začalo budovat před rokem i díky evropské dotaci necelých 300 milionů korun z operačního programu Věda a vývoj pro inovace.

Kromě toho, že by se takhle zvýšila bezpečnost provozu, přinesou systémy lepší komunikaci s družicemi pro navigace i zlepšení signálu pro mobilní telefony a lokální počítačovou síť uvnitř vozu. V ideálním případě pak musejí být integrovány do karoserie automobilu, aby byly na první pohled neviditelné. „Anténní systémy jsme numericky modelovali ve speciálních počítačových programech, abychom zjistili jejich technické parametry. U systémů, které výzkumní pracovníci VW označili za perspektivní, jsme vyrobili funkční vzorky. Tyto testovací antény byly namontovány na střechy různých automobilů, aby byl ověřen vliv reálných podmínek na jejich vlastnosti,“ upřesnil Raida s tím, že termín nasazení vyvinutých antén do reálného provozu je dán především dohodou výrobců na jednotném systému komunikace mezi automobily.

Na brněnském VUT budují centrum SIX ústavy radioelektroniky, telekomunikací, mikroelektroniky a ústav fyziky Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií. Kromě automobilového průmyslu se zaměřují i na projekty optické komunikace, digitální televize, nebo třeba analýzu nahrávek a řeči. Kromě Volkswagenu spolupracují s téměř padesáti firmami.

Zdroj: E15.cz

Ilustrační foto: Profimedia.cz


 

 

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků