V Brně pracují na anténách budoucnosti

Vysoké technické učení v Brně představilo nové laboratoře Centra senzorických, informačních a komunikačních technologií (SIX), kde výzkumníci pracují například na revolučních anténách pro automobily.
V Brně pracují na anténách budoucnosti

„V současnosti se centrum SIX nachází v přechodném období. Na jednu stranu intenzivně pracujeme na dokončení jeho výzkumné infrastruktury, na druhou stranu začínáme tuto infrastrukturu využívat k vlastnímu výzkumu. Příkladem stávajících aktivit může být výzkum komunikačních systémů pro automobily,“ připomíná ředitel centra SIX Zbyněk Raida oblast, na které centrum pracuje ve spolupráci s firmou Volkswagen. 

Takové antény budoucnosti představují například technologie, které umožní zkoumat okolí automobilu a zajistí aktivní komunikaci mezi nejbližšími účastníky provozu.

Centrum SIX

Centrum, které se zaklíná mottem „šestý smysl pro komunikační systémy budoucnosti“, se začalo budovat před rokem i díky evropské dotaci necelých 300 milionů korun z operačního programu Věda a vývoj pro inovace.

Kromě toho, že by se takhle zvýšila bezpečnost provozu, přinesou systémy lepší komunikaci s družicemi pro navigace i zlepšení signálu pro mobilní telefony a lokální počítačovou síť uvnitř vozu. V ideálním případě pak musejí být integrovány do karoserie automobilu, aby byly na první pohled neviditelné. „Anténní systémy jsme numericky modelovali ve speciálních počítačových programech, abychom zjistili jejich technické parametry. U systémů, které výzkumní pracovníci VW označili za perspektivní, jsme vyrobili funkční vzorky. Tyto testovací antény byly namontovány na střechy různých automobilů, aby byl ověřen vliv reálných podmínek na jejich vlastnosti,“ upřesnil Raida s tím, že termín nasazení vyvinutých antén do reálného provozu je dán především dohodou výrobců na jednotném systému komunikace mezi automobily.

Na brněnském VUT budují centrum SIX ústavy radioelektroniky, telekomunikací, mikroelektroniky a ústav fyziky Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií. Kromě automobilového průmyslu se zaměřují i na projekty optické komunikace, digitální televize, nebo třeba analýzu nahrávek a řeči. Kromě Volkswagenu spolupracují s téměř padesáti firmami.

Zdroj: E15.cz

Ilustrační foto: Profimedia.cz


 

 

Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

dnes | Milan Lažanský
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
TEST Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD: Díky, Alberte!

Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD

Trvalo více než pět let, než Kia přetavila fantastický koncept GT v produkční auto. Najala na to ty správné lidi a výsledkem je gran turismo, který nemá v historii značky obdoby.

11.  1.  2018 | Jan Mička | 114 příspěvků