V Británii zpoplatnili dobíjení elektromobilů. Kilometr vyjde na 4 koruny

143 komentářů

pehy
22. července • 9:50

tomu sa vravi podpora elektromobility ...
tak som si to prepocital, za tie prachy (4 Kc/km) prejde diezel (so spotrebou 6l/100km) cca 2,4 km a benzin (so spotrebou 8l/100lm) cca 1,7 km
to se nepovedlo, to se nepovedlo ...

Kuk Vykuk
20. července • 1:00
Míra
20. července • 10:01

Já se nedivím, protože tam kromě statisíců aut jezdí i tisíce starých naftových motocyklů a různých přepravních vehiklů a nedá se tam dýchat.

jcb
21. července • 15:49

Kdo vyrabi motocykly na naftu?

Kuk Vykuk
21. července • 23:09

Že by sis hned jeden koupil? ;-)

Kuk Vykuk
20. července • 11:40

Podle OSN exhalacema nejzas*anější město na světě. On už tam jistej zákaz byl a dost na to kašlali.

Intolerant
20. července • 0:47

Na to se dá říct jediné: Cha cha cha :-D:-D:-D

Kuk Vykuk
20. července • 0:39
19. července • 16:02

Se.u na elektromobil mam rad (smrad) a klapot dieselu.

Kuk Vykuk
19. července • 16:30

A taky rád dáváš prachy šejkům a jinejm vykukům, který z nich pak platěj teroristy a podobnej sajrajt...

Kuk Vykuk
19. července • 12:50

A hele amatérští ekonomové, kovaní mravokárci, hobby prognostici a energetici samoukové se tu slétli jak mouchy na hovno :-D

Miki
18. července • 23:21

Cha. Nedávno jsem v Rakousku na dálnici zjistil, že nejpomalejší loudové byli dva v Leafu, ted vážně jeli max.80 asi aby tam nezůstali stát, takže v reálu to asi moc nefunguje :-D

Antiautomat
19. července • 12:36

...to nie je dolezite. Dolezite je, ze mali imidz.

Kuk Vykuk
19. července • 12:52

Jestli ti imponuje imidž Leafu, tak jseš zralej na zdravotní dovolenou :-D

Zelí
18. července • 20:58

Regulérní tržní přístup. Cena dle nabídky a poptávky. Pokud se to někomu nelíbí, může nabíjet jinde.

Antiautomat
18. července • 21:09

...idealne, ak nema kde...

Zelí
19. července • 13:12

Je to stejné jako s benzínem. Pokud se ti nelíbí, že z litru platíš na daních státu 65% z ceny, tak tankuj jinde.

Míra
19. července • 10:21

Takový člověk udělal nákupem elektromobilu moc dobrý a promyšlený obchod :-))

Antiautomat
19. července • 12:35

...vidim to tak, ze to dopadne ako medzi mrkvochvostom a jablkom. Jedno nebude kompatibilne s druhym. To uz len potom bude parada.

R2
18. července • 19:52

Co mate vsichni s tim monopolem? V UK existuje vice provozovatelu nabijecich stanic, ne vsichni samozrejme nabizeji i rychlodobijeni, ale na spouste mist konkurence je: https://www.zap-map.com/charge-points/public-char... ...

Antiautomat
18. července • 20:30

...preboha neblazni...

R2
19. července • 3:07

Dik za vysvetleni, ale stejne jsem to nejak nepobral :-(

Antiautomat
18. července • 17:39

Monopolny kapitalizmus diktujuci statu. Posledne stadium.

Sarcasticus
18. července • 16:47

Je v té ceně započtena i spotřební daň a DPH v podobné výši jako u jiných pohonných hmot? ;-)

Lupo
18. července • 15:57

Dalibor Žák > mohu se zeptat jak je docileno vypoctu ze pri 5 librach za 30 minut nabijeni vychazi 1km na 4 koruny? u meho Leafu by to vychazelo trosku jinak, za oneh 30 minut bych mel nabit 25kWh pri 50kW rychlosti nabijeni, coz ale nemohu, moje auto ma jen 24kWh baterii, nejvic jsem nabijel prozatim maximalne 21kWh coz trvalo 23 minut, neb v baterii vzdy nejakou energii mam a nikdy nenabijim do plna neb je to casove zbytecne, posledni 1-2kWh se nabiji as neumerne dlouho a radsi ozelim 10km dojezdu nez abych nekde cekal dalsich 20 minut nabijenim, ale i tak pokud bych za pul hodiny tedy nabil rekneme 21kWh, na ne ujedu zhruba 150-160km neb dlouhodoby prumer mam 13kWh na 100km, a pokud bych zaplatil 5 liber, tak pri 33 korunach za libru me to vychazi na 165 korun, i pri dojezdu jen 150km me tedy vychazi za 1 kilometr suma 1.1 koruny a ne 4 koruny?

Mirek
18. července • 21:24

Můžu se zeptat na velikost vašeho jističe při době nabíjení 23 minut na 21kWh? Při třech fázích a 230 voltech je to je šílené množství ampérů. Takovou domácnost neznám, která platí tuhle přípojku...

Lupo
19. července • 8:43

rychlonabijeni nemam doma, vyuzivam k tomu rychlonabijeci stojany CEZ, psal jsem to tu nekolikrata pokud jsi trosku zbehli v elektrine, tak jiste to co jsi napsal nemyslis vazne :-) 3 faze a 230V? co to je, 3 faze jsou 400V, a na nich by jistic musel odpovidat 125A aby zvladal 50kWh nabijeni, coz u vetsich domu neni neobvikledoma respektive na chate nabijim pomaleji, mam jen 3x20A jisteni, ale zpravidla nabijim normalni 1 fazovou zasuvkou jakou mas i doma po byte, dome, tedy ony 230V, tedy maximalne nejakych 4.6kWh, realne okolo 3kWh

Mirek
19. července • 21:45

Každá fáze (drát) je samozřejmě 230V. Celkový příkon se počítá 3x20Ax230V a ne vašich 3x20Ax400V

Benzín
21. července • 11:51

Omyl, pletete do sebe 1f a 3f výkon. Výpočet pro 3f nejde udelat prostým vynásobením třemi. Ve 3f. soustavě totiž nejdou všechny 3f současně, ale jejich výkon je mezi sebou vzájemně o 120 stupňů posunut. Pro výpočet 3f výkonu, tak používáme sdružené napětí 400V (nikoliv fázové 230V) a pro samotný výpočet 3f výkonu se používá odmocnina ze tří. Dále se do zmíněného vzorečku pridává i tzv. účiník danného přístroje. U elektromotoru kolem cosφ 0,6-0,8. Ve střídavém proudu, totiž dochází k posunu napětí vůči proudu. Ideál by bylo cosφ=1, ale prakticky se ho těžko dosáhne. Indukční stroje zhoršují účiník sítě klidně i na cosφ=0,6 i méně a kapacitní zátěže naopak zbytečne síť překompenzovávají na cosφ=1,1 a více. Právě ty obrovské baterie s několika kWh musí dělat v síti docela binec. A pozor distributor energie si nechává i platit pokuty za nedodržení účiníku sítě. U malých objektů se to teď moc neřeší, protože většinou se oba typy zátěží nachází v domácnosti zhruba 50 na 50 procent a tak se vzájemně vyruší. Ale EON a ČEZ musí mít i docela strach, že si domů každý pořídí elektromobil a večer, až přijedete z práce domů kuchnete tu 30-40 kWh baterku do sítě. Jen pro info vzoreček pro výpočet 3f výkonu je P=√3 x 400 x I x cosφ (kde I je proud v Ampérech). Mezi dalši co překompenzovávají účiník sítě patři i spínané zdroje v PC, elektronické startery od zářivek a úsporné zářivky a tuším že dokonce i LED žárovky. Jedinými spotřebiči co se k síti chovají přátelsky, jsou odporové zátěže-rychlovarné konvice, přimotopy, klasické žárovky. A proč se vlastně EON, ČEZ takhle sledují účiník sítě? Jednoduché vysvětlení. Bez kompenzace by se výražně snížil přenesený výkon v síti, narostlo proudové zatížení vodiče a to se rovná ztráta pro distributora. Hádejte, od koho si ji nechá zaplatit? Tak všichni huráá pro elektromobil.

hihihi
19. července • 7:17

Třeba to nabíjí z VVN, při 110kV by stačil daleko menší průřez vodiče pro přenos stejného výkonu než při 230V. Jen jestli by to připojování kabelu při tak vysokém napětí nebylo poněkud nebezpečné, aby to vůbec přežil elektromobil i jeho řidič? ;-)

mpolan
18. července • 16:44

Klid, vždyť jsi na bulvárních stránkách. Tady se ze všeho dělají hypersenzace.

Lupo
18. července • 15:47

je tologicke pokud maji monopol, obdobny krok udelala i Slovenska GreenWay, zedne na den si tim zajistila ze na jeji stanice miri elektromobiliste jen tehdy pokud jsou v nouzi a nedojeli by k jinemu zdrojiv CR mame trosku vyhodu, spolecnosti ktere zde stavi ruzne site nabijecich stanic je vicero a ta nejvetsi je vpodstate statni firmou, ac je jasne ze ke spoplatneni jednou dojde i na siti nabijecek provozovanych CEZ, tak to asi nebude as takova darda jako v UK, i ty zpoplatnene v CR nepatrici pod Greenwaymaji ceny od 5 do 7 korun za kWh, coz je rozumna cena kdy se to jeste porad vyplaci jak elektromobilistovi, tak na tom firma muze vydelavatpro zajimavost prumerna cena instalace 3 standardu v CR s rychlonabijenim se pohybuje na cene 1.25 milionu korun, tedy ty velke stojany kde jsou 3 ruzne standardy nabijeni a pouziva je kuprikladu prave CEZ, a jeste zajimavejsi je, ze pokud by CEZ zpoplatnil dobijeni 1 korunou za 1KWh, tak na tom jiz vydelava, muj odhad do budoucna je ze to casem zpoplatni ne 150 korunama (bez DPH) na mesic, ale spise 3-4 korunama za 1kWhme osobne se provoz EV vyplaci do sumy cca 8-9 korun za kW, v tu chvili me kazdy ujety kilometr prijde na zhruba 1 korunu co se paliva tyce

Hartge
18. července • 21:27

1,- za jeden km, tak to je šílená pálka, já jezdím na LPG za 0,80 a přestavba mě stála 2,5% ceny auta, vy jezdíte za dotovanou elektřinu bez spotřební daně, rozdíl v ceně elektomobilu a konvenčního modelu je 100% (Golf elektro stojí milion a v benzínu půl milionu) a to nemluvím ani o vaší výměně baterií po kolika 100 tisících a za kolik za 150 tisíc korun :)))) vy ekofanatici jste spíš ekoblbečky

Marex
19. července • 0:14

Pokud máš Golf s TSI motorem, čili s turbem, musíš mít i přístřik benzínu, takže do celkové spotřeby je potřeba započítat i spotřebovaný benzín, pak už ta spotřeba tak úchvatná není. Pokud někdo naivně počítá u oturbeného motoru s LPG pouze samotné LPG, tak pouze obelhává sám sebe. Minimální spotřeba benzínu je pouze u klasických atmosfér. Třeba moje kombi s atmo 2.0, 4x4 AWD a AT převodovkou má spotřebu od 1,10kč do 1,30kč na 1km, dle ročního období a stylu jízdy. Kdybych měl turbo, tak náklady na palivu na 1km by byly spolehlivě vyšší, protože bych musel započítat i nemalou spotřebu na benzín nutného pro přístřik.

Hartge
20. července • 11:57

nemám, takže vaše fantasmagorie jsou bezpředmětné a hlavně nemsím měnit baterie za statisíce

Tycoon
19. července • 6:44

Přívstřik nesouvisí s turbem. Třeba 1.8T 20V z koncernu VW žádný přívstřik nemívá.
Přívstřik se dává do aut s přímým vstřikováním benzínu do válce (aby se benzínový vstřikovač "neupekl", je nutné ho chladit protékajícím benzínem).
A dává se někdy do aut s měkkými sedly ventilů, například Hyundai to používal při přestavbách modelu i30.

alien5
18. července • 15:53

Naprostej souhlas jeste aby cena ev sla dolu. Jsem zvedav na novej leaf.

Sir CHerokee
18. července • 16:49

Vzhledem k tomu, že cena lithia na trhu stupla cca 2x, tak o nějakých nižších cenách moc asi nemůže být řeč.

Kuk Vykuk
19. července • 14:09

Si nejdřív zjisti kolik procent je lithia v baterce a hned uvidíš že by cena lithia musela skočit fakt raketově.

Lupo
18. července • 17:40

od roku 2004 stoupla cena Lithia 6x a pritom cena baterii pro elektromobily se snizila ze zhruba $1000 na dnesnich zhruba $200, nejake divne ne? ono to ma celkem snadne vysvetleni, Lithia je v bateriich relativne malo, a na cene baterii se mnohem vyce projevuje vykyv cen hliniku coby obaloveho materialufyziku jsem mel sice na skole jen do stredni skoly, ale pokud si dobre pamatuju, tak Lithium je nejlehci kov, lehci nez voda nebo petrolej, takze 1 tuna Lithia bude relativne slusnej objem, a baterie as tak velke nejsou

Míra
19. července • 13:23

Ty máš vysokou školu? Při pohledu na tvoje gramatické výkony mě napadá jen jedno - jak je to možné?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Kuk Vykuk
19. července • 23:13

Někerým lidem stačí dát do ruky telefén :-D

Míra
20. července • 9:56

...a přestanou používat mozek.

Kuk Vykuk
22. července • 0:54

Mluvíš z vlastní zkušenosti? :D

Aladin
18. července • 15:29

Já tohle vnímám jako správný krok. Cenu řádně napálili hned v počátku. Když ještě tyto automobily nejezdí a každý vlastník má dobíječku doma v garáži. A hezky na plno, žádná salámová metoda.Dotace nechápu. K nucenému přechodu na elektriku snad slouží pseudoemisní normy, ne? Tak k čemu dále lákat. Navíc, tyto vozy slouží jako doplňková hračka, není to nástroj základní mobility pro občany ani firmy. Řím před zánikem hadr.

alien5
18. července • 15:25

Slusnej EV je jen tesla a to je pro zbohatliky a ty rozhodne nejsou zeleny ;)

Pepan
18. července • 15:22

Ten sloupek na fotce rozhodně nestojí 50tisíc liber, stěží 50 tisíc korun českých. Rychlodobíjecí, to je něco jiného, tam by ta cena mohla být v pořádku.
Monopol je svině, chce to konkurenci a hned bude cena energie pro nabíjení přijatelná.

Láda
18. července • 18:12

A co třeba dovést k sloupku proud? Víte co je to za kabel? To je kretén jak stehno. Není to samo jen o tom sloupku:-)

Marex
19. července • 0:04

Pokud se jedná o proud 16A / 230V AC, tak to vám stačí bohatě kabel s průměrem vodiče 4mm2. Nicméně ta doba než se ten krám nabije je děs. Navíc zmiňovaný tzv. noční proud nebývá 8 hod. v kuse, ale je většinou rozdělen na dvě pásma. Jedno v noci (většinou 5h.) a druhé v odpoledních hodinách (3h.), když pominu tarify pro přímotopy s NT 20 hodin denně, ale to jen tak pod čarou.

fandaz4
19. července • 5:44

Sice máš pravdu, ale těžko budou budovat nabíjecí sloupek jen kvůli jednomu autu. Tak že
minimálně dvě. A to už by byl kabel dimenzován tak na 50A. To průměr 4mm nestačí. Takoví sloupek by byl někde na parkovišti kde auto večer napojíš a ráno odpojíš. A jak tady všichni píšou, to si to můžou nabíjet doma. Tak že jedině rychlonabíječky, a to je přívod o něčem jiném.

Sarcasticus
19. července • 9:59

Jedná se o průřez, nikoliv o průměr. Při průměru vodiče 4mm by byl jeho průřez (plocha) poněkud (3,14...x) větší než 4mm2, což by stačilo i na poněkud větší zatížení? ;-)

Jiřík
18. července • 19:37

Na těch 16A/230V moc tlustý kabel nepotřebuje.

Mirek
18. července • 21:57

16A/230V ... auto Tesla má 70kWh baterii. Pokud by nabíječka měla bezeztrátovou účinnost (což je nesmysl), tak nabíjení prázdné baterie do plna bude trvat 19 hodin

Sir CHerokee
18. července • 16:44

A co je přijatelná? Já myslím, že pokud by počet aut rostl, tak naopak cena této komodity prudce poroste. Stejně jako je to se vším, po čem je poptávka. Elektřinu totiž neumíme pořádně skladovat narozdíl od ropy. A to je velký problém a větší množství elektroaut bude dělat výkyvy v elektrické síti a tím ji ničit. Stejně jako soláry, které páchají škody.

Lupo
18. července • 17:48

koncepce energetiky v UK pocita pokud je me znamo s elektromobily prave coby stabilizatory elektricke site, aneb jejich baterie budou vyuzivane prave pro pripadne prebitky z obnovitelnych zdroju, nekteri operatori s elektrinou to dokonce jiz spolecne s Nissanem na uzemi UK vyuzivaji a majitelum elektromobilu Nissanu nabizeji ulevy v tomto duchua co se skladovani elektriny tyce, prumyslove baterie pro energetiku je jeden z nejsledovanejsich oboru poslednich let, v CR s tim pocita pokud vim take energeticky koncept pro obnovitelne zdroje, kdys dotace dnes nejsou na samotny zdroj, ale na trakcni baterie ktere zajisti ze do site se nedodava skokova energie, ale stabilni i v dobe kdy nesviti nebo nefouka, mimochodem nejvetsim provozovatelem obnovitelnych zdroju v Ceske Republice je CEZ, zadna jina firma nema v CR takovy instalovany vykon ve fotovoltaice jako prave CEZ

fandaz4
18. července • 15:17

A to jich vyrobili zatím jen pár. Až jich vyrobí milióny, tak přece budou muset nějak nahradit
výpadek za benzín a naftu. To teprve příjdou daně.

levák
18. července • 19:10

Ta cena ale není způsobena daní, ale monopolem firmy, která síť vlastní. Nikdo nikomu nebrání dobíjet si auto doma za mnohonásobně menší peníze, k čemuž bude docházet a síť po městě lidi nebudou využívat...

Mirek
18. července • 22:36

Samozřejmě se i tohle dá časem vyřešit...technické zařízení, které neumožní dobít vůz bez zaplacení daně (třeba on-line). "Oni" si na to páky naleznou, neboj.

Míra
18. července • 14:45

Tak máme kapitalismus, a přesto by někteří lidé chtěli něco dostávat zadarmo a nelíbí se jim za zboží platit. Nějak je nechápu.
Když se jim to nelíbí, tak ať si nabíjejí doma.

Sir CHerokee
18. července • 15:11

Přesně. Doma - kde si za to zaplatí stejně jako za ostatní elektřinu, co spotřebují. No a rázem elektro auta nemají smysl vůbec. Oni ho tedy neměly ani moc dosud....

Robo
18. července • 16:44

Proč by nemělo smysl? Mam Leafa a jízda mě stoji 45 kč na 100 km. Doma nabíjím na noční proud?..A tebe kolik stojí jízda?...

MOJE JMÉNO
19. července • 8:05

A třeba budeš mít štěstí a až toho Lífa budeš chtít jednou s vyšeptalýma baterkama prodat, tak se třeba najde další, chudší pomatenec, který si bude myslet, co vše dobrého vykonává pro matičku zemi a hlavně svou peněženku.B-]

Lupo
19. července • 8:29

co je vyseptana baterka? zaruka 8 let a najezd 160 tisic km, cena baterky neustale klesa, a ti coz baterii jiz menili hlasi ze k tomu doslo okolo najezdu 300-350 tisic km u vozu taxisluzby, baterie s tim najezdem mela kapacitu okolo 80% puvodni hodnotymuzes me rici jakou cenu bude mit ojetina kompaktni tridy se spalovacim ci zazehovym motorem a s najezdem 350 tisic km?

Hlinda
18. července • 22:27

Jj zní to dobře.
Ale:
- auto stojí 730 000Kč v základu
- 8 hodin se baterie dobijí
- dojezd jen až 199km
- 1500kg těžké autoZa rozdíl v ceně benzín/elektro auto (400 000kč) koupíme cca 13 000l benzínu a na to ujedeme cca 185 000km.
Zjednodušeně řečeno se Leaf vyplatí po ujetí cca 190 000km.
.... hm, proč ne.

Fido
19. července • 13:21

Po ujetí 190000 km (spíš ale dřív) budete měnit baterky a jste znovu na začátku.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
alien5
19. července • 14:00

Bjorn ma najeto 215 k a kapacita klesla asi o 3 procenta a jezdi vesele dal :) takze pane placate blbosti.Chemie baterii se navic dal zlepsuje a cena klesa.A priusi s najetejma 1Mega km ani nepocitam:)

Hartge
20. července • 11:55

plácáte blbosti vy, životnost beterie je také dána léty, 10 let vám nevydrží a v té době je baterka dražší než ta ojetina

Lupo
19. července • 8:26

pokud se srovna vybava, tak rozdil v cene neni tak velikej jak pises, 8 hodin se to nabiji z domaci zasuvky, na rychlonabijecce to nabijes za pul hodin, jinak podle statistik mnisterstva dopravy a Besipu, je prumerna doba pouzivani automobilu v Ceske Republice 22 minut, zbytek dne prumerne Ceske auto nekde stoji zaparkovane, na nabijeni ma tedy prumerne Ceske auto kazdy den 23 a pul hodiny casu na nabijeniproste a jednoduse jsi vybral udaje co se ti hodi a porovnal je s udaji co se ti hodi "do kramu" ja za Leaf dal 13000€ , obdobna ojetina co se stari, najezdu a vybavy tyce by me v pripade kuprikladu Focusu prisla na obdobne penize, mimochodem benzinoveho Focuse mam coby druhe auto, takze kde se co vyplaci od jakeho najezdu?

alien5
18. července • 23:55

A zapocetl jste servis toho benzinaku ? nabijeni zabere 30 minut nebo pres noc doma zadnej cas , spim :) + povine ruceni, atd.. a najednou rozdil je ? ,,, spocitejte si to :) cena baterii od roku 2010 : 650 vs 165 kolik to bude za 5 let ? :) Jako jo jeste to je nic moc ale cisla mluvi jasne :) a mnoho vyrobcu ted bude do 5 let uvadet dalsi EV : BOLT ,TM3, nisan Leaf 3GEN atd..

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Hartge
20. července • 11:54

a zaplatil jste serivs toho elektormobilu a on ještě nepočítel s cenou elektřiny, nejezdíte přeci zadarmo, takže návratnost je více jak 198 000 km, viz článek: Cena 1 km dojezdu u elektromobilů: až 22krát vyšší než u konvenčních aut

Hartge
18. července • 21:19

bože vy jste ale zaslepený, máte tarif na elektroauto, zvýhodněný, kdyby vám srovnaly podmínky na cenu běžné elektřiny paltíte jeden km dráž než V8 benzín a páte malou sračku za cenu vybavené střední třídy (800 000,-)

alien5
18. července • 21:33

Ja nemam EV a vim ze naklady jsou male staci mit zakladku :) Cena je problem souhlas je to drahe, ale provoz je levnej a skoro bez udrzby jen brzdova kapalina desticky a ani ty ne a pneu tod vse. Az bude EV s dojezdem realnym 300 KM jdu do nej. A na dovcu letadlem chorvatsko davam tak 1x za 6 let takze nepotrebuji dlouhy dojezd. Uz ted leaf s 30kw baterii ma realnej dojezd 180-220 takze neni problem.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Fido
19. července • 13:16

Počítáte do toho levného provozu i výměnu baterek po pár letech? To je totiž asi tak stejně levný provoz jako kdybyste u spalovacího auta musel každý rok měnit motor, převodovku, rozvodovku a palivovou soustavu.

Mirek
18. července • 22:28

Provoz je levný z jediného důvodu, a ten se nazývá spotřební daň. Stejně tak to platí u LPG a CNG. Až se to státům nebude líbit, že přicházejí o veliké prachy, budeme se ještě divit...

Hartge
20. července • 11:52

provoz levný není, výměna baterek stojí víc než je cena toho auta s nájezdem v době výměny viz článek: Cena 1 km dojezdu u elektromobilů: až 22krát vyšší než u konvenčních aut

martin
18. července • 17:09

Niekto sa nemusi obmedzovat uvahami nad cenou jazdenia ani nabijanim auta doma na nocny prud.
Mna by napriklad zaujimalo, kolko majitelovi Leafu trvaju nabijacie zastavky na ceste do Chorvatska a kolko pastik pocas cakania spotrebuje.

MartinX
18. července • 21:15

Predstav si, ze existuju ludia, ktori este nikdy neboli v Chorvatsku autom, lebo:
A) soferovat viac ako 2 hodiny denne povazuju za utrpenie
B) Na dovolenku chodia zasadne letecky

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
tom
19. července • 8:29

Coz je asi tak ekologicke, jako spakovaci auto. Takze pokrytci.

Jogurt
19. července • 0:00

A nebo si váží svých peněz a na dovolenou jezdí tam, kde je bohapustě neokrádají vysokou cenou za bídné služby. Klidně pojedu autem do Portugalska nebo do Řecka (se spalovacím motorem), nebo poletím kamkoli do slušné destinace letadlem - což je pohodlné ale zas se nikde cestou nestavím. Ale ani do Chorvatska ani elektromobilem prostě na dovolenou nepojedu.

brk
18. července • 18:16

A proč by se měl někdo příměstským vozítkem trmácet do Chorvatska? To, že to auto nevyhovuje Tobě, ještě neznamená, že je na hovno. Mi by jeho dojezd 250km na jedno nabití taky s přehledem stačil a kdyby náhodou ne, tak prostě pojedu jiným. Zrovna v tom problém nevidím.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
ufi
19. července • 10:03

jakým jiným? představa rádobyekologů je, že budou jenom elektrický auta, páč si myslí že všichni si kupujou auta na ježdění po městě. a pokud pojedeš k moři, tak pojedeš povinně vlakem nebo busem. páč i letadlo je pro některý pošuky satanův výmysl. stačí se podívat na mladýho stropnickýho.

Quebe
19. července • 10:45

Omyl, na ježdění po městě bude samozřejmě kolo.

martin
18. července • 23:18

Netvrdim, ze je nahovno, na urcite pouzitie to moze byt fajn. Moja reakcia bola specificky na ten prispevok - darmo sa tesis z lacneho jazdenia, ked na dlhsie cesty de facto potrebujes este jedno auto.
Ano, da sa aj mat vozitko do mesta a okolia a nikam dalej nejazdit, pripadne na dlhe cesty inou dopravou, ale za tu cenu mi to pripada uz naozaj vyrazne obmedzujuce (drahe auto+zdlhave a komplikovane doplnovanie energie+slaby dojazd). Elektromobily budu mat zmysel az vtedy, ked sa ta energia bude priamo vyrabat, pripadne aspon bude mozne ju uskladnit na radius aspon 600 km, alebo ked vizitka s dojazdom do 200 km budu stat tak 5000 euro - vyslovene do mesta.

Sir CHerokee
18. července • 19:28

Postavme otázku jinak, proč kupovat auto, které má takové omezení? A pokud mám na dvě dražší auta, tak nemusím řešit spotřebu tolik, abych musel v noci prát, žehlit a nabíjet a tedy nepotřebuju elektrické auto.

Lupo
18. července • 20:41

a spalovaci auto omezeni nema? nebo spalovaci auta maji bezednou nadrz? ano natankujes asi 30x rychleji, ale tankovat musistyhle porovnavacky maj asi stejnou vahu jako porovnavani zavazadelniku, nekdo si vystaci s malim mestskym autem kam da sotva nakum, nekomu nestaci ani nejvetsi kombiky na trhu a nekdo potrebuje dodavku nebo nakladak, proste nekomu staci dojezd 150km, jinemu nestaci dojezd 1500km, pokud ti neco nevyhovuje tak si nekupuj a kup si to co ti vyhovuje

Fido
19. července • 12:50

Natankuje 30x rychleji a na jedno natankování dojede 5x dál. Tedy těch tankovacích zastávek je 5x méně.
Navíc natankuje prakticky kdekoliv a nemusí přizpůsobovat trasu řídké síti nabíjecích stanic.

martin
18. července • 23:09

Rozdiel je prave v tom, co si napisal - nadrz sice nie je bezodna, ale natankujes 30x rychlejsie a radius mas bezne v rozsahu 800-1000 km na jedno tankovanie. Pokial sa nebudu montovat toriove generatory alebo nieco ine, co bude dodavat energiu po celu dobu zivotnosti auta, nejako sa to palivo doplnovat musi.
Sorry, ale prva veta tvojho prispevku ma logiku asi ako "kourit sice neprestanu, ale pit budu nadale".

Lupo
19. července • 8:16

energie po dobu zivotnosti auta se jiz stavi kuprikladu v Britanii na dalnici, aneb jizdni pruh s indukcnim nabijenim za jizdy, ruzne po celem svete takto funguji ruzne autobusove linky, a ted to zkusi i pro osobni a nakladni dopravudejme tomu cas, pred 50 lety byl take problem v CR natankovat neb benzinek bylo po cele CR asi 20, a tehdejsi auta rozhodne nemela dojezd ani 500km na nadrz, takze za nejakych 20-30 let se treba nasi potomci budou divit ze nas vubec napadlo neco tak blazniveho jako je jezdit na fosilni paliva benzin a naftu

Ludek_II
19. července • 10:45

I v roce 1960 už byl vynalezený kanystr na palivo :-P

Quebe
19. července • 8:40

Dnes ale není rok 1960, nýbrž 2016. Před 50 let říkali právě v tom roce 1960. Dnes je třeba říci před 106 lety.

rzr
18. července • 21:37

I kdyby mělo auto jen 10l nádrž a stejný dojezd jako Leaf, je stále výrazně rychlejší nabít takovou nádrž benzínem na dalších 250km než u Leafu. Tak to prostě je a ani provozovatelé elektroaut to nerozporují. Je ale pravda, že i s 250km se dá docela slušně vyžít a elektromobil se dá už považovat na rovnocennou náhradu pro specifické podmínky. Musíte na to ovšem mít peníze, parkovací místo, předvídavost a taky chtít. Tesla je trochu jednodušeji provozovatelná, jen ta dost jiné peníze...

alien5
18. července • 21:44

No ja stejne po 130 km + - mam vzdy pauzu takze argumetace pekna, ale mimo :) nemam EV! a za tech 30 minut tam znova nabiju tech 130-180 :) kdybych jel dalky jako chorvatsko.

tom
19. července • 8:27

Ty stavis kazdou hodinu na pul hodinovou pauzu? To bych fakt nedal.

alien5
19. července • 20:42

Kdyz nectete moje prispevky tak odpovidate na svoje predstavy.:)

Lukáš
19. července • 9:26

Přesně tak, po hodině jízdy půl hodina pauza? :-D WTF?! By mě zajímalo, co tu půlhodinu dělá? To jako po každé hodině jízdy půl hodiny srká kafe? Nebo se 30 min protahuje? Nebo 30 min kouří jedno cígo za druhým? Nebo inhaluje čerstvý vzduch?:-D

Sir CHerokee
18. července • 22:08

Až do chvíle, kde nebude kde dobít :-D

alien5
18. července • 22:13
Shimi
18. července • 22:24

alien5: Je to slabota, ale to není podstatné. Podstatné je to, že nějak zapomínáte, respektive předpokládáte, že bude u nabíječky vždycky volno. Je sice hezké, že dobijete za 30 minut, ale co když před vámi bude dalších 5 aut ve frontě? A čím víc vás s elektrovozítkama bude, tím to bude horší. Takže žádných 30 minut, ale klidně 2, 3, 4 hodiny. A to už je řádný opruz.

alien5
18. července • 23:06

Zapominate ze na kazdych 100 tesel se stavi nebo zvetsuje pocet stanic ale to vy nevite a jsou dalsi nabijecky ne od tesly jako je EON CEZ a prazska energeticka atd... mrkne te se na mapa EV nabjecek. Samozrejme u nas to neni zadna slava ale v zahranici to je pohodicka a nabiji se na 80 procent kvuli rychlosti ovsem to vy zase nevite :) a superchargery nabijecky jsou pro dlouhe cesty jinak se nabiji doma v noci :) hezky vecer

Shimi
19. července • 9:56

alien5: To je sice pravda, ale vy pořád vycházíte z předpokladu, že přijedete k nabíječce a ta bude volná. Ale ona třeba volná nebude a 100% se vám to někdy stane. A o tom mluvím já. Může se stavět nabíječek kolik chce, ale stejně se časem dostanete do situace, kterou popisuju. To je neoddiskutovatelný fakt. A čím víc elektrovozítek bude, tím to bude pravděpodobnější. Já přijedu na benzínku a do 10 minut jsem pryč i s přestávkou na kafe. Co budete dělat vy až přijedete k nabíječce, která bude obsazená a ve frontě budou další dvě auta? Budete 2 hodiny čumět do blba, páč na cestu k další nejbližší nabíječce nemáte už šťávu?

Rejpal
20. července • 17:59

Pomalých nabíječek může být prakticky tolik, kolik je na ulici parkovacích míst. (V ideálním případě za cenu výkopové práce, pěti metrů kabelu na každou nabíječku a jednoho chytřejšího elektroměru) Nebo minimálně třikrát tolik, co pouličních lamp (za cenu jednoho elektroměru na každou lampu).To, že Skandinávie má už takovou infrastrukturu, není kvůli elektromobilům, ale díky tomu, že v zimě je nutné trochu víc dobíjet baterky a zařídit, aby nebyla okna zamrzlá.

bzzz
21. července • 15:33

A nase energeticka prenosova sit/soustava je na tolik - byt pomalych - nabijecek pripravena - kdyz uz jsme u tech par metru kabelu, vykopu a elektromeru?

Quebe
19. července • 7:30

A jak si to noční nabíjení představuješ u nemalé skupiny lidí, kteří žijí v panelácích a podobných domech? Nataženou prodlužku z okna? :-D

Lupo
19. července • 11:31

projdi se nekdy po ulici ve skandinavii, ostatne i snimek k tomuto clanku ukazuje fotografii kde je nekolik sloupku s moznosti nabijeni, a budoucnost je v tomto jeste lepsi, sloupky postupne zmizej a nabijet se bude indukcne, bud na parkovacim miste, nebo za jizdy indukcne z vozovky, jistou realnos maji i nabijeci stanice coby soucast poulicnich lamp
treba http://goo.gl/dS4CZA... spalovaci a zazehova auta se taky nerozsirili za den, trvalo jim to desitky let vyvoje a rozvoje jak na strane tech aut, tak na strane vystavby infrastruktury cerpacich stanic, a totez dobudoucna ceka elektromobily, ostatne elektromobily se zacali prodavat coby seriove vyrabene teprve v roce 2009, to je hodne kratka doba, pokud nekdo ceka ze prez noc vznikne po celem svete sit nabijecich mist, indukcnich stani a silnic a ze elektromobil bude pro kazdeho, tak je to blazen

Pepe
18. srpna • 23:48

Skandinavie ... dotacni raj. Tam el auta maji brutalne dotovane. Az to skonci... ej, prijde na Janka bida...

Míra
19. července • 12:19

Podobné nadšené předpovědi mě vždy naplní skepsí, protože ten nadšený prorok vždy vše vidí velice snadno a jednoduše. Máme na to krásné přísloví - představuje si to jako Hurvínek válku.
Realita ale bývá velmi komplikovaná, složitá, objevují se spousty věcí, které je nutno vyřešit a které prostě nebyly vidět, musí se složitě měnit legislativa, která ale bývá provázaná, takže změny zasáhnou i do úplně jiných oblastí lidského života, no a nejvíc se vždy bojím toho, co všechno se z toho bude snažit vycucnout stát. A to nemluvím o tom kdo a z čeho to všechno zaplatí.

mpolan
19. července • 12:40

Realita je složitá, protože si ji složitou chceme dělat. Hledáme, proč věci nejdou, jak naházet co nejvíce klacků pod nohy změnám a inovacím...

Míra
19. července • 13:15

Na tom určitě něco je, ale odvíjí se to od celkového stavu společnosti. Vezměme si třeba ty nabíjecí stojany na obrázku. Nějak si neumím představit, že by na sídlišti byly v řadách takovéhle stojany, přijel by člověk s autem, píchnul kabel a šel pryč. Co se asi stane?

mpolan
19. července • 15:18

Dobře, dejme tomu, že to nemůže být v naší zemi, ale proč by to nemohlo fungovat v některé vyspělejší, kde se hned vše, co není připoutané, neukradne? Já si to naopak docela dovedu představit, i co se týká placení za energii a všeho okolo. Na vše dnes máme NFC, proč tedy nevyužít jeho schopnosti i k tomuto?
Jenže to by třeba výrobci museli konečně dát jeden jediný platný standard koncovky pro nabíjení, státy by se musely shodnout na rozvoji infrastruktury a přijmout návrh výrobců, a tak dále. Prostě... dokud budou vládnout soukromé zájmy nad společností (mávám do EU), nebude to u nás nikdy jednoduché.

Míra
19. července • 16:01

Vidíš, sám jsi začal vypisovat co všechno se i pro zdánlivě jednoduchou věc musí napřed udělat. Ano, sami si svět děláme složitější a sami si ho komplikujeme. Ale takový svět jsme si sami stvořili. Nejspíš je to tím, že je každý člověk jiný. Kromě chytrých jsou i hloupí, kromě poctivých i nepoctiví, kromě skromných i chamtiví a dobyvační, a je nás hrozně moc. Snad se jednou lidstvo pohne kousek dál. A jak jsi sám pochopil, pomocí peněz to nejde.

Quebe
19. července • 12:11

Tak na to jsem hodně zvědavý.

Sir CHerokee
18. července • 16:46

A kolik vzhledem ke své třídě stál? Jaký je jeho dojezd? Myslím reálný, třeba na dálnici s klimou. A i v zimě. Kolik stojí výmena baterek?

Kuk Vykuk
19. července • 9:39

Baterky si budeš potřebovat vyměnit akorát tak ty :-D

Hartge
18. července • 21:22

ta malá sračka stoji 800 000 a cenu má dotovanou, spociání tarif na elektroauta, kdyby ji měl nedotovanou a ještě se spotřební daní jako benzíňák platí za 1 km jako kdyby měl benzín V8, ale to těmto primitivům nevysvětlíte

Kankunen
18. července • 14:43

To je přece spravedlivé. Kam by to došlo, kdyby se auta dotovaly a dobíjely zdarma. Časem by padnul zdroj obrovských státních příjmů.

Kankunen
18. července • 14:47

Kdyby se to zavedlo po celém světě, tak po Tesle zbudou jen dluhy.

Atomas
18. července • 15:32

Po Tesle stále dluhy pouze zůstávají...

Kuk Vykuk
19. července • 23:43

V americe stát dotuje ropnej průmysl už 100 let a reálná cena za galon by klidně mohla bejt i 10$. To se to pak jezdí za státní prachy. Kdyby je zrušili tak se amerika položí. Křiklouni se hned ozývaj neberte nám dotace, my je potřebujem na ropu! :-D

Kankunen
18. července • 14:47

Kdyby se to zavedlo po celém světě, tak po Tesle zbudou jen dluhy.

Sir CHerokee
18. července • 14:37

Ono se to dalo čekat. Ekofašisti furt tlachají něco o ekologii a nulových baterií. A rádi opomíjejí těžké kovy, nedostatkové lithium a právě výrobu elektřiny. Když se platí za elektřinu doma, proč by se němělo při dobíjení auta...to bylo na hlavu a jen dočasné. Elektroauta jsou postavená na vratkách nohách z dotací, úlev a dotované elektřiny. Je jen otázkou času, kdy ta bublina praskne...a tady máme jednu z prvních větších trhlin.

eLzyx
19. července • 6:07

jaké těžké kovy používají elektromobily? Odkdy je lithium nedostatkové?

tom
19. července • 8:24

Treba od te doby, co bylk vypocteno, ze pro nahradu soucasneho vozoveho parku elektromobily by bylo potreba 3 x vice lithia nez ho na zemi je.

*
19. července • 9:37

A to jsme jen u současnosti. Co teprve v budoucnosti, až bude vozový park několikanásobně větší... :-/

Kuk Vykuk
19. července • 9:36

Tak to asi určitě spočet nějakej koumák jako ty, protože tím pádem by jsme už dávno neměli ani gram olova do autobaterií :-D
Olova je v zemský kůře 4x až 6x míň než lítia a do každý autobaterie je ho potřeba minimálně 2x víc než lítia do baterek v Tesle :-P

tom
19. července • 10:55

A predpokladam, ze je zcela jednoduse tezitelne soucasnymi technologiemi.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Kuk Vykuk
19. července • 12:55

Třeba odpařováním mořské vody.

Míra
19. července • 13:11

Ano, to je hračka. Stačí nosit mořskou vodu v gumákách do jamek v písku.http://chemeng.env.kitakyu-u.ac.jp/research/Lithium-e.pdf...
Dobrá je energetická náročnost - 385 kWh na jeden gram lithia.

Kuk Vykuk
19. července • 23:17

Jo na ty gumáky bych tě tak odhadoval B-]

*
21. července • 6:44

Když dojdou argumenty... ;-)

Tycoon
19. července • 6:34

Třeba kobalt, kterého je v běžné Li-ion baterii více než lithia.

Shimi
18. července • 14:36

:-D:-D:-D:-D a co přívrženci elektronesmyslů čekali? Vždyť to byla jenom otázka času. Fakt jsem se od srdce zasmál.

Jogurt
18. července • 23:54

No jasně. Jen mi to nějak nevychází přepočtem na reálnou cenu elektřiny.... to si musí někdo hooodně mastit kapsičku. Nakonec obchod s lidskou blbostí je vždy ten nejvýnosnější.

Zombot
19. července • 15:11

Jasně, že si na tom provozovatel namastí kapsu a výsledná cena bude mít se samotnou cenou za kWh jen málo společného. Když dobíjecí stanice provozuje soukromá společnost Ecotricity, jejíž celý byznys je postavený na elektřině z obnovitelných zdrojů, tak snad ani nejnaivnější ekolog neočekává, že bude za nemalé peníze budovat a udržovat infrastrukturu a krmit jí poměrně drahou ekologickou elektřinou (ve větrných elektrárnách mají 70MW) jen proto, aby piloti elektromobilů mohli ty svoje ekologické zázraky prohánět po Británii bez placení za palivo potažmo jen za cenu nákladů za spotřebované kWh. On není problém dotovat provoz elektromobilů dokud jich je pár a jejich celková spotřeba je zanedbatelná, ale jakmile je těch elektromobilů víc, tak už stojí za to je zpoplatnit. Ostatně vláda to nepochybně udělá úplně stejně se spotřební daní na palivo (nebo nějakým jejím ekvivalentem) - nejdřív se na elektromobily rozdají dotace a jejich provoz bude ve srovnání se spalovacími motory vypadat jako ekonomicky zajímavý, ale jakmile lidé začnou ve větších počtech přesedlávat na elektromobily a státní rozpočet pocítí úbytek peněz z benzinu a nafty, tak stát celkem logicky dorovná příjmy ze zdanění elektromobilů.

tom
19. července • 8:23

Tak neco stoji infrastruktura. Dopravu benzinu zaplatime take v jeho cene, ale je rozlozena za kazdou cisternu. Tady se musi na zacatku vybudovat drahe vedeni a pak levne udrzovat.

eurohujer
18. července • 14:36

LOL, ekoteroristi to tem pomatencum co si koupili hybrida za statni penize vysvetlej.

Robin Hudeček
18. září • 17:56

Ať si elektromobily nabíjejí, jak chtějí. Dnes už není třeba z autobaterie dělat něco drahého, já použitou vozím do výkupu https://www.adima.cz/Vykup-pouzitych-autobater... ... a ušetřím, navíc jsem víc ekologický, než výroba elektromobilu :D

komik
20. července • 10:21

On článek je o tom, že firma v Londýně účtuje dosti vysoké ceny... které neodpovídají. To není o neefektivitě elektra. Pokud si za 30 min na 32A zasuvce uctuje ca 160 Kc, tak tech 16 kwh ktere jsem schopen teoreticky nacerpat, vyjde na 10 Kc/kwh. Kdyz na burze se elektrina prodava pod 1 Kc/kwh. Osobně si myslím, že by státy měly spíše podpořit (nemusí to být finančně, ale třeba poskytnutím pozemku na 99let zdarma) infrastrukturu než dotovat auta konkrétním lidem. A o tom je článek - dotujeme auta, ale dojíme využívání. Samozřejmě, že všichni kdo můžou budou dobíjet doma, v ČR 1 kwh vyjde v tarifu elektromobil na 2.50 Kč, tedy 0.45-0.6 Kč/km dle auta...

Pavel
23. července • 15:45

Pokud je třeba u nás výkupní cena fotovoltaiky 14 kč/kWh pak je desetikačka pořád charita. Komu se to nelíbí může si na burze koupit za korunu.

Míra
20. července • 10:40

Dotovat auta nechceš, ale dotovat soukromé podnikání pozemkem zdarma chceš. V čem je rozdíl? Nedotovat auta, ale dotovat soukromé firmy?
Jak v kapitalismu podpořit infrastrukturu, když stát skoro nic nemá, skoro všechno je v soukromých rukách a vše, co se vybuduje, slouží pro něčí zisk?
Vše, co se kolem nás děje, se děje pro peníze.

Míra
20. července • 10:45

Známe to u nás dobře - podnikání za státní peníze, za dotace. Vynikající byznys, ale morálně to malinko (víc) skřípe. Spíš se to dá nazývat tunel.

Kuk Vykuk
20. července • 11:37

V Americe dotujou olejáře už 100 let a galon by měl stát 10 $ tak jaýpak copak. Už i Obama říkal, že by s tí měli seknout.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Pepe
18. srpna • 23:43

eee? kde? jak?

John Doe.
19. července • 9:43

Ako spravny HUJ urcite vies, aky je rozdiel medzi elektromobilom a hybridom. A chapes rozdiel medzi nakupom za statne a danovou ulavou.Vzhladom na idiociu, ktora z tvojho prispevku strieka ako voda z vysokotlakoveho potrubia, o tom silno pochybujem.

Doporučujeme

Články odjinud