V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt

Malý užitkový automobil měl mít zhruba poloviční nosnost oproti "nesmrtelné" Škodě 1203.

Dnes se v bývalém areálu Bratislavských automobilových závodů vyrábějí kromě minivozů Up!, Mii a a Citigo také Audi Q7 nebo Volkswageny Touareg. Před 35 lety však tamější vývojoví pracovníci dostali od komunistických vládců příkaz připravit nové typy malých a středních užitkových aut.

Jedním z nich byla také Škoda Furgonet, jejíž jeden z dochovaných prototypů jsme objevili při návštěvě Muzea socialistických vozů ve Velkých Hamrech v okrese Jablonec nad Nisou.

Socialistickou Škodu Rapid řadí v USA mezi nejhorší sporťáky historie

Socialistickou Škodu Rapid řadí v USA mezi nejhorší sporťáky historie

Úkol předsednictva vlády ČSSR z roku 1982 pro vývojové oddělení Bratislavských automobilových závodů, které tehdy bylo po Škodě a Tatře třetí největší vývojovou základnou v Československu z roku 1982, zněl jasně: Připravit nové typy malých a středních aut pro převážení nákladů.

Malá dodávka tehdy vůbec nebyla k dispozici. Tuzemští výrobci dokázali nabídnout pouze Škodu 1203, která měla nosnost až 840 kilogramů. Tolik nebylo mnohdy zapotřebí, a tak se přemýšlelo co s tím.

Dodávka s motorem vzadu byl oříšek

Připomínáme, že Škoda tehdy stále ještě zůstávala u koncepce vše vzadu, i když o pozdějším favoritu se už se samozřejmě šuškalo.

10 unikátních českých aut, o kterých jste možná nikdy neslyšeli

10 unikátních českých aut, o kterých jste možná nikdy neslyšeli

Nakonec tedy v Bratislavě vzali přední část kabiny modelu Škoda 105/120 a za ní do podlahy navařili skoro 35 centimetrů dlouhý nový díl. Motor zůstal také původní, zadní náprava se upravila přidáním dílů ze Škody 1203 a o 55 milimetrů se na ní zvětšil rozchod kol. Tím se zajistila větší nosnost. Dárcem brzdové soustavy se pak stal model Škoda Rapid. 

Auto pak mělo délku  4428 milimetrů, rozvor činil 2 746 milimetrů a dovnitř bylo možno naložit 480 kilogramů. S motorem ze "stodvacítky" bylo auto schopné jet maximální rychlostí 120 kilometrů v hodině, zrychlení z nuly na stovku trvalo hodně přes dvacet sekund.

Za dvoumístnou kabinou se nacházel prostor pro náklad. Věci dovnitř bylo možné nakládat a vykládat dveřmi vzadu, které se nacházely nad víkem přístupového otvoru k motoru, nebo dalšími na straně spolujezdce. Jejich rozměr byl 80 x 110 centimetrů. Ty však nebyly posuvné, jak je zvykem u dnešních malých i velkých dodávek, otevíraly se klasicky na pantech. Úhel otevření ale mohl činit až 180 stupňů.

Skoro po padesáti letech vznikají další kusy unikátního českého kupé

Skoro po padesáti letech vznikají další kusy unikátního českého kupé

Problém byl s chlazením

Vnitřní prostor byl poměrně velký, například délka dosáhla přesně dvou metrů - problém však byl v jeho velké členitosti. Vzadu byl totiž schod, pod nímž se ukrýval motor. Do nákladového prostoru zasahovaly rovněž podběhy zadních kol. Před zadní nápravu se také musela vejít palivová nádrž.

Už v roce 1982 byl první funkční vzorek vystaven na brněnském strojírenském veletrhu, který se pravidelně koná v září. I když se v dalších měsících pokračovalo na vylepšování (odhlučnění, přepážka mezi prostorem pro posádku a nákladem), a auto při provozních zkouškách nakonec vykazovalo dobré výsledky z hlediska spotřeby, jízdní stability i nosnosti), projekt byl zastaven. Například proto, že chladicí soustava dokázala zvládnout pouze motor se zdvihovým objemem válců 1046 cm3 s výkonem 34 kW (46 koní).

Projekt byl tedy již v roce 1983 zastaven a tři vzniklé prototypy odprodány různým podnikům a organizacím. Například tento z velkohamerského muzea sloužil řadu let v JZD Hustopeče. Poté byl restaurován.

Na galerii snímků vztahujících se k tomuto projektu se můžete podívat zde: 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 28 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 12 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků