V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt

Malý užitkový automobil měl mít zhruba poloviční nosnost oproti "nesmrtelné" Škodě 1203.

Dnes se v bývalém areálu Bratislavských automobilových závodů vyrábějí kromě minivozů Up!, Mii a a Citigo také Audi Q7 nebo Volkswageny Touareg. Před 35 lety však tamější vývojoví pracovníci dostali od komunistických vládců příkaz připravit nové typy malých a středních užitkových aut.

Jedním z nich byla také Škoda Furgonet, jejíž jeden z dochovaných prototypů jsme objevili při návštěvě Muzea socialistických vozů ve Velkých Hamrech v okrese Jablonec nad Nisou.

Socialistickou Škodu Rapid řadí v USA mezi nejhorší sporťáky historie

Socialistickou Škodu Rapid řadí v USA mezi nejhorší sporťáky historie

Úkol předsednictva vlády ČSSR z roku 1982 pro vývojové oddělení Bratislavských automobilových závodů, které tehdy bylo po Škodě a Tatře třetí největší vývojovou základnou v Československu z roku 1982, zněl jasně: Připravit nové typy malých a středních aut pro převážení nákladů.

Malá dodávka tehdy vůbec nebyla k dispozici. Tuzemští výrobci dokázali nabídnout pouze Škodu 1203, která měla nosnost až 840 kilogramů. Tolik nebylo mnohdy zapotřebí, a tak se přemýšlelo co s tím.

Dodávka s motorem vzadu byl oříšek

Připomínáme, že Škoda tehdy stále ještě zůstávala u koncepce vše vzadu, i když o pozdějším favoritu se už se samozřejmě šuškalo.

10 unikátních českých aut, o kterých jste možná nikdy neslyšeli

10 unikátních českých aut, o kterých jste možná nikdy neslyšeli

Nakonec tedy v Bratislavě vzali přední část kabiny modelu Škoda 105/120 a za ní do podlahy navařili skoro 35 centimetrů dlouhý nový díl. Motor zůstal také původní, zadní náprava se upravila přidáním dílů ze Škody 1203 a o 55 milimetrů se na ní zvětšil rozchod kol. Tím se zajistila větší nosnost. Dárcem brzdové soustavy se pak stal model Škoda Rapid. 

Auto pak mělo délku  4428 milimetrů, rozvor činil 2 746 milimetrů a dovnitř bylo možno naložit 480 kilogramů. S motorem ze "stodvacítky" bylo auto schopné jet maximální rychlostí 120 kilometrů v hodině, zrychlení z nuly na stovku trvalo hodně přes dvacet sekund.

Za dvoumístnou kabinou se nacházel prostor pro náklad. Věci dovnitř bylo možné nakládat a vykládat dveřmi vzadu, které se nacházely nad víkem přístupového otvoru k motoru, nebo dalšími na straně spolujezdce. Jejich rozměr byl 80 x 110 centimetrů. Ty však nebyly posuvné, jak je zvykem u dnešních malých i velkých dodávek, otevíraly se klasicky na pantech. Úhel otevření ale mohl činit až 180 stupňů.

Skoro po padesáti letech vznikají další kusy unikátního českého kupé

Skoro po padesáti letech vznikají další kusy unikátního českého kupé

Problém byl s chlazením

Vnitřní prostor byl poměrně velký, například délka dosáhla přesně dvou metrů - problém však byl v jeho velké členitosti. Vzadu byl totiž schod, pod nímž se ukrýval motor. Do nákladového prostoru zasahovaly rovněž podběhy zadních kol. Před zadní nápravu se také musela vejít palivová nádrž.

Už v roce 1982 byl první funkční vzorek vystaven na brněnském strojírenském veletrhu, který se pravidelně koná v září. I když se v dalších měsících pokračovalo na vylepšování (odhlučnění, přepážka mezi prostorem pro posádku a nákladem), a auto při provozních zkouškách nakonec vykazovalo dobré výsledky z hlediska spotřeby, jízdní stability i nosnosti), projekt byl zastaven. Například proto, že chladicí soustava dokázala zvládnout pouze motor se zdvihovým objemem válců 1046 cm3 s výkonem 34 kW (46 koní).

Projekt byl tedy již v roce 1983 zastaven a tři vzniklé prototypy odprodány různým podnikům a organizacím. Například tento z velkohamerského muzea sloužil řadu let v JZD Hustopeče. Poté byl restaurován.

Na galerii snímků vztahujících se k tomuto projektu se můžete podívat zde: 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků