V autoškolách se lidé moc řídit nenaučí, i když si to někteří myslí

V autoškolách se lidé moc řídit nenaučí, i když si to někteří myslí

České autoškoly poskytují řidičům dobré základy pro zvládnutí základů řízení, ale nenaučí je čelit složitějším situacím. To je jeden z hlavních výsledků exkluzivního průzkumu Direct Pojišťovny. Pouze 17 procent oslovených si myslí, že absolvent autoškoly dokáže zvládnout vozidlo v případě smyku, mokré vozovky či náledí.

V rámci hodnocení označuje 84 procent řidičů za dostatečné výuku teorie a 72 procent je spokojeno s nácvikem ovládání vozidla (parkování, řazení, rozjezd do kopce apod.). Šest z deseti oslovených pozitivně hodnotí počet zkušebních jízd.

Klepněte pro větší obrázek

O úrovni tuzemských autoškol se pro AutoRevue.cz vyjádřil mnohem kritičtěji než uvedený průzkum dopravní expert Igor Sirota. Jeho výtky se týkají hlavně praktické výuky. „Počet hodin za volantem je nedostačující. V případě menších měst zcela chybí jízda po dálnici. Když takový adept ukončí autoškolu a dostane řidičský průkaz, tak má za sebou v dobrém případě pět nebo deset kilometrů jízdy na tomto typu komunikace. Když pak novopečený řidič sám na dálnici, kde se všichni řítí minimálně stovkou za hodinu, vjede, není vůbec připravený na tak vysoké rychlosti. Pak pro něj mohou nastat nelehké situace, protože si není jistý, neodhaduje bezpečnou vzdálenost a brzdné dráhy,“ sdělil Sirota.

„Dalším chybějícím prvkem v našich školách jsou modelové nebezpečné a krizové situace na kluzkém povrchu, ostré měnění směru, vyhýbání, ostré brzdění nebo zvládnutí smyku. Naproti Rakousku, kde jsou tyto prvky obvykle náplní základní výuky, se na to v našich školách prakticky nedá narazit. Absolvent je v dobrém případě připravený na klidnou rodinnou jízdu, kdy se nic mimořádného a neočekávaného nesmí přihodit. Spíš se stává, že si pár lidí po získání řidičského oprávnění na tyto mezní situace připlatí pár speciálních hodin,“ pokračoval.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jako pozitivum výuky v autoškolách našel Sirota snad jen běžnou teoretickou výuku. „Dává se na ní důraz, ale na druhou stranu se vyskytuje korupce v podobě uplácení zkušebních komisařů. Ti podle současného zákona zodpovídají místním obecním úřadům, což může vytvářet korupční prostředí. Podle mého je to špatný systém, protože autoškoly nezastřešuje žádná centrální organizace jako třeba v Rakousku nebo Německu a každý inspektor si může zákon vykládat podle svého,“ upozornil Sirota.

„Dovolil bych si tvrdit, že negativní stránky v českých autoškolách nad pozitivními vysoce převažují,“ dodal.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků