V autoškolách se lidé moc řídit nenaučí, i když si to někteří myslí

V autoškolách se lidé moc řídit nenaučí, i když si to někteří myslí

České autoškoly poskytují řidičům dobré základy pro zvládnutí základů řízení, ale nenaučí je čelit složitějším situacím. To je jeden z hlavních výsledků exkluzivního průzkumu Direct Pojišťovny. Pouze 17 procent oslovených si myslí, že absolvent autoškoly dokáže zvládnout vozidlo v případě smyku, mokré vozovky či náledí.

V rámci hodnocení označuje 84 procent řidičů za dostatečné výuku teorie a 72 procent je spokojeno s nácvikem ovládání vozidla (parkování, řazení, rozjezd do kopce apod.). Šest z deseti oslovených pozitivně hodnotí počet zkušebních jízd.

Klepněte pro větší obrázek

O úrovni tuzemských autoškol se pro AutoRevue.cz vyjádřil mnohem kritičtěji než uvedený průzkum dopravní expert Igor Sirota. Jeho výtky se týkají hlavně praktické výuky. „Počet hodin za volantem je nedostačující. V případě menších měst zcela chybí jízda po dálnici. Když takový adept ukončí autoškolu a dostane řidičský průkaz, tak má za sebou v dobrém případě pět nebo deset kilometrů jízdy na tomto typu komunikace. Když pak novopečený řidič sám na dálnici, kde se všichni řítí minimálně stovkou za hodinu, vjede, není vůbec připravený na tak vysoké rychlosti. Pak pro něj mohou nastat nelehké situace, protože si není jistý, neodhaduje bezpečnou vzdálenost a brzdné dráhy,“ sdělil Sirota.

„Dalším chybějícím prvkem v našich školách jsou modelové nebezpečné a krizové situace na kluzkém povrchu, ostré měnění směru, vyhýbání, ostré brzdění nebo zvládnutí smyku. Naproti Rakousku, kde jsou tyto prvky obvykle náplní základní výuky, se na to v našich školách prakticky nedá narazit. Absolvent je v dobrém případě připravený na klidnou rodinnou jízdu, kdy se nic mimořádného a neočekávaného nesmí přihodit. Spíš se stává, že si pár lidí po získání řidičského oprávnění na tyto mezní situace připlatí pár speciálních hodin,“ pokračoval.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jako pozitivum výuky v autoškolách našel Sirota snad jen běžnou teoretickou výuku. „Dává se na ní důraz, ale na druhou stranu se vyskytuje korupce v podobě uplácení zkušebních komisařů. Ti podle současného zákona zodpovídají místním obecním úřadům, což může vytvářet korupční prostředí. Podle mého je to špatný systém, protože autoškoly nezastřešuje žádná centrální organizace jako třeba v Rakousku nebo Německu a každý inspektor si může zákon vykládat podle svého,“ upozornil Sirota.

„Dovolil bych si tvrdit, že negativní stránky v českých autoškolách nad pozitivními vysoce převažují,“ dodal.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 430 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků