V autorádiích létají černé miliony

Na trhu ochrany autorských práv je u nás pořád hodně zamlženo. A kolem užívání autorádií snad nejvíc. „Kromě legislativy nás nejvíc trápí vymahatelnost odměn. S autopůjčovnami vedeme soudní spor, u taxíků je stav vůbec nejhorší,“ vysvětluje E15.cz ředitel společnosti Intergram Martin Mařan.
V autorádiích létají černé miliony

Přesto má pro firmy dobrou zprávu, požadovat poplatky za rádia ve služebních vozech letos tento správce nebude. Problémy jsou i jinde, černé posluchače řeší například Český rozhlas.

„Hromadná doprava, ať již vlastněná městy či soukromá, hradí odměny za užití autorádii zcela standardně, a to od autobusů až po letadla,“ dělí se o pozitivní zkušenost, bohužel jedinou, ředitel Intergramu.

„Taxíky jsou největší problém. Plných 99,9 procenta z nich za užití autorádií neplatí a užívá hudbu v taxi, zákazníci chtě nechtě také, v rozporu se zákonem. Problémem pro nás je vymahatelnost odměn u malých částek do tisíce korun, kde se podmínky prudce zhoršily. Intergram je právě v situaci, kdy mu tisíce subjektů dluží malé částky,“ přibližuje realitu Mařan.

Sazba za užití autorádií právě spadá do této kategorie, taxikář či autopůjčovna mají platit 50 korun za jeden přijímač měsíčně, tedy 600 korun ročně.

Soud se musí vyplatit

Další možností, jak se dostat k odměnám, je pro kolektivního ochránce autorských práv soud. „U soudních sporů jsme nuceni zvažovat efekt. Je třeba počítat, že naše reálná průměrná režijní srážka činí zhruba 15 procent. V případě, že prakticky odpadá možnost vysoudit náhrady za advokátní zastoupení, náklady pak převyšují vymáhané částky,“ upozorňuje Intergram.

Přitom nejde o malé peníze. Každý rok Intergram vymohl soudní cestou okolo 20 milionů korun. „U nás je to ode zdi ke zdi. Nejprve je téměř nedotknutelný dlužník, pak se situace zase zlepší pro věřitele. Zajímavé je, že se s podobnými problémy ve vyspělých zemích nesetkáváme. Stačilo by možná opsat jejich právní úpravu,“ míní Mařan.

Naší legislativu pro svoji branži má ochránce autorských práv obecně za značně rozporuplnou. Každoročně trh rozvíří spory, zda se mají platit autorské odměny za užívání autorádií v služebních autech. S právním názorem ministerstva kultury, že se platit nemusí, Intergram nesouhlasí. Přesto pro letošní rok má pro firmy pozitivní zprávu.

Služební auta ať vyřeší Brusel

„Rozhodli jsme, že se stanoviskem ministerstva kultury ve věci služebních vozů budeme řídit a nebudeme požadovat odměny pro zastupované umělce a výrobce zvukových záznamů. Řešení je třeba hledat na evropské úrovni. Evropská komise se problematikou kolektivní správy a harmonizace autorského práva intenzivně zabývá. Počkáme si na výsledek,“ vysvětlil ústupek E15.cz Mařan.

Přesto u autopůjčoven došla Intergramu trpělivost. „Kolik mají autopůjčovny vozů s autorádii a jak je půjčují, netušíme. Zatím se necítily být vázány autorským zákonem a žádné podklady nám neposkytovaly. Soud nyní probíhá v první instanci, další jednání je nařízeno v druhé polovině května. V případě odvolání a dalších instancí můžeme klidně počítat s finálním rozsudkem někdy tak za dva až čtyři roky,“ uzavírá problematiku šéf Intergramu. O tom, že u autopůjčoven stojí právo na straně Intergramu, nepochybuje.

Dobrou zprávu pro motoristy má i další ochranný autorský svaz – OSA. „V případě rádií v osobních vozech se jedná o osobní užití. Není zde splněna podmínka užití za účelem dosažení přímého či nepřímého hospodářského prospěchu a tudíž nevzniká nárok nositelů práv na autorskou odměnu,“ odpověděl na dotaz E15.cz předseda představenstva svazu Roman Strejček.

Kampaň proti neplatičům

Černé posluchače potvrzuje i Český rozhlas, i když povinnost hradit poplatek za autorádia není nic nového. Domácnost hradí jeden poplatek (45 Kč/měs.), bez ohledu na počet autorádií. Živnostníci a právnické osoby jsou povinny platit za každé autorádio, tedy za každé služební vozidlo, které je autorádiem vybaveno.

„K problému neplatičů nemáme přesná čísla, neboť evidence jednotlivých rozhlasových přijímačů neexistuje. Nicméně se domníváme, že v případě domácností se jedná o přibližně 10 procent domácností, které nejsou řádně přihlášeny a poplatek nehradí. V případě právnických osob a fyzických osob je situace horší,“ řekl E15.cz mluvčí Českého rozhlasu Jakub Čížek.

Český rozhlas proto rozjel reklamní kampaň s upozorněním na tuto zákonnou povinnost pro fyzické osoby i firmy. Sankce totiž může řádně bolet. Vůči nepřihlášeným fyzickým osobám může rozhlas uplatnit přirážku pět tisíc korun. V případě firem pět tisíc za každý nepřihlášený přijímač.

Zdroj: E15.cz
 

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků