Uživatelský test: Malý mystifikátor Škoda Fabia 1.9 TDI

Pro člověka, jako jsem já, nedopravujícího se na dlouhé vzdálenosti, avšak jinak celkem zmlsaného různými technickými vymoženostmi moderních vozů, je malý, avšak plně vybavený vůz jediné rozumné řešení.
Uživatelský test: Malý mystifikátor Škoda Fabia 1.9 TDI
Volba padla na domácí produkci. Fabia 1.9 TDI ve výbavě Elegance již téměř vše ve své výbavě má. Navíc je v tomto voze z výroby sportovní paket (kožený sportovní volant, sportovní sedadla vpředu, řadička a ruční brzda v kůži), 8x repro, rádio Blaupunkt San Francicso a tempomat.

Exteriér

Standardní vzhled Fabie mému oku nijak extra nelahodil. Již letmý pohled na její tvary ale naznačoval, že se jedná o vůz velmi „tuning friendly“. Proto přišla ke slovu firma MS Design. Klepněte pro větší obrázekObě zadní křídla a také kryty prahů jsou jejich produktem. Dále pak v přední části mračítka, chromované žebrování masky a „lízatko“ čili spoiler pod přední nárazník – to vše od německé firmy Milotec. Dvojtý tlumič výfuku Remus Duplex je v případě TDI jen designový počin, neboť ani výkon ani Klepněte pro větší obrázekzvuk díky katalyzátoru změněn není. Dále přišly nalakovat kliky dveří do barvy vozu. Černé vůbec k vozu neseděly.

Poslední věc je spíše recesí a vztahuje se k názvu celého článku. Zadní štítek s typovým označením 1.9 TDI vystřídal jeho kolega s nápisem 1.4 MPI. To aby bylo na cestách (hlavně ve městě na semaforech) trochu srandy.

Interiér

Sportovní paket nemůžu než doporučit. Za Kč 22 000,-- obdržíte skvěle padnoucí koncernový sportovní volant, potažený kůží, známý třeba z Octavie RS nebo některých výbav Golfů či Passatů. Sportovní sedadla jsou taktéž velmi podařená. Řadička a ruční brzda v kůži jsou příjemné a praktické, neboť se Klepněte pro větší obrázekneochytají a perfektně se drží. Hlučnost TDI není nejmenší, ale nijak neotravuje. V tomto ohledu jsou konkurenční common-raily o trochu dál. Výkonová charakteristika je zase jasným esem v rukávu inženýrů z VW.

Servořízení je příliš účinné, jde však v servise Škoda zdarma přeprogramovat na tužší chod. Mohu opět jen doporučit. Kvalita zpracování je zřejmá, protože i přes tvrdší podvozek je interiér tichy a nevydává téměř žádné pazvuky. Prostor na zadních sedadlech hodnotím vzhledem ke své třídě jako velmi nadprůměrný jak pro nohy, tak i pro hlavu.

Motor

Mnohými novináři glorifikovaný motor TDI čerpadlo-tryska o výkonu 101PS a 240NM mě nikterak svými vlastnostmi nenadchl. Do kopců ve 4 lidech byl vyloženě dietní až polomrtvý. Celkový dojem i při jízdě Klepněte pro větší obrázeksólo by se dal označit jako nevýrazný až jalový.

Od 1 500 ot./min. do cca 3 500 ot./min se sice něco dělo, ale po překročení této hranice motor vyloženě ztrácel dech a bylo tudíž zbytečné ho do otáček jakkoliv trápit. Proto přišel na řadu chiptuning. Výměnou čipu v řídící jednotce za nový od firmy Kerscher se zvedl výkon na 96 kW a 295 Nm, což jsem dále vyspravil kitem přímého sání od renomované americké firmy K&N. Ten má za důsledek další asi 8% nárůst výkonu. Klepněte pro větší obrázekTeoreticky má nyní motor cca 140 koní a určitě něco nad 300 Nm točivého momentu.

Výsledek? Markantní nárůst výkonu v celém spektru otáček. Hlavně nad 3 000 ot./min. se stal z dýchavičného dieselu pocitově spíše benzínový atlet ochotně točící 4 800 ot./min. bez tolik dieselům vyčítanému poklesu výkonu. Sprint 0-100km/h se odehraje místo standardních 11,5 s již za 9,3 . Ještě větší pokrok je ale zřetelný v pružném zrychlení – elasticitě. Například z 80 na 120km/h na IV převodový stupeň zrychlí tato Fabia 7, 5s. To, že se chiptuning projevil i na maximální rychlosti, snad nemusím ani říkat. Navíc, díky přímému sání, dostal motor mírně dunivý sportovně zabarvený zvuk.

Podvozek

Standardní Fabia má velmi solidní a jisté jízdní vlastnosti a přitom je i dost pohodlná. Já jsem ale maniak toužící po ideálních jízdních vlastnostech a takové jevy, jako pokles přídě při prudkém brždění nebo náklon vozu v zatáčce, mně dokáží velmi snížit příjemný pocit z nadvlády nad vozem. Klepněte pro větší obrázek

Sportovní tlumiče HP sporting včetně pružin Eibach (světlost vozu -35mm) byly proto jediné možné řešení. Dále pak 16“ litá kola „Spider“ (originálně montované na Octavii RS) na 20mm šroubovacích podložkách obuté do pneumatik Dunlop SP Sport 9000 v rozměru 215/40ZR16 zdařilému naladění tohoto podvozku výtečně sekundují. Výsledek je více než patrný.

Lehký úbytek jízdního komfortu a markantní zlepšení jízdních vlastností. Auto sedí jako přibité, brzdí ještě lépe a vzhled snížené a rozšířené Fabie na velkých kolech je více než efektní.

Cena a užitné vlastnosti

Ve finální podobě je cena vozu poměrně vysoká; Kč 675 000,-. Je to ale auto na míru a plně odpovídá mým požadavkům, což by asi žádné „konfekční“ vozidlo za stejné peníze nenabízelo.

Spotřeba se pohybuje mezi 6-8 litry nafty při plném využívání potenciálu vozu. Za cenu nulového požitku z jízdy se však lze dostat i na 4,5 litru na sto kilometrů. Za zmínku stojí tolik diskutovaná Klepněte pro větší obrázekkouřivost motoru, neboť i po úpravě neuvidíte z výfuků letět nic než horký vzduch. Po černém kouři ani památka.

Touha odlišit se a zároveň si za volantem dopřát kvalitní a přitom levné svezení prostě něco stojí.

Poznámka: Tento článek je první vlaštovkou „uživatelských testů“, chcete-li se i vy o své zkušenosti podělit s ostatními čtenáři našeho časopisu napište nám na radek.silhavy@cpress.cz typ svého automobilu a my vás budeme kontaktovat.

bazar

Skoda Fabia 1
Rok výroby: 2015
Stav: 75 480 km
Cena: 220 000 Kč
Skoda Fabia 1
Rok výroby: 2015
Stav: 7 347 km
Cena: 239 000 Kč
Skoda Fabia 1
Rok výroby: 2015
Stav: 37 798 km
Cena: 225 000 Kč
Skoda Fabia 1
Rok výroby: 2002
Stav: 65 012 km
Cena: 46 000 Kč
Skoda Fabia 1
Rok výroby: 2015
Stav: 32 974 km
Cena: 220 000 Kč
Skoda Fabia 1
Rok výroby: 2015
Stav: 27 802 km
Cena: 210 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků