| Vývoj užitkových 4x4 započal Volkswagen již u generace T2 v polovině 70. let. Zdroj: Volkswagen

| Vývoj užitkových 4x4 započal Volkswagen již u generace T2 v polovině 70. let. | Zdroj: Volkswagen

| Poprvé se ale pohon všech kol objevil v nabídce u „Busu“ T3 v roce 1985. Zdroj: Volkswagen

| Poprvé se ale pohon všech kol objevil v nabídce u „Busu“ T3 v roce 1985. | Zdroj: Volkswagen

| Transporter Syncro s viskózní spojkou tehdy obohatil neustále se rozšiřující paletu variant modelové řady. Zdroj: Volkswagen

| Transporter Syncro s viskózní spojkou tehdy obohatil neustále se rozšiřující paletu variant modelové řady. | Zdroj: Volkswagen

| Vzácný model T3 16" Syncro z roku 1986 s valníkem, zaměřený na ještě tvrdší pracovní podmínky. Vyrobeno bylo jen 60 kusů. Zdroj: Volkswagen

| Vzácný model T3 16" Syncro z roku 1986 s valníkem, zaměřený na ještě tvrdší pracovní podmínky. Vyrobeno bylo jen 60 kusů. | Zdroj: Volkswagen

| Plastová rozšíření blatníků byla jedním z rozpoznávacích prvků verze 16". Zdroj: Volkswagen

| Plastová rozšíření blatníků byla jedním z rozpoznávacích prvků verze 16". | Zdroj: Volkswagen

| Jeden z prvních T3 16" Syncro při testovacích jízdách. Zdroj: Volkswagen

| Jeden z prvních T3 16" Syncro při testovacích jízdách. | Zdroj: Volkswagen

| Volitelně bylo možné T3 Syncro vybavit uzávěrkami diferenciálů. Zdroj: Volkswagen

| Volitelně bylo možné T3 Syncro vybavit uzávěrkami diferenciálů. | Zdroj: Volkswagen

| Na základě karoserie T3 s dvojitou kabinou vznikla i speciální verze TriStar. Zdroj: Volkswagen

| Na základě karoserie T3 s dvojitou kabinou vznikla i speciální verze TriStar. | Zdroj: Volkswagen

| VW T4 s dvojitou kabinou a valníkem. Zdroj: Volkswagen

| VW T4 s dvojitou kabinou a valníkem. | Zdroj: Volkswagen

| T4 Syncro na své rekordní cestě do Ohňové země. Zdroj: Volkswagen

| T4 Syncro na své rekordní cestě do Ohňové země. | Zdroj: Volkswagen

| Rekordní T4 je dnes výstavním exemplářem užitkové divize VW Oldtimer. Zdroj: Volkswagen

| Rekordní T4 je dnes výstavním exemplářem užitkové divize VW Oldtimer. | Zdroj: Volkswagen

| Cestovatelskému Syncro speciálu nechyběla ani plnohodnotná rezerva na zádi. Zdroj: Volkswagen

| Cestovatelskému Syncro speciálu nechyběla ani plnohodnotná rezerva na zádi. | Zdroj: Volkswagen

| Dobrodružné prvky a pohon 4x4 však VW rozšiřoval i na civilní varianty řady T, zde konkrétně na Multivan PanAmericana. Zdroj: Volkswagen

| Dobrodružné prvky a pohon 4x4 však VW rozšiřoval i na civilní varianty řady T, zde konkrétně na Multivan PanAmericana. | Zdroj: Volkswagen

| Terénní „užitkáče“ v generaci T5 už zavedly nejnovější pohon všech kol 4Motion s mezinápravovou spojkou Haldex. Na fotce speciální verze Rockton pro ještě těžší terén. Zdroj: Volkswagen

| Terénní „užitkáče“ v generaci T5 už zavedly nejnovější pohon všech kol 4Motion s mezinápravovou spojkou Haldex. Na fotce speciální verze Rockton pro ještě těžší terén. | Zdroj: Volkswagen

| Nadále se ukázalo, že o off-roadové dodávky je mezi živnostníky a firmami velký zájem. Zdroj: Volkswagen

| Nadále se ukázalo, že o off-roadové dodávky je mezi živnostníky a firmami velký zájem. | Zdroj: Volkswagen

| Na propagačních fotkách Volkswagen nezapomínal ukazovat, že se jeho „téčka“ s pohonem 4x4 nebojí ani těžkého terénu. Zdroj: Volkswagen

| Na propagačních fotkách Volkswagen nezapomínal ukazovat, že se jeho „téčka“ s pohonem 4x4 nebojí ani těžkého terénu. | Zdroj: Volkswagen

| Na Rally Dakar tehdy dodávky T5 4Motion působily jako servisní vozidla. Zdroj: Volkswagen

| Na Rally Dakar tehdy dodávky T5 4Motion působily jako servisní vozidla. | Zdroj: Volkswagen

| Znovu se ve volitelné výbavě a standardně u vybraných variant T5 objevovala uzávěrka zadního diferenciálu. Zdroj: Volkswagen

| Znovu se ve volitelné výbavě a standardně u vybraných variant T5 objevovala uzávěrka zadního diferenciálu. | Zdroj: Volkswagen

| Pohon 4Motion páté generace modelové řady však VW opět nabídl i v civilním Multivanu. Zdroj: Volkswagen

| Pohon 4Motion páté generace modelové řady však VW opět nabídl i v civilním Multivanu. | Zdroj: Volkswagen

| VW T5 4Motion využívající systém Haldex. Zdroj: Volkswagen

| VW T5 4Motion využívající systém Haldex. | Zdroj: Volkswagen

| Pohon všech kol zatím Volkswagen nabízel od roku 1985 u všech generací řady T. Zdroj: Volkswagen

| Pohon všech kol zatím Volkswagen nabízel od roku 1985 u všech generací řady T. | Zdroj: Volkswagen

| Mimo zatím poslední generace T6 a T7 se však pohon všech kol dále rozšířil i do čistě elektrické nabídky prostorných Volkswagenů… Zdroj: Volkswagen

| Mimo zatím poslední generace T6 a T7 se však pohon všech kol dále rozšířil i do čistě elektrické nabídky prostorných Volkswagenů… | Zdroj: Volkswagen

| …ID. Buzz GTX je tak nyní nejvýkonnější produkční VW Bus v historii značky. Zdroj: Volkswagen

| …ID. Buzz GTX je tak nyní nejvýkonnější produkční VW Bus v historii značky. | Zdroj: Volkswagen

| Nový Volkswagen Transporter PanAmericana (T7). Zdroj: Volkswagen

| Nový Volkswagen Transporter PanAmericana (T7). | Zdroj: Volkswagen

| Nejnovější evolucí pohonu 4x4 je nakonec u T7 plug-in hybrid, jehož zadní kola dodatečně pohání už výhradně elektromotor. Zdroj: Volkswagen

| Nejnovější evolucí pohonu 4x4 je nakonec u T7 plug-in hybrid, jehož zadní kola dodatečně pohání už výhradně elektromotor. | Zdroj: Volkswagen

| Poprvé se ale pohon všech kol objevil v nabídce u „Busu“ T3 v roce 1985. Zdroj: Volkswagen
| Transporter Syncro s viskózní spojkou tehdy obohatil neustále se rozšiřující paletu variant modelové řady. Zdroj: Volkswagen
| Vzácný model T3 16" Syncro z roku 1986 s valníkem, zaměřený na ještě tvrdší pracovní podmínky. Vyrobeno bylo jen 60 kusů. Zdroj: Volkswagen
| Plastová rozšíření blatníků byla jedním z rozpoznávacích prvků verze 16". Zdroj: Volkswagen
25
Fotogalerie

Užitkové Volkswageny slaví 40 let pohonu 4x4: Průkopníkem na Sahaře byla stařičká T2

Koncept pohonu všech kol v dodávkách VW prošel několika evolucemi, ta poslední už výrazně spoléhá na dnešní elektrifikaci.

Divize užitkových Volkswagenů letos slaví 40 let od uvedení pohonu 4x4 do řady T, a to nejen v rámci užitkového Transporteru, ale i jeho nejrůznějších civilních iterací. Nyní se ohlíží za původem terénně schopnějších dodávek, společně s bohatou galerií vypichuje některé zajímavé verze z historie, a nakonec kouká i do budoucnosti, ve které chce praktické čtyřkolky nabízet i nadále.

Dodnes může VW na své užitkové modely s pohonem 4x4 nalepit motto: „Tam, kam míříme, nepotřebujeme silnice.“ Nepochybně přitom modely T3 a T4 se známým označením Syncro a pozdější T5 a T6 už jako 4Motion významně přispěly k tomu, že se dodávky Volkswagenu dočkaly vlny popularity i mezi světoběžníky, kempaři a samozřejmě živnostníky, kteří vyžadovali užitné vlastnosti modelů i mimo zpevněné cesty.

Zatímco první užitkové Syncro přišlo do nabídky s generací T3 v roce 1985, opravdovým původcem celé myšlenky byl tehdejší vedoucí produktové řady VW Gustav Mayer se svou předchozí řadou T2 ze 70. let. Mayer byl dobrodruhem, který s T2 několikrát procestoval Saharu. Vyhrabávání dodávky s pohonem zadních kol z písku však jeho zálibou příliš nebylo. To nakonec vyústilo v postavení prvního 4x4 prototypu T2, jehož schopnosti Mayer úspěšně otestoval znovu v Africe.

Se vznikem několika dalších prototypů T2 s dodatečným pohonem předních kol už byla nicméně tato generace modelové řady okolo roku 1978 pomalu na odchodu. Kvůli dlouhému a zevrubnému testování techniky se tedy sériového zavedení čtyřkolky dočkala až v roce 1985 právě nová T3 Syncro. Už tehdy VW rozšířil verzi 4x4 využívající viskózní spojku, převodovku s redukcí a zvýšený podvozek nejen na užitkový Transporter, ale rovněž na civilní Caravelle.

Nástupce T4 Syncro, v rámci generace nově používající koncepci motoru vpředu a standardně pohonu předních kol, přijel v roce 1993. Systém 4x4 s viskózní spojkou později v roce 1999 otestoval Volkswagen s Multivanem Syncro rekordní jízdou na známé trase Panamericana – z Aljašky až do Ohňové země mezi Argentinou a Chile. Vzdálenost zhruba 22.880 km ujel tým Volkswagenu za 15 dní, 14 hodin a 6 minut, čímž se tehdy zapsal do Guinnessovy knihy rekordů. Tento „výlet“ dal samozřejmě vzniknout dnes známým dobrodružnějším variantám PanAmericana.

Nová řada T5 v roce 2004 už zahodila po vzoru ostatních modelů Volkswagenu označení Syncro a s ohledem na výkonnější motorizace či systém elektronické stabilizace obdržela nový pohon všech kol 4Motion, spoléhající na hydraulickou lamelovou spojku Haldex. V roce 2010 modernizovaný systém, doplněný o elektronicky řízené vysokotlaké čerpadlo, se nakonec v dalších úpravách dostal i do nadcházející generace T6 a modernizace T6.1.

Prozatím nejnovější koncept pohonu všech kol, se kterým Volkswagen prostorné čtyřkolky směruje do budoucích let, je už přirozeně založen na elektrifikaci modelové nabídky. Poslední generaci T7 tak v případě plug-in hybridu s pohonem 4Motion roztáčí nově zadní kola samostatně elektromotor, zatímco čtyřkolky ve formě dvou elektromotorů se nakonec dočkal i retro elektromobil ID.Buzz ve verzi GTX – ten je nyní s odkazem na kultovní minibus z 50. let dosud nejvýkonnějším produkčním Bulli v historii automobilky.

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Doporučujeme

Články odjinud