Už i tanky by mohly jezdit na elektřinu. Může vyřešit problémy dnešních válek

Elektrický pohon by mohl najít další uplatnění. Kdyby na elektřinu jezdily tanky i obrněné transportéry, vyřešila by se řada problémů souvisejících s bezpečností či logistikou.

Hlavní bojové tanky a další obrněná vozidla dohledné budoucnosti by mohly využívat elektrický nebo případně hybridní pohon. Přechod na takové pohonné systémy by vyřešil hned několik problémů, jimž dnes obrněnci čelí. Jednak by odpadly problémy se zajištěním značného množství paliva přímo na bojištích, a také by se podstatně snížilo ohrožení vojáků, kteří dnes zajišťují dopravu paliva pro obrněnce k bojovým liniím.

Nehoda na Pražském okruhu: Střetli se vězeňský autobus, kamion s tanky a osobák

Nehoda na Pražském okruhu: Střetli se vězeňský autobus, kamion s tanky a osobák

Tanky a další obrněná vozidla v dnešní době využívají motory na naftu či benzin. Tato často velmi těžká vozidla potřebují pohon nejen na pohyb rozmanitým terénem, časté zrychlování a manévrování, ale také kvůli zajištění energie pro palebné systémy, senzory a systémy podpory pro lidskou posádku. Proto mají tanky nesmírně silné motory, o výkonu až 1500 koňských sil.

Srpen 1968: Tanky T-54/T-55 srazily ČSSR na kolena. Toto je jejich příběh

Srpen 1968: Tanky T-54/T-55 srazily ČSSR na kolena. Toto je jejich příběh

Není divu, že takové motory spotřebují spoustu paliva. Vlastně ohromnou spoustu paliva. Obrněná divize US Army s kompletním stavem všech obrněných vozidel může spotřebovat téměř 2 miliony litrů paliva za jediný den. Toto palivo je přitom nutné dopravit do oblasti bojů, obvykle z kontinentálních Spojených států.

Nový obrněný Jaguar loví tanky. Nezalekne se ani obrovských explozí

Nový obrněný Jaguar loví tanky. Nezalekne se ani obrovských explozí

K samotným obrněncům pak palivo se značným rizikem rozvážejí nákladní automobily. Aby to nebylo jednoduché, tak například tanky M1A2 Abrams potřebují benzin, zatímco obrněná vozidla M2 Bradley, samohybné houfnice M109 Paladin a další obrněná vozidla mají naftové motory.

Řešením jsou elektrické či hybridní pohony

Přechod na elektrické či hybridní pohony by proto usnadnil život celé armádě. Významně by pokleslo množství palivo, které je nutné dopravit do oblasti bojových operací. Stejně tak by se snížil počet velmi zranitelných konvojů s tímto palivem.

Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank

Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank

Další výhodou by bylo, že elektrické a hybridní pohonné systémy je snazší vylepšovat a v případě potřeby vyměnit. Celkově by pak byl provoz bojových vozidel levnější, a také šetrnější vůči životnímu prostředí.

Rezvani ukazuje novou verzi Tanku. Pancíř vynechává, motor z Hellcatu zůstává

Rezvani ukazuje novou verzi Tanku. Pancíř vynechává, motor z Hellcatu zůstává

Zároveň je jasné, že i elektrické motory potřebují energii, jen v tomto případě energii jiného druhu. Vojáci by mohli používat dieselové generátory, to je ale úplně nezbaví závislosti na fosilním palivu. Další možností jsou vyměnitelné výkonné nabíjecí baterie, nebo polní systémy výroby elektřiny, které by spoléhaly třeba na solární energii, nebo na malé a mobilní jaderné reaktory.

Autor: Stanislav Mihulka

Článek připravila redakce VTM.cz

Za volantem nové Toyoty Yaris: Hybrid s třemi válci nelže a má skvělý podvozek!

Toyota Yaris 1.5 Hybrid

Čtvrtá generace yarisu je v Evropě nejdůležitějším modelem značky. Pro Čechy navíc zajímavá i tím, že se bude nově vyrábět u nás u Kolína. S novinkou jsme se mohli blíže seznámit na prázdných silnicích v okolí Bruselu.

včera | Michal Dokoupil | 51 příspěvků
TEST Suzuki Ignis 1.2 DualJet Hybrid 4x4: Jak roztomilý Japonec vyzrál na EU

Suzuki Ignis 1.2 DualJet Hybrid 4x4

Zatímco řada evropských automobilek šíří názor, že malá SUV a crossovery pohon 4x4 nepotřebují, Suzuki se s tím nepáře a v modelu Ignis jej nabízí. Po nedávné modernizaci dokonce s hybridním pohonem, který je pro daný model jedinou možností.

9.  8.  2020 | Jan Mička | 54 příspěvků
Chevrolet Corvette C1 vzbudil rozruch v centru Prahy. Tento rudý skvost řídí žena

Chevrolet Corvette C1

Kdy jste naposledy spatřili na silnici Chevrolet Corvette? Možná docela nedávno. Jenže se s vámi vsadíme o cokoliv, že původní typ C1 z poloviny 50. let to rozhodně nebyl. Přesto i v Česku jeden takový vzácný zámořský klenot jezdí!

8.  8.  2020 | Lukáš Prejzek | 12 příspěvků