Už i motorky budou umět samy brzdit. Jak zajistí, aby řidič neupadnul?

Asistenční funkci nouzového brzdění, kterou již známe z osobních automobilů, se nyní snaží Continental adaptovat i na motocykly.

V rámci strategie Vision Zero vedoucí k budoucnosti bez dopravních nehod nyní společnost Continental plánuje jako první uvést na trh asistenta nouzového brzdění i pro motocykly. Systém bude využívat radarové snímače páté generace, které mají zvýšenou schopnost detekce překážek. Při vývoji Continental vycházel klasicky z dosud již známých asistentů osobních a užitkových automobilů.

Společnost ovšem uvádí, že mezi těmito systémy je určitý rozdíl. Zatímco u osobního automobilu vyvine asistent nouzového brzdění v případě krizové situace maximální brzdnou sílu, u motocyklu musí být brzdný účinek dávkovaný mnohem pečlivěji. Smyslem zařízení u motocyklu je jezdci pomoci, nikoli za něj převzít kompletní kontrolu.

Volkswagen nám ukázal budoucnost světel. Podívejte se, co nás čeká

Volkswagen nám ukázal budoucnost světel. Podívejte se, co nás čeká

Asistent nouzového brzdění používá radar ke sledování prostoru před motocyklem. Pokud nastane nebezpečí střetu s vozidlem nebo jinou překážkou, jezdec dostane vizuální, akustické nebo haptické varování, například pomocí vibrací řídítek.

Poté následuje mírné samočinné brzdění, které motorkáře navádí ke správné reakci. Pokud jezdec nereaguje na varování, asistent samočinně zvyšuje brzdný účinek – a to tak dlouho, dokud má jezdec obě ruce na řídítkách. Zpomalení je ovšem mnohem menší, než je zvykem u podobných systémů používaných v osobních automobilech.

Jaguar Land Rover bude mít svoji motocyklovou divizi. Elektrickou!

Jaguar Land Rover bude mít svoji motocyklovou divizi. Elektrickou!

Radarové senzory s krátkým a dlouhým dosahem jsou v páté generaci výrazně přesnější. Používají zdokonalené algoritmy pro odhalení překážek, a tak zvládnou detekovat mnohem menší objekty, jako jsou například upadlé části výfukového potrubí.

Navíc umožňují měřit výšku překážky. Díky tomu radar zvládne mnohem přesněji rozeznat vozidla stojící v koloně pod mostní konstrukcí nebo překážky na okrajích silnice, jako jsou třeba obrubníky. Další výhodou jsou mnohem menší rozměry jednotky, což umožňuje výrobcům motocyklů snadnější zástavbu do přední části stroje.

Neuvěřitelný pohled na Halloween: Do cesty autu vjela motorka bez jezdce

Neuvěřitelný pohled na Halloween: Do cesty autu vjela motorka bez jezdce

Do sériové výroby se nová generace radarů dostane v roce 2019. Techniku lze poté využít i pro další asistenční systém, a to inteligentní adaptivní tempomat. Ten je součástí takzvaných funkcí ARAS, mezi něž patří i hlídání slepého úhlu, rozpoznávání dopravních značek a inteligentní asistent dálkových světel. Využití novinky vidí Contintental samozřejmě nejprve v segmentu dražších, luxusnějších motocyklů.

První jízda se Suzuki Swift Sport: Je to žlutý ďábel za super peníze!

Suzuki Swift Sport (první svezení)

„No konečně, ty malej rošťáku“, vypadlo ze mě ihned po nasednutí. Tohle auto je totiž naprosto skvělý způsob, jak utratit půl milionu.

14.  4.  2019 | Vladimír Kadera | 35 příspěvků
TEST BMW M850i xDrive Coupé: Do klubu rváčů v rukavičkách

BMW M850i xDrive

Lexus LC je možná zábavnější a lépe se poslouchá a Mercedes S Coupé je pravděpodobně o chloupek komfortnější. Lepší definice třídy gran turismo však na silnice snad ještě nevyjela.

13.  4.  2019 | Miro Mihálik | 15 příspěvků
Minitest Citroën C5 Aircross 2.0 BlueHDi EAT8: Sto lidí, sto názorů

Citroën C5 Aircross 2.0 BlueHDi (minitest)

Role vlajkové lodi je poměrně složitá. Zákazníci za své nemalé peníze chtějí to nejlepší a kompromisy jim moc nevoní. Dokázal nás vůbec nejdražší Citroën C5 Aircross přesvědčit o svých kvalitách?

10.  4.  2019 | Jan Mička | 6 příspěvků