Už i motorky budou umět samy brzdit. Jak zajistí, aby řidič neupadnul?

Asistenční funkci nouzového brzdění, kterou již známe z osobních automobilů, se nyní snaží Continental adaptovat i na motocykly.

V rámci strategie Vision Zero vedoucí k budoucnosti bez dopravních nehod nyní společnost Continental plánuje jako první uvést na trh asistenta nouzového brzdění i pro motocykly. Systém bude využívat radarové snímače páté generace, které mají zvýšenou schopnost detekce překážek. Při vývoji Continental vycházel klasicky z dosud již známých asistentů osobních a užitkových automobilů.

Společnost ovšem uvádí, že mezi těmito systémy je určitý rozdíl. Zatímco u osobního automobilu vyvine asistent nouzového brzdění v případě krizové situace maximální brzdnou sílu, u motocyklu musí být brzdný účinek dávkovaný mnohem pečlivěji. Smyslem zařízení u motocyklu je jezdci pomoci, nikoli za něj převzít kompletní kontrolu.

Volkswagen nám ukázal budoucnost světel. Podívejte se, co nás čeká

Volkswagen nám ukázal budoucnost světel. Podívejte se, co nás čeká

Asistent nouzového brzdění používá radar ke sledování prostoru před motocyklem. Pokud nastane nebezpečí střetu s vozidlem nebo jinou překážkou, jezdec dostane vizuální, akustické nebo haptické varování, například pomocí vibrací řídítek.

Poté následuje mírné samočinné brzdění, které motorkáře navádí ke správné reakci. Pokud jezdec nereaguje na varování, asistent samočinně zvyšuje brzdný účinek – a to tak dlouho, dokud má jezdec obě ruce na řídítkách. Zpomalení je ovšem mnohem menší, než je zvykem u podobných systémů používaných v osobních automobilech.

Jaguar Land Rover bude mít svoji motocyklovou divizi. Elektrickou!

Jaguar Land Rover bude mít svoji motocyklovou divizi. Elektrickou!

Radarové senzory s krátkým a dlouhým dosahem jsou v páté generaci výrazně přesnější. Používají zdokonalené algoritmy pro odhalení překážek, a tak zvládnou detekovat mnohem menší objekty, jako jsou například upadlé části výfukového potrubí.

Navíc umožňují měřit výšku překážky. Díky tomu radar zvládne mnohem přesněji rozeznat vozidla stojící v koloně pod mostní konstrukcí nebo překážky na okrajích silnice, jako jsou třeba obrubníky. Další výhodou jsou mnohem menší rozměry jednotky, což umožňuje výrobcům motocyklů snadnější zástavbu do přední části stroje.

Neuvěřitelný pohled na Halloween: Do cesty autu vjela motorka bez jezdce

Neuvěřitelný pohled na Halloween: Do cesty autu vjela motorka bez jezdce

Do sériové výroby se nová generace radarů dostane v roce 2019. Techniku lze poté využít i pro další asistenční systém, a to inteligentní adaptivní tempomat. Ten je součástí takzvaných funkcí ARAS, mezi něž patří i hlídání slepého úhlu, rozpoznávání dopravních značek a inteligentní asistent dálkových světel. Využití novinky vidí Contintental samozřejmě nejprve v segmentu dražších, luxusnějších motocyklů.

Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4: Pořád jako pírko!

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4 (minitest)

Aktuální Vitara už nějakou dobu spoléhá výlučně na benzínové turbomotory a nedávno k nim nově přibylo i více bezpečnostních systémů. Jak jezdí se čtrnáctistovkou, manuálem a pohonem všech kol?

13.  12.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Nissan Altima 2.5 CVT SV: Mnohem lepší, než se může zdát

Nissan Altima 2.5 CVT SV (minitest)

Větší japonské sedany Evropa téměř ignoruje, z vlastní zkušenosti z amerických cest vám ale můžeme říci, že je to docela škoda. Třeba Nissan Altima je skvělý vůz s neskutečnou spotřebou!

11.  12.  2018 | Miro Mihálik | 67 příspěvků
Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Mini Cooper S E Countryman All4 (minitest)

Bruselští byrokraté nám připravili podmínky, které už brzy spustí lavinu hybridů. Pojďte se s námi skrze benzin-elektrický Countryman podívat, jak bude vypadat všední realita příštích let.

8.  12.  2018 | Miro Mihálik | 12 příspěvků