Už 90 let jsou na světě oktanová čísla. Co nám o benzinu prozrazují?

25 komentářů

Pavel
12. ledna • 19:56

Ahoj,
měl bych pár detailů k opravě: benzíny v USA mají stejné OČ jako tady, jen se udává z jiné metody (OČMM při 900 ot. v USA, OČMM při 600 ot. Evropa). Tahle čísla se zásadně rozchází jen u nasycených necyklických uhlovodíků, kterých ale ve směsi ze které je benzin rozhodně není tolik, aby to mělo vliv.
Dále se na zvyšování toluen nepoužívá, to leda ve směsi s extra lehkým topným olejem kvůli daňovým únikům. Prakticky se nepoužívá ani čistý etanol (i když ten občas ano) nebo metanol, ale používají se étery na jejich bázi - ETBE a MTBE.

Johny HD
12. ledna • 2:22

Autor mimo jiné nepíše pravdu, že jsou v současnosti jen 95 a výš. Je nabízena (i když jen u málo čerpaček, např. Tank-Ono) stále též 91, donedávna zvláště na venkově rovnou i s příměsí mazacího aditiva ventilů, aby si je majitelé starých vozů nemuseli dolévat sami. Označení Special 91 s červenou výdejní pistolí. Ovšem je fakt, že cena je jen o pár desetníků nižší, než u 95.

vana666
11. ledna • 14:55

Autor splácal dokupy fakta které si nekde přečetl aniž by problematice vůbec rozuměl. Výsledkem je změť správných i zcela chybných informací. Například chaos má autor v rozlišování pojmů detonační spalování versus samozápaly a své bludy bohužel šíří dále. Takže samovolné vznícení směsi není detonace ale samozápal a má úplně jiné příčiny než nízké oktanové číslo, byť určité souvislosti tam jsou také. Bylo by asi vhodné, aby autor tyhle dezinformace uvedl na pravou míru, anebo ještě lépe aby takové články psali lidi co problematice aspoň trochu rozumí.

Ludek_II
11. ledna • 15:21

Naštěstí jsi tady ty a všechno nám obsáhle a bez chyb vysvětlíš. Děkujeme ! :-D

vana666
11. ledna • 15:30

Nabídni solidní honorář a klidně to udělám

Ludek_II
11. ledna • 15:33

Si trochu pleteš adresu, vano.

vana666
11. ledna • 16:41

Nepletu, za "děkujeme" tobě nic vysvětlovat nebudu

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Ludek_II
11. ledna • 19:30

Si to nechej :-D

Ludek_II
11. ledna • 19:30

Si to nechej :-D

Ludek_II
11. ledna • 19:30

Si to nechej :-D

Ludek_II
11. ledna • 19:30

Si to nechej :-D

Ludek_II
11. ledna • 19:30

Si to nechej :-D

V0cas
11. ledna • 12:24

Už aby se jezdilo na elektřinu. Žádné problémy s nekvalitními palivy, ničení motoru, aditiva, řepka, etanol atd. Elektřina je naštěstí všude stejná. B-]

hihihi
12. ledna • 21:13

Pokud je všude stejná elektřina, proč by si někteří německy mluvící občané kupovali zařízení, které jim prý odfiltruje ze zásuvky elektřinu z jaderných elektráren? Pokud by to zvládlo rozlišit i elektřinu vyrobenou spalováním fosilních paliv, při které vznikají skleníkové plyny, pak by mohli jezdit jen na elektřinu z obnovitelných zdrojů. :-r

Sarcasticus
11. ledna • 13:45

Ani elektřina není všude stejná. Jsou odlišné rozvodné soustavy a i ve stejné soustavě se vše mění např. podle aktuální zátěže. Např. někdy loni jsme měli ve třífázovém přívodu do budovy na jedné fázi napětí 0 V, druhá fáze kolísala pod 200V a jen třetí byla v pořádku. Takže na jednom patře blikaly zářivky rychle, na druhém jen občas, něco nešlo vůbec a něco fungovalo zase bez problémů. Že by snad někdo v dané oblasti připojil více elektromobilů či jiných spotřebičů, než mohla rozvodná síť v dané lokalitě zvládnout? ;-)

SHX
11. ledna • 12:42

nomen omen )) právě elektrický proud všude stejný není, což "trochu" hraje roli při nabíjení

SHX
11. ledna • 12:47

ještě dodatek, nejen, že si stejné auto nedobiješ ve všech zemích jedním kabelem, ale navíc ani výrobci aut stejný kabel nepoužívají, dobíjení elektroaut je ještě hodně hodně pozadu... příště než něco plácneš, tak si to rozmysli

sokar
11. ledna • 12:41

Vocasu však už se jezdí. Tak si běž koupit třeba tu Teslu. Ale voni nejsou love co ?:-D

runner42
11. ledna • 11:00

Článek je kompilátem správných informací i nesmyslných závěrů. Jako by ho psalo více různě odborně vzdělaných lidí.Na jedné straně správně a poměrně podrobně popsat důvody pro potřebu vyššího podílu oktanů v souvislosti s kompresním poměrem a pak to v jiném odstavci zabít formulací neznalého člověka zaměňujícího příčinu a důsledek "Benzin s vyšším oktanovým číslem také prokazatelně zvyšuje výkon, ovšem zejména u motorů, které jsou na to připraveny"?

Joe Doe
11. ledna • 11:12

Zaujimavy test vysoko-oktanovych paliv od britskeho 5th Gear.https://www.youtube.com/watch... Aby som to zhrnul, tak Impreza WRX bude mat zo 100 oktanov vyssi uzitok ako male Clio.Ale uznavam, dalo sa to napisat lepsie - skor ma prekvapuje, ze motoristicky novinar o tomto teste nevie.

Joe Doe
11. ledna • 10:33

Oktanove cislo v USA je vypocitavane podla inej metodiky - u nas je to RON, v USA AKI (Anti-knock index). Takze americke/kanadske cislo bude oproti nasmu nizsie o 4-6.Americky 'regular' (87) zodpoveda cca nasmu 91. 'Premium' (91) je nasa 95.https://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating...

alter01
11. ledna • 16:06

To nie je iba v USA. Je to aj tu v EU . OČ sa meria výpočtovou a motorovou metodou. A práve rozdiel medzi tými dvomi je 4-5 jednotiek OČ. Dnes sa už motorová metoda používa iba vo výskume . Je pomalá , náročná na skušobný motor /naozaj sa to robí na motore/ . A keby si to chcel robiť poctivo , musíš nastaviť kompresný pomer u motora tak aby motor "začal " klepať, a potom miešať n-heptan a oktán , kým nenamiešaš rovnakú zmes , potom ti % oktanu v 100% dá výsledné OČ. Práca na na hodinu , jedno meranie. A výskumnou netodou urobíš takých meraní 10-20.

John Doe
11. ledna • 20:40

Dobre info, vdaka.Islo mi len o to, ze to, co vidi motorista na pumpe, je vysledok roznych metodik.Nieco podobne ako nase kilowatty a kone, hp, a britske 'pribrzdene kone' bhp - brake horsepower.

Petr
11. ledna • 9:09

Autor neví úplně přesně o čem píše

Sir CHerokee
11. ledna • 10:14

Je tam drobnost - 87 v USA je vlastně 91 oktanový. Amíci to jinak počítají. Co se zvýšení výkonu týká, tak tím jsi nejsem jist, spíše má vliv na křívku výkonu.

Doporučujeme

Články odjinud