Už 80 let v Česku nikdo nedokázal prodat více aut než Škoda

Ve třicátých letech 20. století se o pozici nejúspěšnější značky utkaly značky Praga, Tatra a Škoda. Nakonec zvítězila automobilka z Mladé Boleslavi.

Zdá se to být skoro neuvěřitelné, ale od prosince 1936, kdy Škoda opět zaujala post nejúspěšnější automobilové značky na území republiky, se ji nikomu nepodařilo předhonit. Je to tedy už osmdesát let.

Na zajímavý fakt automobilka upozornila v tiskové zprávě. V té době vystřídala na postu tuzemské jedničky značku Praga. Ta například v roce 1933 prodala za rok 2231 aut, zatímco Škoda o tisícovku méně. Před mladoboleslavskou značkou byla tehdy i Tatra. Obě značky se pak před Škodou na prvním místě prodejního žebříčku střídaly i v následujících dvou letech.

Retro | Tajné

Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz

V roce 1936 Škoda prvně s prodejem přes tři tisíce aut těsně předstihla Tatru, Praga už naopak byla o tisíc kusů pozadu. V letech 1937 a 1938  Škoda už svůj náskok jen zvyšovala. V roce, kdy se uskutečnila známá mnichovská schůzka mocností, už se její roční bilance zastavila na více než pěti tisících. To znamenalo téměř 40% podíl, tedy ještě vyšší, než má dnes.

Celkový trh s novými osobními vozy v Československé republice se mezi lety 1933 a 1938 zvedl z necelých devíti tisíc vozů na téměř 13 000 automobilů.

Retro | Zajímavosti

Ve Wolfsburgu vzdávají hold Tatře 87. Zařadili ji mezi automobilové milníky

Kromě Škody, Tatry a Pragy v zemi působilo ještě několik dalších výrobců. Například Aero, Wikov nebo Jawa. Jejich význam se však postupem doby snižoval.

Za pozoruhodný vzestup značky s okřídleným šípem ve znaku ve 30. letech stál především nový vlastník automobilky, což byl plzeňský koncern Škoda. Součástí nového managementu byl také ředitel Karel Hrdlička, jehož potomci v automobilce pracují i nyní. V té době vznikly nové modely řad Popular, Rapid, Favorit a Suberb. Auta disponovala nezávislým zavěšením všech kol, motory se čtyřmi až šesti válci a tuhým páteřovým rámem podvozku.

Příklady vozů, které tuzemští výrobci před druhou světovou válkou nabízeli zákazníkům, si můžete prohlédnout v následující galerii:   

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

  

Škoda Fabia 1.598
Rok výroby: 2010
Stav: 160 301 km
Cena: 113 000 Kč
Škoda Octavia III 1.968
Rok výroby: 2013
Stav: 105 705 km
Cena: 299 000 Kč
Škoda Octavia 1.598
Rok výroby: 2010
Stav: 163 602 km
Cena: 150 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků