Úspěšná Toyota Yaris mění svoji tvář

Nový design exteriéru Toyoty Yaris se inspiruje koncepční studií Yaris Cabrio vystavovanou na ženevském autosalónu v roce 2000, aniž by došlo k potlačení vlastního hodnotného stylu.
Úspěšná Toyota Yaris mění svoji tvář

Jak nový Yaris vypadá?

Došlo k úpravě předního nárazníku, mřížky chladiče a čelních světlometů, která modelu Yaris propůjčila rázný, sportovní a omlazený vzhled. Otvor nárazníku i chladič jsou nyní opatřeny žebrováním v novém stylu a skupiny čelních světel dostaly tvar vystupující kapky, která se táhne až k nárazníku. Samotné světlomety jsou rovněž na celém vnitřním povrchu chromovány a působí tak výrazněji a navozují pocit vysoké kvality.

V zadní části vozu se naznačené téma dále rozvíjí v podobě nového nárazníku a ostřejších tvarů skupin světel. Všechny benzínové motory využívají technologii VVT-i (Variable Valve Timing – Intelligent), poskytující lepší akceleraci a točivý moment ve středních otáčkách při současném snížení spotřeby.

Nové motory

Toyota využila příležitosti a uvádí v řadě Yaris zcela novou verzi motoru s objemem 1,3 l. Výkon motoru odvozeného od současné varianty 1,0 litru, je  87 koní. Ačkoli již splňuje emisní limity Euro IV, je tato pohonná jednotka výkonnější než její předchůdce. Jak maximálního točivého momentu (122 N.m), tak i výkonu dosahuje již v nižších otáčkách.

Další dva benzínové motory o objemech 1,0 litru (65 k) a 1,5 litru (105 k) byly inovovány v souladu s Euro IV díky nové konstrukci pístů, přepracovanému výfukovému potrubí a přizpůsobení řídící jednotky motoru. Upravená spalovací komora zlepšuje účinnost využití paliva, zatímco kratší výfukové potrubí přispívá k vyššímu točivému momentu ve středních otáčkách.

Dieselová jednotka D-4D o objemu 1,4 litru s vstřikováním Common Rail uvedená na trh v březnu 2002, využívá speciálně vyvinuté turbodmychadlo značky Toyota s mezistupňovým chladičem typu vzduch-vzduch.

Vylepšená převodovka

U inovovaného modelu Yaris je konvenční pětirychlostní manuální převodovka doplněna novým výrazně zdokonaleným převodovým systémem MMT (Multi mode Manual Transmission) – manuální převodovkou s více režimy (pouze u motoru 1,0 litru). Jde o další vývojový stupeň standardní manuální převodovky, u níž výměnu převodových stupňů zajišťují krokové elektromotory a automatická spojka.

Převodovka nabízí dva jízdní režimy: režim automatického řazení (E) a režim ručního sekvenčního řazení (M). Režim E se vyznačuje příznivější spotřebou paliva než jaké lze dosáhnout s konvenční manuální převodovkou. Systém toho dociluje výběrem optimálního převodového stupně podle řadicí mapy, která je za všech okolností přizpůsobena jízdním podmínkám, jako je poloha plynového pedálu nebo rychlost vozidla. Výhodou systému MMT je také dostatečně rychlá výměna převodových stupňů.

Yaris Turbo

Úplně nový model Yaris Turbo byl vyvinut na míru skupině řidičů, kteří touží po extrémní jízdě. Součástí konstrukce je nová sada aerodynamických prvků, které byly vyvinuty speciálně pro špičkovou stabilitu ve vysokých rychlostech docilovanou dodatečným přítlakem.

Sada se skládá z hluboké přední lišty, výrazného střešního spoileru a pevně vyhlížejících postranních lišt. Zatímco přední a zadní spoilery vytvářejí silnější přítlak, postranní lišty ovlivňují obtékání dolní části karosérie vzduchem. Ovladatelnost a stabilitu zvyšuje podvozek snížený vpředu i vzadu o 30 mm v porovnání se standardní řadou Yaris, a o 15 mm oproti modelu T-Sport.

Pod kapotou vozu Yaris Turbo najdete totožný 1,5 litrový motor VVT-i, který se montuje i do modelu Yaris T Sport. Tím však podobnosti končí. Verzi Turbo opatřili konstruktéři odlehčeným, vodou chlazeným turbodmychadlem, pracujícím již při nízkých otáčkách. Výkon motoru se zvyšuje ze 106 k T Sport na 150 k verze Turbo. Maximální točivý moment se navíc zvyšuje z 145 Nm na 200 Nm.

Výkon pohonné jednotky přenáší pětistupňová manuální převodovka s krátkým odstupňováním převodů. Ačkoli jednotlivé poměry jsou shodné s řadou T Sport, model Turbo má odlišný stálý převodový poměr (4,058:1 oproti 4,312:1 u modelu T Sport). Vzhledem k vyššímu točivému momentu je do vybavení modelu Turbo zahrnuta i úprava spojky.

U modelu Turbo není celý podvozek jen snížen, ale byl také opatřen inovovanými tlumiči, odpružením a přední hliníkovou vzpěrnou tyčí. Kromě čtyřkanálového systému ABS a systému EBD (Electronic Brake-force Distribution – elektronický rozvod brzdné síly) jsou k dispozici také funkce TRC (Traction Control – řízení trakce) a VSC (Vehicle Stability Control – kontrola stability vozidla).

Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

včera | Miro Mihálik | 15 příspěvků
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků
TEST Volvo V60 D4 Polestar: Zpomalí vám tep, vyžehlí děravé okresky!

Volvo V60 D4 Polestar

Nová generace Volva V60 těží z moderní platformy a bere si to podstatné z větších modelů. Možná je to také poslední dieselová generace. Což je škoda.

9.  10.  2018 | Milan Lažanský | 24 příspěvků