Úřady na ekologickou daň nezapomněly, od r. 2018 má platit i pro Euro 3

Úřady na ekologickou daň nezapomněly, od r. 2018 má platit i pro Euro 3

Pro řidiče, kteří si nemohou dovolit nové nebo zánovní auto, by nové opatření znamenalo poměrně výrazný zásah do rozpočtu. Takzvaná ekologická daň se přitom platí už sedm let, ačkoliv deklarovaný cíl neplní.

Od ledna 2018 by měli takzvanou ekologickou daň platit i ti motoristé, kteří si pořizují ojetinu homologovanou podle Euro 3. Stávající sazby se pak zvednou, u nejstarších aut až na 10 000 Kč. Informoval o tom ve svém čtvrtečním vydání list MF Dnes (jeho vydavatelem není společnost Mladá Fronta, která vydává mj. AutoRevue.cz, ale mediální skupina Mafra). 

Nápad není nový, psali jsme o něm prakticky přesně před rokem. Ministerstva životního prostředí a průmyslu a obchodu ho mezitím společně zapracovala do novely zákona o výrobcích s ukončenou životností, která má začít platit od 1. ledna 2016. V květnu pak záměr schválila vláda:

Pro řidiče, kteří si nemohou dovolit nové nebo zánovní auto, by to znamenalo poměrně výrazný zásah do rozpočtu. Za auta splňující Euro 3 by se platily tři tisíce korun, poplatek za Euro 2 stoupne na pět tisíc a u ještě starších aut má dosahovat desetitisícové výše. 

Takzvaná ekologická daň se platí už sedm let, ale svůj deklarovaný cíl – přispět k omlazení vozového parku – zcela očividně neplní. A peníze vybrané na dani nemíří na likvidaci autovraků, jak se před zavedením daně tvrdilo. Podle MF Dnes stát loni vybral na ekologické dani 387 milionů korun, vrakovištím však rozdělil pouhých 15 milionů. Zbytek se rozplynul v jiných kapitolách rozpočtu. 

Není to v poslední době jediný případ, kdy stát  zatížil motoristy novým odvodem pod záminkou bohulibého účelu, aby pak vybrané prostředky utrácel jiným způsobem. Viz třeba fond zábrany škod, který zdražil povinné ručení, aby si z něj pak policie kupovala nová auta s radary:

Byrokraté si samozřejmě představují, že daň zázrakem přiměje lidi k pořizování novějších ojetin. „Určitá skupina obyvatel nebude chtít zaplatit tři tisíce za převod méně ekologického vozidla a raději si pořídí vozidlo s vyšší emisní třídou. To bude sice o něco dražší, ale z hlediska dalších provozních nákladů by mělo vycházet levněji,“ řekl listu MF Dnes mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu František Kotrba. Faktem, že posledních sedm let fungování ekologické daně tento předpoklad nijak nepotvrzuje, se úředníci zjevně vyvést z míry nenechají. 

Je přitom nabíledni, že pokud ekologická daň nevede k omlazování vozového parku dnes, nepovede k němu ani po zvýšení, resp. rozšíření sazeb. Podle našeho názoru naopak zhorší dostupnost novějších aut nízkopříjmovým skupinám a povede k tomu, že lidé si budou déle ponechávat stará auta s vyššími emisemi a často i v horším technickém stavu.

Doporučujeme

Články odjinud