Upozornění dálkovými na silniční kontrolu? Nepostižitelné, samozřejmě

Když se sejde ubohá práce české policie s dilentatnským zpravodajstvím Mladé fronty a senzačními tématy neoplývající sezónou, vznikají z toho zajímavé situace. A tak nepřekvapí, že se včerejšich vydáních zmíněného média objevil článek o tom, jak se policie pokouší pokutovat řidiče, kteří upozorní protijedoucí na blížící se policejní kontrolu, za „zneužití dálkových světel”.

Pozoruhodné je na tom v prvé řadě to, že dopravní policie něco takového skutečně dělá. A to nikoli náhodně, ale zcela cíleně. Sama tak podává nejlepší důkaz o marnosti své práce. Dopravní policie má v prvé řadě dopravu usměrňovat, je-li to třeba, v druhé řadě z ní eliminovat ty, kteří se v ní pohybují neakceptovatelným způsobem a teprve poté, když nemá nic lepšího na práci, se věnovat třeba i něčemu jinému. Nemám pocit, že by policisté někdy vůbec dělali to první, nebo dobře dělali to druhé a za takové situace se věnovat stíhání aktivity, která není postižitelná a nejenže není nebezpečná, ale je do konce ku prospěchu těm, kterým má „ubližovat”, je naprosto scestné.

Pozoruhodné je na celé věci i přístup mnoha médií (nejen MF), která se touto věcí zcela vážně zabývají, jako by chtěla upozornit řidiče, že za něco takového jako bliknutí dálkovými mohou skutečně být potrestáni. Přitom by postačila informace o tom, že takové jednání je samozřejmě nepostižitelné. Sečtělým čtenářům AutoRevue.cz jistě neřeknu nic nového, když konstatuji, že v situaci, kdy vás policie bude chtít za něco takového pokutovat, lze reagovat minimálně dvěma způsoby:
1) Trvat na tom, že jsem neblikl. K probliknutí nedošlo buď vůbec (opak je bez objektivního důkazu neprokazatelný), nebo samovolně, zřejmě technickou závadou.
2) Říci, že jsem blikl z „legálního důvodu”. Zákon dovoluje upozornit dálkovými, je-li to nutné k odvrácení hrozícího nebezpečí, kterým může být cokoli od stojícího zvířete u silnice, až po můj subjektivní pocit ohrožení některým z protijedoucích vozidel (divný směr, vysoká rychlost...).

Obojí je samozřejmě lží. Ale v rámci hesla „proti zlu zlem, ale nebýt grázlem” pro mě zcela akceptovatelnou - proti hlouposti českých policistů se v souladu s desaterem zřejmě bojovat nedá. Policisté se vám ze své domněle nadřazené pozice budou mnohdy snažit uložit pokutu bez ohledu na vaše stanovisko, buď je ale krátké poučení o obsahu českých zákonů dostane do patřičných mezí, nebo se s nimi nemusíte bavit vůbec a s přestupkem jednoduše nesouhlaste. Ve správním řízení za něco podobného nemůžete být potrestáni, pokud se k tomu sami otevřeně nepřiznáte.

Mohli bychom věc probírat z mnoha hledisek, závěrem ale postačí zamyslet se nad jediným - čí zájem vlastně policie v tomto případě chrání a komu tím pomáhá. Fakt, že je neopodstatněné použití dálkových světel považováno za přestupek, má jediný důvod - chránit ostatní před tím, aby nebyli bezdůvodně oslňováni a sami tím vystavováni nebezpečí. Je tedy na místě se ptát, zda tento předpoklad upozornění probliknutím na blížící se policejní kontrolu splňuje, zda ja skutečně v zájmu těch, které někdo upozorní, aby to dotyčný nečinil. Domnívam se, že ani Mirek Dušín by se za volantem za tuto informaci neurazil - každý dobrý řidič důvodné bliknutí od kolegy na silnici očekává a je připraven z něj vždy vyvodit adekvátní závěr. Policie potíráním takové aktivity pomáhá leda sama sobě, nikomu jinému...

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků