Kapitoly článku:
Policii České republiky bylo v lednu 2004 nahlášeno celkem 16 488 nehod na pozemních komunikacích, při kterých bylo 61 osob usmrceno, 274 osob těžce zraněno a 1 790 osob zraněno lehce. Odhadnutá hmotná škoda dopravní policií na místě nehody je 822 mil. Kč. Porovnání hodnot základních ukazatelů s lednem 2003 je následující:
Pokles zaznamenán v kategorii:
• počet usmrcených: o 42 osob, tj. o 40,8%
• počet těžce zraněných: o 52 osob, tj. o 16,0%
• počet lehce zraněných: o 72 osob, tj. o 3,9%
Nárůst zaznamenán v kategorii:
• počet nehod: o 468, tj. o 2,9%
• odhad hmotné škody: o 79,2 mil. Kč, tj. o 10,7%.
Počet nehod se zvýšil u 59% měsíčně sledovaných ukazatelů a k největšímu nárůstu (v porovnání s lednem 2003) došlo u nehod zaviněných na rozbředlém sněhu (o 1 811 nehod), na náledí (ujetém sněhu) „neošetřeném“ (o 1 281 nehod), na náledí (ujetém sněhu) „ošetřeném“ (o 881 nehod), z důvodu nepřiměřené rychlosti jízdy (o 1 011 nehod) atd. Počet usmrcených byl vyšší pouze u 10 měsíčně sledovaných ukazatelů a u 44 ukazatelů byl nižší, především u nehod zaviněných řidiči motorových vozidel ( snížení o 36 osob).
U nehod zaviněných chodci bylo o 4 usmrcené osoby méně a u nehod řidičů nemoto-rových vozidel bylo o 2 osoby méně. V tabulce je přehled o počtech nehod a počtech usmrcených osob podle sledovaných viníků, včetně podílu na celkovém počtu nehod, resp. počtu usmrcených osob, v období leden 2004.
Viník, zavinění nehody |
Počet nehod |
tj. % |
Počet usmrcených |
tj. % |
Řidičem motorového vozidla |
15 718 |
95,3 |
57 |
93,4 |
Řidičem nemotorového vozidla |
30 |
0,2 |
2 |
3,3 |
Chodcem |
135 |
0,8 |
1 |
1,6 |
Jiným účastníkem |
13 |
0,1 |
0 |
0 |
Závadou komunikace |
57 |
0,3 |
0 |
0 |
Technickou závadou |
69 |
0,4 |
0 |
0 |
Lesní, domácí zvěří |
402 |
2,4 |
0 |
0 |
Jiné zavinění |
64 |
0,4 |
1 |
1,6 |
Více jak 95% z celkového počtu nehod zavinili řidiči motorových vozidel, o zbytek se dělí především „lesní zvěř, domácí zvíře“, chodci, technická závada vozidla atd. K usmrcení došlo zatím jen u nehod zaviněných řidiči motorových a nemotorových vozidel, chodci a u nehod zaviněných „jinou příčinou“. V další tabulce jsou uvedeny hlavní příčiny nehod řidičů motorových vozidel v měsíci lednu 2004.
Hlavní příčina nehody |
Počet nehod |
tj. % |
Počet usmrcených |
tj. % |
Nepřiměřená rychlost |
5 044 |
32,1 |
26 |
45,6 |
Nesprávné předjíždění |
216 |
1,4 |
3 |
5,3 |
Nedání přednosti |
2 050 |
13 |
10 |
17,5 |
Nesprávný způsob jízdy |
8 408 |
53,5 |
18 |
31,6 |
Nejčastější lednovou příčinou nehod byl nesprávný způsob jízdy, na který připadá téměř 54% nehod, dalších více jak 32% nehod zavinili řidiči motorových vozidel z důvodu nepřiměřené rychlosti jízdy (o 5 procentních bodů více jak v lednu 2003), ale těmto nehodám připadá prvenství v počtu usmrcených osob - 26 osob, tj. téměř 46% z následků nehod řidičů. Oproti lednu loňského roku je počet nehod vyšší pouze u nepřiměřené rychlosti jízdy (o 25,1%). Počet usmrcených je nižší u všech hlavních příčin, s výjimkou nesprávného předjíždění, kde počet zůstal na loňské úrovni.
U nepřiměřené rychlosti jízdy je pokles o 23 osob, u nesprávného způsobu jízdy o 11 osob a u nedání přednosti v jízdě o 2 osoby. Osm nejčastějších a osm nejtragičtějších příčin nehod je uvedeno v následujících tabulkách. Nejčastější příčinou nehod řidičů v tomto období bylo nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky, dále nevěnování potřebné pozornosti řízení vozidla, nedodržení bezpečné vzdálenosti za vpředu jedoucím vozidlem, nesprávné otáčení a couvání, nezvládnutí řízení vozidla atd.
Oproti loňskému lednu došlo k největšímu zvýšení počtu nehod v kategorii nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky (+ 1 290 nehod) a vyhýbání bez dostatečného boč-ního odstupu (+ 229 nehod) atd.
pořadí |
OSM nejčetnějších příčin nehod řidičů motorových vozidel; leden 2004 |
počet nehod |
1. |
Nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky |
4 537 |
2. |
Řidič se plně nevěnoval řízení vozidla |
2 136 |
3. |
Nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem |
1 824 |
4. |
Nesprávné otáčení nebo couvání |
1 412 |
5. |
Nezvládnutí řízení vozidla |
1 211 |
6. |
Nedání přednosti upravené dopravní značkou "DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ ! " |
698 |
7. |
Vyhýbání bez dostatečného bočního odstupu |
578 |
8. |
Vjetí do protisměru |
568 |
Jak vyplývá z tabulky, nejtragičtější příčinou nehod v tomto období bylo nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky (tj. vozovka byla mokrá nebo jinak kluzká) - zahynulo 15 lidí, na druhém místě je vjetí do protisměru - zahynulo 10 lidí atd. Proti loňskému lednu byl zaznamenán největší nárůst počtu usmrcených u nehod způsobených překročením rychlosti stanovené dopravní značkou a nedáním přednosti upravené dopravní značkou " STŮJ, DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ ! " – shodně o 3 osoby. Významněji se snížil počet usmrcených při nehodách způsobených nepřizpůsobením rychlosti stavu vozovky (snížení o 12 osob).
Pořadí |
OSM nejtragičtějších příčin nehod řidičů motorových vozidel; leden 2004 |
počet usmrcených osob |
1. |
Nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky |
15 |
2. |
Vjetí do protisměru |
10 |
3. |
Nedání přednosti upravené dopravní značkou " STŮJ, DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ ! " |
6 |
4. |
Řidič se plně nevěnoval řízení vozidla |
4 |
5. |
Nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky |
4 |
6. |
Kolize s protijedoucím vozidlem při předjíždění |
3 |
7. |
Nepřizpůsobení rychlosti viditelnosti |
3 |
8. |
Překročení rychlosti stanovené dopravní značkou |
3 |
V lednu 2004 se nejvíce nehod stalo na místních komunikacích – 4 332 nehod, na silnicích I. třídy - 2 895 nehod, na vybrané komunikační síti velkých měst se stalo 2 602 ne-hod atd. Počet nehod byl, s výjimkou nehod na vybrané komunikační síti velkých měst (po-kles o 18,7%), vyšší na všech druzích komunikací. Největší absolutní nárůst byl na silnicích III. a II. třídy (o 305 nehod – tj. o 17,1%, resp. o 248 nehod – tj. o 10,8%). Počet nehod na dálnicích byl vyšší o více jak 1/3 ( o 95 nehod).
Nejvíce usmrcených bylo při nehodách na silnicích I. a III. třídy (27, resp. 10 osob). Počet usmrcených byl, s výjimkou nehod na dálnicích a účelových komunikací (ná-růst o 3, resp. o 2 osoby) na ostatních komunikacích nižší. Největší pokles počtu usmrcených byl při nehodách na silnicích I. a II. třídy - o 18, resp. o 10 osob atd. Pod vlivem alkoholu se v lednu 2004 stalo v ČR celkem 450 nehod (tj. 2,8% z celkového počtu nehod), při kterých byla 1 osoba usmrcena a 170 zraněno.
Počet nehod, v porovnání s lednem 2003 je nižší o 143 nehod ( tj. o 24,1%), počet usmrcených je nižší
o 4 osoby a počet zraněných se v porovnání s loňským lednem nezměnil. Nejvíce těchto nehod zavinili řidiči osobních automobilů – 385 nehod (- 145 nehod), řidiči nákladních auto-mobilů - 25 nehod (- 2 nehody), chodci - 25 (+ 2 nehody), cyk¬listé - 5 nehod atd. K usmrcení došlo pouze při nehodách v Jihočeském kraji (1 usmrcená osoba).
Podíl jednotlivých krajů na nehodovosti v ČR a porovnání s lednem roku 2003 je v následující tabulce.
Kraj leden 2004 |
Počet nehod |
Index |
Počet usmrcených |
Index |
Rozdíl usmrcených |
Hlavní město Praha |
2 495 |
80,5 |
4 |
50 |
-4 |
Středočeský |
2 277 |
115,1 |
11 |
122,2 |
2 |
Jihočeský |
1 194 |
101,3 |
5 |
45,5 |
-6 |
Západočeský |
1 572 |
100,9 |
3 |
20 |
-12 |
Severočeský |
2 036 |
114,6 |
4 |
36,4 |
-7 |
Východočeský |
1 992 |
119,6 |
8 |
57,1 |
-6 |
Jihomoravský |
2 432 |
103,1 |
8 |
44,4 |
-10 |
Severomoravský |
2 490 |
103,5 |
18 |
105,9 |
1 |
Počet nehod byl nižší pouze na území hl.m. Prahy; největší relativní nárůst byl zaregistrován na území Východočeského a Středočeského kraje - o 19,6%, resp. o 15,1%. Počet usmrcených byl vyšší pouze ve Středočeském a Severomoravském kraji - o 2, resp. o 1 osobu a naopak nejvyšší absolutní pokles počtu usmrcených byl na území Západočeského a Jihomoravského kraje - o 12, resp. o 10 osob. Nejvíce závažné byly nehody na území Severomoravského a Středočeského kraje, kde na 1 000 nehod připadalo 7,2, resp. 4,8 usmrcených osob.
Nejnižší hodnota tohoto ukazatele byla na území hl.m. Prahy a Západočeského kraje – 1,6, resp. 1,9 usmrcených osob připadajících na 1 000 nehod; průměr ČR je 6,4. Z hlediska absolutního počtu nehod jsou na tom nejhůře pátky, kdy bylo zaznamenáno nejvíce nehod, dalším nehodově nepříznivým dnem byly středy. Stále platí, že počet nedělních, resp. sobotních nehod je zhruba poloviční v porovnání s pracovní částí týdne. Oproti lednu 2003 ubylo zejména středečních a čtvrtečních nehod (o 434, resp.
o 116 nehod) a naopak se zvýšil počet úterních, nedělních a sobotních nehod (o 376, resp. 375, resp. o 231 nehod) apod.
Primát počtu usmrcených připadá na páteční a sobotní nehody, kdy bylo usmrceno shodně 13 osob. Zvýšení registrujeme pouze u nedělních nehod (nárůst o 5 osob) a největší pokles připadá na středeční a čtvrteční nehody, kdy bylo usmrceno o 16, resp. o 11 osob méně. Nejhorším lednovým dnem byl pátek 30., kdy bylo policii nahlášeno 896 nehod. V průměru na jeden lednový den připadalo 532 nehod. Nejtragičtějším lednovým dnem pak bylo pondělí 12. a pátek 23., kdy při nehodách zahynulo shodně 5 lidí a v průměru na jeden lednový den roku 2004 připadá 1,97 usmrcených osob. V lednu bylo 5 dní, kdy při nehodách nepřišel nikdo o život.
V lednu 2004 při nehodách v silničním provozu zahynulo celkem 61 lidí,z toho bylo:
29 řidičů osobních automobilů (o 17 osob méně než v lednu 2003 ),
16 spolujezdců v osobních automobilech (o 6 osob méně než v lednu 2003 ),
2 řidiči nákladních automobilů
3 cyklisté (- 2 osoby)
10 chodců (- 14 osob) atd.
Při nehodách bylo usmrceno 1 dítě (chodec) a dalších 86 bylo zraněno. Nejvíce usmrcených bylo v kategorii 25 až 34 let (zahynulo 18 osob), v kategorii 45 až 54 let zahynulo 10 lidí atd. Největší pokles je u věkové kategorie 25 až 34 let, kde snížení představuje 13 osob apod. V porovnání s lednem 2003 zaznamenáváme pouze u nehod řidičů motocyklů zvýšení usmrcených, a to o 1 osobu. Naproti tomu došlo k výraznému snížení u následujících kategorií viníků nehod:
• u nehod zaviněných řidiči osobních automobilů: ( - 24 osob)
• u nehod zaviněných řidiči nákladních automobilů: ( - 7 osob)
• u nehod zaviněných řidiči autobusů: ( - 1 osobu)
• u nehod zaviněných cyklisty: ( - 5 osob)
• u nehod zaviněných chodci: ( - 4 osoby).
Nárůst počtu usmrcených se objevil především
• u nehod, které se staly v neděli: (+ 5 osob)
• u nehod, které se staly na rozbředlém sněhu: (+ 4 osoby)
• u nehod, které se staly na dálnicích: (+ 3 osoby)
• u nehod končících požárem vozidla: (+ 2 osoby) atd.