Úplná statistika nehodovosti za rok 2003 a leden 2004

Úplná statistika nehodovosti za rok 2003 a leden 2004

Kapitoly článku:


Policii České republiky bylo v lednu 2004 nahlášeno celkem 16 488 nehod na pozemních komunikacích, při kterých bylo  61 osob usmrceno,  274 osob těžce zraněno a 1 790 osob zraněno lehce. Odhadnutá hmotná škoda dopravní policií na místě nehody je 822 mil. Kč. Porovnání  hodnot základních ukazatelů s lednem 2003 je následující:

Pokles zaznamenán v kategorii:

• počet usmrcených: o 42 osob, tj. o 40,8%
• počet těžce zraněných: o 52 osob, tj. o 16,0%
• počet lehce zraněných: o 72 osob, tj. o 3,9%

Nárůst zaznamenán v kategorii:

•  počet  nehod: o 468, tj. o 2,9%
•  odhad hmotné škody: o 79,2 mil. Kč, tj. o 10,7%.

Počet nehod se zvýšil u 59% měsíčně sledovaných ukazatelů a k největšímu  nárůstu (v porovnání s lednem 2003) došlo u nehod zaviněných na rozbředlém sněhu (o 1 811 nehod),  na náledí (ujetém sněhu) „neošetřeném“ (o 1 281 nehod), na náledí (ujetém sněhu) „ošetřeném“ (o 881 nehod), z důvodu nepřiměřené rychlosti jízdy (o 1 011 nehod) atd. Počet usmrcených  byl vyšší pouze u 10 měsíčně sledovaných ukazatelů a u 44 ukazatelů byl nižší, především u nehod zaviněných řidiči motorových vozidel ( snížení o 36 osob).

U nehod zaviněných chodci bylo o 4 usmrcené osoby méně a u nehod řidičů nemoto-rových vozidel bylo  o 2 osoby méně. V tabulce je přehled o počtech nehod a počtech usmrcených osob podle sledovaných viníků, včetně podílu na celkovém počtu nehod, resp. počtu usmrcených osob, v období leden  2004.

Viník, zavinění nehody Počet nehod tj. % Počet usmrcených tj. %
Řidičem motorového vozidla 15 718 95,3 57 93,4
Řidičem nemotorového vozidla 30 0,2 2 3,3
Chodcem 135 0,8 1 1,6
Jiným účastníkem 13 0,1 0 0
Závadou komunikace 57 0,3 0 0
Technickou závadou 69 0,4 0 0
Lesní, domácí zvěří 402 2,4 0 0
Jiné zavinění 64 0,4 1 1,6

Více jak  95% z celkového počtu nehod zavinili  řidiči motorových vozidel, o zbytek se dělí především „lesní zvěř, domácí zvíře“, chodci, technická závada vozidla atd. K usmrcení došlo zatím jen u nehod zaviněných řidiči  motorových a nemotorových vozidel, chodci a u nehod zaviněných „jinou příčinou“. V další tabulce jsou uvedeny hlavní příčiny nehod řidičů motorových vozidel v měsíci lednu 2004. 

Hlavní příčina nehody Počet nehod tj. % Počet usmrcených tj. %
Nepřiměřená rychlost 5 044 32,1 26 45,6
Nesprávné předjíždění 216 1,4 3 5,3
Nedání přednosti 2 050 13 10 17,5
Nesprávný způsob jízdy 8 408 53,5 18 31,6

Nejčastější lednovou příčinou nehod byl nesprávný způsob jízdy, na který připadá téměř 54% nehod, dalších více jak  32% nehod zavinili řidiči motorových vozidel z důvodu nepřiměřené rychlosti jízdy (o 5 procentních bodů více jak v lednu 2003), ale těmto  nehodám připadá prvenství v počtu usmrcených osob - 26 osob, tj. téměř 46% z následků nehod řidičů. Oproti lednu loňského roku je počet nehod vyšší  pouze u  nepřiměřené rychlosti jízdy (o 25,1%). Počet usmrcených je nižší  u všech hlavních příčin, s výjimkou nesprávného předjíždění, kde počet zůstal na loňské úrovni.

U nepřiměřené rychlosti jízdy je pokles o 23 osob, u nesprávného způsobu jízdy o 11 osob a u nedání přednosti v jízdě  o 2 osoby. Osm nejčastějších a osm nejtragičtějších příčin nehod je uvedeno v následujících tabulkách. Nejčastější příčinou nehod řidičů v tomto období bylo nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky, dále nevěnování potřebné pozornosti řízení vozidla, nedodržení bezpečné vzdálenosti za vpředu jedoucím vozidlem, nesprávné otáčení a couvání,  nezvládnutí řízení vozidla  atd.

Oproti loňskému lednu došlo k největšímu  zvýšení počtu nehod v kategorii nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky  (+ 1 290 nehod) a vyhýbání bez dostatečného  boč-ního odstupu (+ 229 nehod) atd. 

pořadí OSM nejčetnějších příčin nehod řidičů motorových vozidel; leden 2004 počet nehod
1. Nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky 4 537
2. Řidič se plně nevěnoval řízení vozidla 2 136
3. Nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem 1 824
4. Nesprávné otáčení nebo couvání 1 412
5. Nezvládnutí řízení vozidla 1 211
6. Nedání přednosti upravené dopravní značkou "DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ ! " 698
7. Vyhýbání bez dostatečného bočního odstupu 578
8. Vjetí do protisměru 568

Jak vyplývá z tabulky, nejtragičtější příčinou nehod v tomto období bylo nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky (tj. vozovka byla mokrá nebo jinak kluzká) - zahynulo 15 lidí, na druhém místě je vjetí do protisměru - zahynulo 10 lidí atd. Proti loňskému lednu byl zaznamenán největší nárůst počtu usmrcených u nehod způsobených překročením rychlosti stanovené dopravní značkou a nedáním přednosti upravené dopravní značkou " STŮJ, DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ ! " – shodně o 3  osoby. Významněji se snížil  počet usmrcených při nehodách způsobených nepřizpůsobením rychlosti stavu vozovky (snížení o 12 osob).

Pořadí OSM nejtragičtějších příčin nehod řidičů motorových vozidel; leden 2004 počet usmrcených osob
1. Nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky 15
2. Vjetí do protisměru 10
3. Nedání přednosti upravené dopravní značkou " STŮJ, DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ ! " 6
4. Řidič se plně nevěnoval řízení vozidla 4
5. Nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky 4
6. Kolize s protijedoucím vozidlem při předjíždění 3
7. Nepřizpůsobení rychlosti viditelnosti 3
8. Překročení rychlosti stanovené dopravní značkou 3

V lednu 2004 se nejvíce nehod stalo  na  místních komunikacích – 4 332 nehod, na  silnicích I. třídy - 2 895 nehod, na vybrané komunikační síti velkých měst se stalo 2 602 ne-hod atd. Počet nehod byl, s výjimkou nehod na vybrané komunikační síti velkých měst (po-kles o 18,7%), vyšší na všech druzích komunikací. Největší absolutní nárůst byl na silnicích III. a II. třídy (o 305 nehod – tj. o 17,1%, resp. o 248 nehod – tj. o 10,8%). Počet nehod na dálnicích byl vyšší o více jak 1/3 ( o 95 nehod).

Nejvíce usmrcených  bylo při nehodách  na silnicích I. a III. třídy (27, resp. 10 osob). Počet usmrcených byl, s výjimkou nehod  na dálnicích a účelových komunikací (ná-růst o 3, resp. o 2 osoby) na ostatních komunikacích nižší. Největší pokles počtu usmrcených byl při nehodách na silnicích I. a II. třídy - o 18, resp. o 10 osob atd. Pod vlivem alkoholu se v lednu 2004 stalo v ČR celkem 450 nehod (tj. 2,8% z celkového počtu nehod), při kterých byla  1 osoba usmrcena a 170 zraněno.

Počet nehod, v porovnání s lednem 2003 je nižší o 143 nehod ( tj. o 24,1%), počet usmrcených je nižší
o 4 osoby a počet zraněných  se v porovnání s loňským lednem nezměnil. Nejvíce těchto nehod zavinili řidiči osobních automobilů – 385 nehod (- 145 nehod), řidiči nákladních auto-mobilů  - 25 nehod (- 2 nehody), chodci -  25 (+ 2 nehody),  cyk¬listé  - 5 nehod atd. K usmrcení došlo pouze při nehodách v Jihočeském kraji (1 usmrcená osoba).

Podíl jednotlivých krajů na nehodovosti v ČR a porovnání s lednem roku 2003 je v následující tabulce. 

Kraj leden 2004 Počet nehod Index Počet usmrcených Index Rozdíl usmrcených
Hlavní město Praha 2 495 80,5 4 50 -4
Středočeský 2 277 115,1 11 122,2 2
Jihočeský 1 194 101,3 5 45,5 -6
Západočeský 1 572 100,9 3 20 -12
Severočeský 2 036 114,6 4 36,4 -7
Východočeský 1 992 119,6 8 57,1 -6
Jihomoravský 2 432 103,1 8 44,4 -10
Severomoravský 2 490 103,5 18 105,9 1

Počet nehod byl nižší pouze na území hl.m. Prahy; největší relativní nárůst byl zaregistrován na území Východočeského a Středočeského kraje - o 19,6%, resp. o 15,1%. Počet usmrcených byl vyšší pouze ve Středočeském a Severomoravském kraji  -  o 2, resp. o 1 osobu a naopak nejvyšší absolutní pokles počtu usmrcených byl na území Západočeského a Jihomoravského kraje - o 12, resp. o 10 osob. Nejvíce závažné byly nehody na území Severomoravského a Středočeského kraje, kde na 1 000 nehod připadalo 7,2, resp. 4,8 usmrcených osob.

Nejnižší hodnota tohoto ukazatele byla na území hl.m. Prahy a Západočeského kraje – 1,6, resp. 1,9  usmrcených osob připadajících na 1 000 nehod; průměr  ČR je 6,4. Z hlediska absolutního počtu nehod jsou na tom nejhůře pátky, kdy bylo zaznamenáno nejvíce nehod, dalším nehodově nepříznivým dnem byly středy. Stále platí, že počet nedělních, resp. sobotních nehod je zhruba poloviční v porovnání s pracovní částí týdne. Oproti lednu 2003 ubylo zejména středečních  a čtvrtečních nehod (o 434, resp.
o 116 nehod) a naopak se zvýšil počet úterních, nedělních a sobotních nehod  (o 376, resp.  375, resp. o 231 nehod) apod.  

Primát počtu usmrcených připadá na páteční a sobotní nehody, kdy bylo usmrceno shodně 13 osob. Zvýšení registrujeme pouze u nedělních nehod (nárůst o 5 osob) a největší pokles připadá na středeční a čtvrteční nehody, kdy bylo usmrceno o 16, resp. o 11 osob méně. Nejhorším lednovým dnem byl pátek 30., kdy bylo policii nahlášeno 896 nehod. V průměru na jeden lednový den připadalo 532 nehod. Nejtragičtějším lednovým dnem pak bylo pondělí 12. a pátek 23., kdy při  nehodách zahynulo shodně 5 lidí a v průměru na jeden lednový den roku 2004 připadá 1,97 usmrcených osob. V lednu bylo 5 dní, kdy při nehodách nepřišel nikdo o život.

V lednu 2004 při nehodách v silničním provozu  zahynulo celkem 61 lidí,z toho bylo:

29 řidičů osobních automobilů (o  17 osob méně než v lednu 2003 ),
16 spolujezdců v osobních automobilech (o  6 osob méně než v lednu 2003 ), 
2 řidiči nákladních automobilů  
3 cyklisté (- 2 osoby)
10 chodců (- 14 osob) atd.

Při nehodách bylo usmrceno 1 dítě (chodec) a dalších 86 bylo zraněno. Nejvíce usmrcených bylo v kategorii 25 až 34 let (zahynulo 18 osob), v kategorii 45 až 54 let  zahynulo 10 lidí  atd. Největší pokles je u věkové kategorie 25 až 34 let, kde snížení představuje 13 osob apod. V porovnání s lednem 2003 zaznamenáváme pouze u nehod řidičů motocyklů zvýšení usmrcených, a to  o 1 osobu. Naproti tomu došlo k výraznému snížení u následujících kategorií viníků nehod:

• u nehod zaviněných řidiči osobních automobilů:  ( - 24 osob)
• u nehod zaviněných řidiči nákladních automobilů:   ( - 7 osob)
• u nehod zaviněných řidiči  autobusů:  ( - 1 osobu)
• u nehod zaviněných cyklisty: ( - 5 osob)
• u nehod zaviněných chodci: ( - 4 osoby).
 
Nárůst počtu usmrcených se objevil především

• u nehod, které se staly v neděli: (+ 5 osob)
• u nehod, které se staly na rozbředlém sněhu: (+ 4 osoby)
• u nehod, které se staly na dálnicích: (+ 3 osoby)
• u nehod končících požárem vozidla: (+ 2 osoby) atd.

Doporučujeme

Články odjinud